Als je ‘iets met auto’s doet’ wordt verwacht dat je automatisch ook een rubbersnob bent die alleen de fijnste Michelins consumeert. In de praktijk zijn de relatief nieuwe lichting merken zoals Nankang en Hankook tegenwoordig meer dan prima. Maar het is zeker niet net zo bij auto’s dat je ‘eigenlijk niets slechts meer kunt kopen’. Want slechte banden zijn er zeker nog wel. We noemen een LingLong, maar ook de banden van de Chinese merken Fortune en Prinx.
De NHTSA – wat je mag zien als de RDW in de Verenigde Staten – heeft geoordeeld dat de winterbanden van deze merken te weinig grip hebben en daarom onveilig zijn. En zo moeten het moederbedrijf van deze merken de banden terugroepen in Amerika. In het document van de terugroepactie staat dat de fabrikant werk aan een oplossing. Bij ons ontbreekt de fantasie wat je achteraf zou kunnen aanpassen aan een band, dus we gokken dat de fabrikant de banden gewoon moet terugnemen.
Wat betekent dit voor Nederlandse banden?
Het bijzondere is dat de instanties in Europa de banden gewoon hebben goedgekeurd. Hier is dus geen terugroepactie. De merken Prinx en Fortune worden hier verkocht. De HiCountry van Prinx kunnen we hier niet vinden, maar de FSR-winterbanden van het merk Fortune worden hier wel verkocht. Mocht jij de banden hebben, dan zouden we toch ernstig overwegen om terug naar de winkel te gaan voor een ander setje. Het is een flauw cliché, maar banden zijn je enige contact met het asfalt.
De NHTSA publiceerde een lijst met de ‘foute’ winterbanden. Je vindt het misschien wat overdreven omdat je zelf rustig rijdt, maar het gaat juist om de momenten die je niet zelf in de hand hebt. Anders kun je net zo goed ook geen airbag nemen: je bent waarschijnlijk toch niet van plan om te crashen. Als jij plotseling moet uitwijken of het blijkt ineens toch erg glad, dan wil je goede banden hebben. Als je alles toch zelf in de hand heb, dan kun je net zo goed op zomerbanden blijven rijden.
Je krijgt in Nederland niet zomaar je geld terug
Je garage heeft in principe niets misdaan. Sterker nog: jij moest zo nodig beknibbelen. Maar misschien is er begrip voor de situatie en kun je om wat korting vragen. Ga je dan voor een nieuwe set, doe dan even je huiswerk. Goedkope banden hebben niet alleen minder grip, vaak maken ze meer herrie en ze kunnen zorgen voor een hoger verbruik. Bovendien kunnen ze ook sneller cuppen, bijvoorbeeld. En dan moet je weer sneller aan een nieuw setje. Onder de streep bespaar je door een goede investering te doen.
Witvis heeft op 23 december 2024 geschreven:
Rij al jaren op Chinese banden niks mis mee je kunt de regels in Amerika niet vergelijk met die van Europa maar zo is Top Gear altijd al bezig alles wat uit China komt is niet goed genoeg om in Europa op de weg te kunnen ze zijn te veel anti China en pro Amerika.Ze moeten eens neutraal zijn maar dat kunnen ze niet helaas🤪🤪🤪😜😜😜👎👎👎👎👎
Edwin heeft op 23 december 2024 geschreven:
Heel toevallig dat iets uit China doir een Amerikaanse instellingen niet goed wordt bevonden.
Ze zijn wel heel erg selectief.
Martin heeft op 23 december 2024 geschreven:
Je kunt ook echt té paranoïde doen. 😁
Uit onafhankelijke bandentests blijkt keer op keer dat goedkope banden echt vreselijk slecht presteren. En toevallig komen er naar verhouding veel goedkope banden uit China. Ze kunnen daar vast ook goede banden maken, maar die zijn dan net zo duur als hun westerse A-merk broertjes en dan is het lastig om een leuk markt aandeel te verwerven.
Ik heb zelf dit voorjaar een paar duizend kilometer ‘mogen’ rondrijden op vreselijk slechte banden in het oosten van Turkije en ik was zo blij toen ik weer fatsoenlijk rubber onder m’n auto had.
Arthur heeft op 23 december 2024 geschreven:
Een Bandentester heeft versleten Michelin all season banden getest tegen nieuwe budget winterbanden. Ik denk dat we allemaal wel kunnen raden wat de uitslag was.