Goedemorgen, beste lezers. De autoverkoopcijfers van afgelopen maand zijn binnen. Normaliter is november altijd een vrij rustige maand. De meeste leasemaatschappijen registreren tot halverwege oktober, tenzij er grote veranderingen qua belastingen aankomen. Ondanks dat het een gewone maand was, vallen de autoverkopen van november 2024 niet tegen, integendeel. In november 2024 werden er 34.434 nieuwe auto’s geregistreerd. Dat is een stijging van 22 procent ten opzichte van november 2023.

Over het hele jaar gezien is het verschil veel kleiner. De teller staat op dit moment namelijk op 344.624 nieuwe auto’s die geregistreerd zijn. We zeggen nu bewust ‘geregistreerd’, omdat het regelmatig voorkomt dat auto’s in november of december op kenteken worden gezet, maar pas later worden verkocht. Soms moet een importeur nog even een bepaalde hoeveelheid afnemen of willen ze een plaatsje stijgen in dit soort lijstjes.

Autoverkopen november 2024: merken

Groot nieuws voor Volkswagen. Net als afgelopen maand is dat het bestverkochte merk van Nederland. Er zijn 3.769 Volkswagens op kenteken gezet afgelopen maand. Ondanks alle berichtgeving omtrent het merk, gaat het in Nederland relatief gezien voor de wind. Tesla staat vervolgens op nummer twee, de verkoopcijfers van dat merk fluctueren soms in dit soort overzichten. Volvo doet het ook uitstekend. Toyota en Kia scoren goed door een breed assortiment van modellen die relatief populair zijn

  1. Volkswagen (3.769 registraties)
  2. Tesla (2.881)
  3. Toyota (2.722)
  4. Volvo (2.641)
  5. Kia (2.229)
Toyota Aygo X, Yaris, Yaris Cross en Corolla op Nederlands kenteken

Autoverkopen november 2024: modellen

Tesla is het tegenovergestelde van Volkswagen en Kia, want waar die merken veel modellen hebben die relatief goed verkopen, heeft Tesla slechts vier modellen. Daarvan verkopen er twee (Model S en Model X) voor geen meter. De Model Y is de bestverkochte auto van november 2024 en de opgefriste Model 3 staat op de derde plaats. Eervolle vermelding voor de Audi Q4 e-tron: dat model doet het heel aardig, ondanks dat deze aanzienlijk duurder is dan zijn VAG-broertjes (ID.4 en Enyaq iV). De Volvo EX30 blijft een verkooptopper.

  1. Tesla Model Y (1.867 registraties)
  2. Volvo EX30 (1.255)
  3. Tesla Model 3 (1.004)
  4. Volkswagen Polo (813)
  5. Audi Q4 E-tron (726)
audi-q4-e-tron-fabriek (1)

En elektrische auto’s dan?

Ook bijzonder als we kijken naar de bestverkochte modellen van de autoverkopen van november 2024: er zitten veel elektrische auto’s tussen. De Model Y, Volvo EX30, Tesla Model 3 en Audi Q4 e-tron staan namelijk in beide lijstjes. Dit betekent dat Nederlanders wel degelijk EV’s kopen. Er zijn in totaal 13.584 nieuwe elektrische auto’s op kenteken gezet, een stijging van 41,4 procent van het jaar ervoor deze maand. Over het hele jaar stegen de verkopen van elektrische auto’s in Nederland met 11,4%.

  1. Tesla Model Y (1.867 registraties)
  2. Volvo EX30 (1.255)
  3. Tesla Model 3 (1.004)
  4. Audi Q4 E-tron (726)
  5. Skoda Enyaq (437)
Volvo EX30 Twin Engine Performance achteraanzicht

Heeft de Jaguar campagne nog een beetje geholpen?

Tenslotte kijken we even naar Jaguar. Dat merk was namelijk de afgelopen maand groots in het nieuws, de aftrap van de nieuwe campagne was begonnen. Heeft dat geresulteerd in een run naar de dealers voor de laatste exemplaren? Nou, nee. Er werden nul exemplaren van de Jaguar XE verkocht. De XF was precies even populair: 0 exemplaren. De mooiste Jaguar van de afgelopen 20 jaar – de F-Type – valt in de smaak, maar niet bij kopers: er zijn er precies 0 van verkocht afgelopen maand.

En de SUV’s dan van Jaguar? Goede vraag. Gelukkig heeft Jaguar ook nog een elektrische crossover (de I-Pace) in de showroom staan, maar ook daar gingen er 0 van op kenteken. De F-Pace, de enige Jaguar die je vanaf nu nog nieuw kunt krijgen was ook niet populair in november: 0 exemplaren vonden een nieuwe eigenaar. Tenslotte is daar de E-Pace nog, dat vond relatief gezien gretig aftrek met 3 hele exemplaren die nieuw zijn afgeleverd. Kortom: Jaguar had gelijk dat het roer om moest.

Reacties

  • EC Dubost heeft op 2 december 2024 geschreven:

    Het merk had al nul karakter en emotie meer, maar vooral door de reclamecampagne is het ten dode opgescheven.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)