De oudste medewerker van autoverlichtingsleverancier Hella zal ongetwijfeld nostalgisch terugkijken op de tijd dat er alleen nog maar vergaderd werd of de diameter van een lamp 14 of 16 centimeter moest zijn. Tegenwoordig houdt het bedrijf zich bezig met veel ingewikkeldere zaken zoals ‘micro-optica’ en ‘cilindrische lensarrays’. De nieuwste uitvinding ga je binnenkort op auto’s tegenkomen.

Hella heeft iets ontwikkeld dat ze FlatLight noemen. Waar je vroeger nog de individuele diodes van een led-koplamp kon tellen, zijn de individuele lichtbronnetjes in deze lamp maar liefst 15 micrometer klein. Dat is 0,015 millimeter, wat 33 keer in een zoutkorrel past. Ook zijn de lampen slechts 5 millimeter dik, waardoor ontwerpers er heel creatief mee om kunnen gaan.

Waarom verlichting er anders uit kan gaan zien

Eén FlatLight-paneeltje kan alle kleuren aannemen. Zo hoef je geen losse richtingaanwijzer te monteren, maar kun je een bestaand paneeltje dat normaal rood kleurt ook oranje laten knipperen. Ook hierdoor kunnen autofabrikanten heel andere designs maken. Ook zijn de achterlichten niet rood als ze uitgeschakeld zijn. De nieuwe techniek kan zowel in de koplampen als de achterlichten gebruikt worden.

Dit jaar onthult de eerste autofabrikant een model met de FlatLights als achterlichten. Hoe dat er ongeveer uit kan zien, zie je in de video hieronder. Ook komt er dus een ‘internationale premiumfabrikant’ die de lampen aan de voorkant gaat gebruiken bij vijf modellen. Deze auto’s worden in 2025 onthuld. Hella maakt niet bekend welke fabrikanten de verlichting gaan gebruiken.

Een volledige koplamp van FlatLights, dat gaat waarschijnlijk niet snel gebeuren. Koplampen moeten een specifiek lichtbeeld hebben en ook gericht kunnen worden. Zoals Hella het nu vertelt, is de nieuwe techniek echt bedoeld voor achterlichten (die wel volledig gemaakt kunnen worden van micro-optica) en knipperlichten en dagrijverlichting in de neus.

Doet denken aan de oled-verlichting van onder meer BMW

Overigens zijn lichtelementen die van kleur veranderen niets nieuws. BMW heeft al een tijdje oled-achterlichten, bijvoorbeeld op de M4 CS die je hierboven ziet. De onderste strip rode elementen kunnen ook oranje licht geven als de bestuurder richting aangeeft. Dat schijnt zo te zijn, in ieder geval. De uitvinding van Hella is overigens technisch wel anders dan oled.

Andere veranderingen aan verlichting

Waarom je binnenkort steeds meer auto's met lichtgevende logo's op de neus gaat zien

Autofabrikanten doen steeds meer met verlichting. Zo biedt BMW lichtgevende grilles aan, hebben veel nieuwe auto’s een strip tussen de koplampen en projecteren deuren iets op de grond als je instapt. Volkswagen gaat een stapje verder en komt binnenkort met lichtgevende logo’s op de neus. De nieuwe Touareg heeft al een lichtgevend logo achterop.

Reacties

  • Jay heeft op 9 januari 2024 geschreven:

    Het is ms functioneel voor fabrikanten, maar gewoonweg infantiel om logo’s e.d. te verlichten, ivm afleiding in het verkeer, hoeveelheud stoplichten, borden etc. Een ander, ( schandalig goedgekeurd door heulende regeringen !), is die zeer irritante afwisseling van mistlamp-met-richtingaanwijzer. Nog veel infantieler, en lastiger in ons drukke verkeer

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)