De blinkervloeistof bijvullen, de bougievonkjes checken en als het zomer wordt de winterlucht omwisselen voor zomerlucht. Het zijn de standaard gebbetjes die uitgehaald worden bij leerlingmonteurs en die nooit niet grappig zullen zijn. Grappig genoeg is het niet allemaal ongein, want het kan wel degelijk lonen om in de zomer even langs de bandenpomp te gaan. Al helemaal als je het hele jaar op dezelfde banden rijdt. Het is trouwens raadzaam om dat sowieso regelmatig te doen, maar dat even terzijde.

De bandendruk is in de zomer hoger

Uiteraard bestaat er niet zoiets als winterlucht of zomerlucht, maar in de winter kan dezelfde hoeveelheid lucht voor een andere bandenspanning zorgen. Lucht is zoals je weet een gas, en dat zet uit bij een hogere temperatuur. Bij elke toename van 10 graden Celsius, neemt de bandenspanning toe met 0,1 bar. Als jij voor het laatst in de winter de bandenspanning goed heb gezet op een koude dag, staat de druk met rijden al snel 0,3 bar hoger.

Nu kan een autoband best wel iets hebben, dus voor een klapband gaat het niet gelijk zorgen, maar we gaan er eventjes vanuit dat jij de beste prestaties uit je auto en je band wilt halen. Zorg dus even dat je volgende keer als je tankt even je bandenspanning goed zet. Mocht je trouwens het circuit opgaan, investeer dan even in een bandendrukmeter. Je zult merken dat de temperatuur van de banden (en dus de druk) stevig toeneemt bij pittig stuurwerk.

Wanneer moet je bandendruk controleren?

Het is verstandig om de bandendruk te controleren als de banden niet loeiheet zijn of als het buiten extreem warm is. Ga dus niet nadat je je favoriete bochtencombinatie hebt gepakt je druk controleren, dan valt de meting waarschijnlijk hoger uit. Je hoeft niet te wachten op de perfecte dag, zo nauw luistert het allemaal niet (bovendien zijn niet alle luchtpompen bij tankstation even accuraat). Check bijvoorbeeld je bandendruk als je net vertrokken bent, dan zit het wel goed.

Reacties

  • jadatis heeft op 3 november 2023 geschreven:

    Dit artikkel uit 2021, bevat wat onduidelijkheden.
    In de winterkou lagere druk, nna het rijden 0,3 bar hoger. Hier worden 2 oorzaken door elkaar gebruikt. Ook bij 40 gr C zomerhitte zal de koud gemeten druk stijgen door het rijden.

    Dan de 10 graden verandering bij 0,1 bar drukverandering gaat op voir 1,9 bar, maar voor de vaker gevulde 2,6 en 2,7 bar, 8 graden per 0,1 bar verandering.

    Hier een lijstje dat ik gemaakt heb voor bij 20 graden Celcius gevulde koude druk ( als temp in band zelfde is als buiten de band) maar als je er mee rekent tussen 15 en 25 graden, zal het geen dramatische verschillen geven. Dan het aantal graden Celcius per 0,1 bar verandering.
    Koud 20 grC/ grC/ 0,1 bar
    1,5 bar/ 11,5 C/0,1bar
    1,6 bar/ 11 C/0,1bar
    1,7 bar/ 11 C/0,1bar
    1,8 bar/ 10,5 C/0,1bar
    1,9 bar/ 10 C/0,1bar
    2,0 bar/ 9,5 C/0,1bar
    2,1 bar/ 9,5 C/0,1bar
    2,2 bar/ 9 C/0,1bar
    2,3 bar/ 9 C/0,1bar
    2,4 bar/ 8,5 C/0,1bar
    2,5 bar/ 8,5 C/0,1bar
    2,6 bar/ 8 C/0,1bar
    2,7 bar/ 8 C/0,1bar
    2,8 bar/ 7,5 C/0,1bar
    3,0 bar/ 7,5 C/0,1bar
    3,1 bar/ 7 C/0,1bar
    3,3 bar/ 7 C/0,1bar
    3,4 bar/ 6,5 C/0,1bar
    3,6 bar/ 6,5 C/0,1bar
    3,7 bar/ 6 C/0,1bar
    4,0 bar/ 6 C/0,1bar
    4,1 bar/ 5,5 C/0,1bar
    4,5 bar/ 5,5 C/0,1bar
    4,6 bar/ 5 C/0,1bar
    5,1 bar/ 5 C/0,1bar
    5,2 bar/ 4,5 C/0,1bar
    5,8 bar/ 4,5 C/0,1bar

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)