Vijfhonderd kilometer per uur. Dat is tegenwoordig wel mogelijk met een hypercar. De Bugatti Chiron Super Sport haalde die snelheid nét niet, maar volgens coureur Andy Wallace had de auto nog wel wat power over. De SSC Tuatara en de Hennessey Venom F5 zouden de snelheid binnenkort ook wel moeten halen, net als de Koenigsegg Jesko. Een benzineauto die sneller gaat dan het geluid, dat duurt nog wel even. Maar wat zou er dan gebeuren met de banden?
De gasten van Garage 54 vragen zich hetzelfde af en voeren een test uit. Het doel is om een band zo snel te laten draaien als hij zou doen als hij onder een auto zou zitten die de geluidsbarrière doorbreekt. De snelheid van geluid is afhankelijk van bijvoorbeeld de temperatuur van de lucht, maar bij 20 graden is het ongeveer ongeveer 1.240 km/u. De beun-wetenschappers zetten het doel op ruim 1.300 km/u, wat zou betekenen dat het wiel meer dan 10.000 tpm moet draaien.
Het experiment
De testopstelling is een oude Toyota-motor met een automaatbak, plus een differentieel. Met de juiste tandwielverhoudingen is een wegsnelheid (áls het wiel op de grond zou zijn) van meer dan 1.000 km/u mogelijk. Voor deze test laten ze alleen het wiel draaien; er gaat dus geen auto rijden. Omdat banden en andere onderdelen de nare gewoonte hebben om te exploderen als je ze drie keer harder laat draaien dan de fabrikant bedoelde, voeren ze de test uit op een schietbaan.
De eerste paar keren lukt het niet om de snelheid te halen, omdat de band volgens de pseudo-wetenschappers ‘implodeert’. Wat blijkbaar helpt met het behalen van supersonische snelheden, is het boren van een gat in de velg en het gebruiken van een binnenband. Dan weet je dat in ieder geval, mocht je het experiment willen herhalen. Het resultaat zie je hieronder.
Enrique heeft op 21 juni 2021 geschreven:
Dat gebeurt ook bij lagere snelheden bij een Pirelli band…. Vraag maar aan Max