Wat gebeurt er met banden bij 600 km/u?

Een experiment met een Lada

Wat gebeurt er met banden bij 600 km/u?
Foto('s): Screenshot YouTube / Garage 54

Elke video die begint met ‘hallo jongens, weten jullie nog dat we twee Lada’s aan elkaar hebben gelast?’ is bij voorbaat al een topvideo. De beunwetenschappers van Garage 54 hebben een nieuw experiment bedacht: wat gebeurt er met banden bij 600 km/u? En dan hebben we het niet over Michelin Cup 2’s (waarmee de Chiron bijna 500 km/u reed), maar uitgeleefde winterbanden (met noppen) van een Lada.

Voor de lol

Het experiment is niet representatief voor wat er gebeurt onder een auto die 600 km/u rijdt. Deze autoband hangt los in de lucht en er rust daarom geen gewicht op de band. Het wiel heeft een stuk minder te verduren dan onder een auto. Dat zou je tenminste denken. Wat er komt kijken bij een auto die meer dan 480 km/u rijdt, lees je in ons artikel over de Chiron Super Sport.

Bij een snelheid van meer dan 500 km/u zet de band door de centrifugale krachten uit naar de buitenkant. De volledige band komt zelfs van de randen van de velg af – een beeld dat mensen met snelle radiografische auto’s wel kennen. Het uitzetten van de band zou waarschijnlijk een stuk minder zijn als de band op de grond zou staan.

Voor de laatste run pompen ze de band een flink stuk harder op. De band zet wederom uit, maar blijft dit keer beter zitten. Echt goed voor de winterband is de snelheid van meer dan 600 km/u niet. Het koord scheurt en er verschijnt een ei op de band. Het ding lijkt aan het einde zelfs groter te zijn geworden door de snelheid. Conclusie? Ga maar niet 600+ km/u rijden met je Lada .

Wat gebeurt er met banden bij 600 km/u?

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken