Als je ‘iets met auto’s doet’ wordt verwacht dat je automatisch ook een rubbersnob bent die alleen de fijnste Michelins consumeert. In de praktijk zijn de relatief nieuwe lichting merken zoals Nankang en Hankook tegenwoordig meer dan prima. Maar het is zeker niet net zo bij auto’s dat je ‘eigenlijk niets slechts meer kunt kopen’. Want slechte banden zijn er zeker nog wel. We noemen een LingLong, maar ook de banden van de Chinese merken Fortune en Prinx.
De NHTSA – wat je mag zien als de RDW in de Verenigde Staten – heeft geoordeeld dat de winterbanden van deze merken te weinig grip hebben en daarom onveilig zijn. En zo moeten het moederbedrijf van deze merken de banden terugroepen in Amerika. In het document van de terugroepactie staat dat de fabrikant werk aan een oplossing. Bij ons ontbreekt de fantasie wat je achteraf zou kunnen aanpassen aan een band, dus we gokken dat de fabrikant de banden gewoon moet terugnemen.
Wat betekent dit voor Nederlandse banden?
Het bijzondere is dat de instanties in Europa de banden gewoon hebben goedgekeurd. Hier is dus geen terugroepactie. De merken Prinx en Fortune worden hier verkocht. De HiCountry van Prinx kunnen we hier niet vinden, maar de FSR-winterbanden van het merk Fortune worden hier wel verkocht. Mocht jij de banden hebben, dan zouden we toch ernstig overwegen om terug naar de winkel te gaan voor een ander setje. Het is een flauw cliché, maar banden zijn je enige contact met het asfalt.
De NHTSA publiceerde een lijst met de ‘foute’ winterbanden. Je vindt het misschien wat overdreven omdat je zelf rustig rijdt, maar het gaat juist om de momenten die je niet zelf in de hand hebt. Anders kun je net zo goed ook geen airbag nemen: je bent waarschijnlijk toch niet van plan om te crashen. Als jij plotseling moet uitwijken of het blijkt ineens toch erg glad, dan wil je goede banden hebben. Als je alles toch zelf in de hand heb, dan kun je net zo goed op zomerbanden blijven rijden.
Je krijgt in Nederland niet zomaar je geld terug
Je garage heeft in principe niets misdaan. Sterker nog: jij moest zo nodig beknibbelen. Maar misschien is er begrip voor de situatie en kun je om wat korting vragen. Ga je dan voor een nieuwe set, doe dan even je huiswerk. Goedkope banden hebben niet alleen minder grip, vaak maken ze meer herrie en ze kunnen zorgen voor een hoger verbruik. Bovendien kunnen ze ook sneller cuppen, bijvoorbeeld. En dan moet je weer sneller aan een nieuw setje. Onder de streep bespaar je door een goede investering te doen.
High Revs heeft op 25 december 2024 geschreven:
Waarom wil je die goedkope chinese bazaar onder je auto. Je denkt dat je geld bespaart, maar voor je het weet doe je een schuiver tegen een boom, paal of vangrail. En dan ben je een pak meer kwijt dan de prijs voor een goede set banden. Rij zelf Pirelli Zero. Enige nadeel is dat ze na 18-20k kilometers de voorste versleten zijn.
Ronald heeft op 23 december 2024 geschreven:
Winterbanden? Die zijn alleen beter onder de 7 graden. Dat is het niet zo heel erg vaak in ons mooie opwarmende landje.
Gewoon goede zomerbanden en als er een keer een uur sneeuw ligt de rijstijl even aanpassen.
Van Belle Jean Marc heeft op 24 december 2024 geschreven:
Volledig akkoord. Pas toen ik verhuisde naar Bulgarije (tot 15 keer sneeuw per korte winter), ben ik 4 seizoensbanden gaan gebruiken. En de bandenboer hier beslist over alle drie mijn wagens welke schoenen best zijn. Maar in BE en NL heb ik altijd met zomerbanden gereden, ook nu rij ik nog meer dan 100.000 km met vier banden overigens. Bochten traag nemen en meestal met de camions mee, zorgt voor verbruik onder de 5,5 liter/100 km voor mijn Opel Vivaro en Honda FRV en onder de 4 liter voor mijn Hyundai I30 (allen diesels) op de routes Bulgarije > België en terug (enkel 2345
km al). +je
Anton heeft op 23 december 2024 geschreven:
Gewoon met zijn allen van die goedkope Chinese rommel afblijven! Maar ja, veel Nederlanders kijken te veel naar het geld! Ik weet, goede banden zijn duur tegenwoordig maar het rijd stukken beter! Een tip voor de gierigaards, als je goede banden te duur vind kun je beter gewoon helemaal de auto eruit gooien en gaan reizen met de fiets en of het OV!
Precies heeft op 24 december 2024 geschreven:
Iets minder derderangs troep kopen zou sowieso goed zijn voor de maatschappij. Al die plastic rommel vol kankerverwekkende weekmakers van de Action die ze in China zonder enige milieuregels maken en vervolgens met exportsubsidies over de hele wereld verschepen, kunnen we missen als kiespijn.
Joseppe heeft op 23 december 2024 geschreven:
Tja desondanks blijft het rijden met winterbanden een hulpmiddel. Zie nog te vaak onder winterse omstandigheden mensen ermee rijden alsof ze in de zomer op een droog wegdek rijden..
Zelf heb ik uitstekende ervaring met Uniroyal en mindere ervaring met hetgeen Michelin de laatste produceert. Maar ook hierin is een ieder van een andere mening
Bandenkenner heeft op 23 december 2024 geschreven:
Als het droog is zijn ze prima, maar in de regen moet je vaak goed oppassen. Had zelf slechte ervaring met Zeetec.
Al die bochten met verlaagde max. Snelheid komen door ongelukken met slechte kwaliteit banden.
Maarja, als er niemand is die simpel data gaat verzamelen van het merk en type banden van uit de bocht gevlogen autos wordt het alleen maar erger.
Hankook is Koreaans btw.
En ja, Continental wordt deels ook in China geproduceerd… Maar de rubber samenstelling is de kern van grip, profiel zorgt vooral voor warmteontwikkeling in de band, warmte die voor betere grip zorgt
Björn heeft op 23 december 2024 geschreven:
Fortune en Prinx zijn van dezelfde fabrikant.
Michel heeft op 23 december 2024 geschreven:
Heb ooit eens zomer banden van het het Indonesische merk GT Radial laten monteren op mijn Civic Vti.
Reed normaal op Pirelli P7000 rondom.
Deze waren helaas versleten en ik was van plan om de auto te verkopen.
De GT Radial zagen er geweldige uit mooi sportief profiel.
Ik wilde invoegen op de A325 in de regen.
Deze weg had nogal wat spoorvorming.
Nou ècht ik kon niet eens meer dan 70 KM/h rijden, de auto was totaal onbestuurbaar!
Het was gewoon beangstigend, zo slecht!
Ik heb toen gezworen om dat nooit meer te doen, en alleen maar A merk banden te kopen.
Nu alweer jaren op PZERO’s op mijn Alfa Romeo.
Aan de ander kant heb je ook mensen die op een auto met amper 200PK Michelin’s leggen van 230 euro per stuk (in hun maat), alsof ze een Porsche GT2 rijden.
Hoewel altijd beter dan Chinese of Indonesisch banden ook een tikkie overdreven.
Maar dat zijn mijn 2 centen.
Björn heeft op 23 december 2024 geschreven:
Uw Pirelli’s zijn een Italiaans merk, maar is sinds 2015 in handen van ChemChina.
Witvis heeft op 23 december 2024 geschreven:
Rij al jaren op Chinese banden niks mis mee je kunt de regels in Amerika niet vergelijk met die van Europa maar zo is Top Gear altijd al bezig alles wat uit China komt is niet goed genoeg om in Europa op de weg te kunnen ze zijn te veel anti China en pro Amerika.Ze moeten eens neutraal zijn maar dat kunnen ze niet helaas🤪🤪🤪😜😜😜👎👎👎👎👎
Cornelis heeft op 23 december 2024 geschreven:
Levensgevaarlijk, klant had bij de bandenboer LingLong laten monteren, de volgende dag kwam hij met de klacht dat er iets grondig mis was met de wielophanging. Niks kunnen vinden, bij een proefrit bijna van de weg gegleden, totaal geen grip, zelfs een droge weg leek een ijsbaan, hebben ze dus weg moeten gooien!
Luuk heeft op 23 december 2024 geschreven:
Ik heb zelf linglong banden op mijn auto en mijn kollega is met linglong banden en achterwielaandrijving de berg op gereden zonder kettingen in een dikke laag sneeuw. Ik woon in oostenrijk en sommige wegen kunnen niet goed worden geruimd en ik ben nog geen enkele keer uitgegleden.
Martin heeft op 24 december 2024 geschreven:
Het gaat niet alleen om glijden.
Betere banden hebben meer grip en een kortere remweg onder alle omstandigheden en je zult minder snel last hebben van aquaplaning.
Banden zijn het belangrijkste onderdeel van een auto mbt de wegligging en omdat ze echt belachelijk veel goedkoper zijn dan de rest van de auto, is het vreselijk kortzichtig om juist op banden te besparen.
Edwin heeft op 23 december 2024 geschreven:
Heel toevallig dat iets uit China doir een Amerikaanse instellingen niet goed wordt bevonden.
Ze zijn wel heel erg selectief.
Martin heeft op 23 december 2024 geschreven:
Je kunt ook echt té paranoïde doen. 😁
Uit onafhankelijke bandentests blijkt keer op keer dat goedkope banden echt vreselijk slecht presteren. En toevallig komen er naar verhouding veel goedkope banden uit China. Ze kunnen daar vast ook goede banden maken, maar die zijn dan net zo duur als hun westerse A-merk broertjes en dan is het lastig om een leuk markt aandeel te verwerven.
Ik heb zelf dit voorjaar een paar duizend kilometer ‘mogen’ rondrijden op vreselijk slechte banden in het oosten van Turkije en ik was zo blij toen ik weer fatsoenlijk rubber onder m’n auto had.
Arthur heeft op 23 december 2024 geschreven:
Een Bandentester heeft versleten Michelin all season banden getest tegen nieuwe budget winterbanden. Ik denk dat we allemaal wel kunnen raden wat de uitslag was.
Chtistian heeft op 24 december 2024 geschreven:
Rij al 63 jaar en altijd met zomerbanden. Van 2PK tot Porsche. Nooit met 4WD Nooit een probleem gehad. Aangepast rijden?