Wanneer het tijgerbrood van een bakker op is en een klant per se tijgerbrood wil, kunnen we ons voorstellen dat de klant wordt doorverwezen naar een concurrent-bakkerij een paar straten verderop. Een brood koop je wel vaker dan één keer per zoveel jaar, dus je klant komt wel weer terug. Dat een autofabrikant zijn potentiële klanten doorverwijst, is iets bijzonderder. De oprichter van het telefoonmerk Xiaomi doet toch precies dat.
De oprichter heet Lei Juni en hij verzoekt potentiële klanten van Xiaomi’s eerste auto, de SU7, om ook naar andere merken te kijken. ‘Als je echt haast hebt om een auto te kopen, zijn andere binnenlandse nieuwe elektrische auto’s allemaal goed, zoals de Luxeed S7, Nio ET5, Xpeng P7, enzovoorts. De keuze is aan jou’, schrijft Juni op Weibo.
Waarom stuurt een Chinees EV-merk klanten weg?
Sinds de presentatie van de SU7 schijnen 100.000 mensen een aanvraag te hebben ingediend voor de eerste EV van het telefoonmerk. 40.000 mensen zouden zelfs al een pre-order hebben geplaatst. Deze mensen kunnen via een app in de gaten houden wanneer de levering van de auto verwacht wordt. Die datum zou aan het einde van april zijn, maar werd verschoven naar begin mei.
Wanneer je nu een SU7 bestelt, schijn je tenminste acht maanden te moeten wachten. Dat komt doordat er veel meer aanvragen zijn dan het geplande productieaantal. Xiaomi communiceerde namelijk eerder dat het merk maar 5.000 exemplaren wilde bouwen. Het lijkt er dus op dat het Chinese merk open kaart speelt en de klanten twee opties geeft: of wacht langer dan gehoopt op je Xiaomi SU7, of, als je nu écht een auto wilt, shop bij een andere Chinese EV-bouwer. Sympathiek gebaar.
Blijkbaar heeft Xiaomi dan liever dat mensen een auto kopen uit China dan uit een ander land. Wat nog bijzonderder is, is dat Xiaomi een auto aanprijst van een andere telefoonfabrikant. Het bedrijf Luxeed wordt gerund door Chery Automobiles en smartphonemerk Huawei. Een dubbele concurrent van Xiaomi, zou je zeggen.
Specificaties van de Xiaomi SU7
Mocht je toch per se die SU7 willen, hij is er in drie uitvoeringen. De instapper krijgt één elektromotor die 300 pk produceert. Dan zijn er de Pro en de Max met twee motoren die 674 pk produceren. De Pro heeft een topsnelheid van 210 km/u, de Max gaat tot 265 km/u. Naast de uitvoeringen kun je ook kiezen uit twee batterijpakketten. De een komt van BYD en de ander van CATL. De Max moet 810 kilometer ver komen en de andere uitvoeringen 700 kilometer.
Voorlopig is de SU7 alleen te koop in China. De prijzen aldaar beginnen bij 215.900 Chinese yuan. Omgerekend naar euro’s is dat bedrag ongeveer 28.000 euro. De Pro-versie gaat voor minimaal 245.900 yuan (ongeveer 31.000 euro) en de Max voor 299,900 yuan (ongeveer 39.000 euro). Oh, en mocht je gelijkenissen zien met de elektrische hatchback van een bekend Duits sportwagenmerk dat we niet willen verklappen, maar het is Porsche, dan berust dat natuurlijk op puur toeval.
Logisch heeft op 26 april 2024 geschreven:
Ze zijn allemaal op de een of andere manier onder controle van de Chinese overheid. Ze dienen ook allemaal hetzelfde doel: inzet als spionagemiddel en het kapot maken van de Westerse industrie.
Fernando heeft op 26 april 2024 geschreven:
Klopt als je in een Chinese auto rijdt dan help je ze met spioneren!! Dan ben je eigenlijk toch een landverrader??
Decuyper heeft op 28 april 2024 geschreven:
Bij DAF moeten zeker niet gaan spioneren ha ha
Paco heeft op 26 april 2024 geschreven:
Kijk dat zijn normale prijzen voor een auto. Nou komt een mooie elektrische auto wel dichtbij als ze ook overzees gaan in de toekomst. Nu nog wachten op een sportieve station
@Paco heeft op 26 april 2024 geschreven:
1. Een auto vol met spyware kan niet mooi zijn.
2. Zonder alle overheidssubsidies, stelen van IP en andere vormen van concurrentievervalsing, zouden deze auto’s verre van goedkoop zijn.
3. Voor wat je krijgt is deze auto nog steeds verre van goedkoop. Westerse auto’s zijn goedkoper én beter.
Decuyper heeft op 28 april 2024 geschreven:
Zonder de chinezen zijn er geen electrisch auto’s man , wat zou ze moeten spioneren ze liggen jaren voor ! En waar koop jij een EV voor 28.000 euro ?
@Decuyper heeft op 28 april 2024 geschreven:
In ieder geval niet bij een Chinees merk in Nederland. In Europa betaal je meer voor een gare Chinees dan voor een fatsoenlijk merk zonder spyware.
Ronnie heeft op 26 april 2024 geschreven:
In Nederland kan je een 1 voor de Chinese prijzen zetten, met die BPM en invoerrechten. Als ik kijk naar het Nederlandse wagenpark en vergelijk dat met het Duitse of Belgische, dan zie je toch armoede als gevolg van de belastingdruk op auto’s” BPM, wegenbelasting en accijns.
Decuyper heeft op 28 april 2024 geschreven:
Nederland had Philips en daf wat blijft er nu nog over ? DAF is verdwenen en Philips maakt nog tandenborstels , terwijl de chinezen marktleider zijn in alles van gsm’s , huishoud toestellen en nu ook auto’ waarom al deze jaloezie , jullie hebben de knowhow niet van de chinezen en daarmee is alles gezegd
DeCuyper is trol heeft op 28 april 2024 geschreven:
Je reageert overal met diezelfde onzin. Ga met je China promotie aub ergens anders heen!
Henk heeft op 26 april 2024 geschreven:
Ronnie, wat boeit dat? Wij hebben ook geen autoindustrie die gestimuleerd moet worden. Het kopen van een auto mag dan in Nederland relatief duur zijn, het hebben is goedkoper dan in de meeste andere landen en onze infrastructuur is de beste van de wereld. Onder aan de streep hebben we het helemaal niet zo slecht.