Bestaat er zoiets als ‘precies de juiste hoeveelheid vermogen’? Natuurlijk bestaat dat. Tuners zeggen dat de juiste hoeveelheid vermogen ongeveer 25 procent meer moet zijn dan het standaardvermogen. Dus als BMW zegt dat 335 pk genoeg is, dan perst Das Tuning Haus er 420 pk uit. In dit geval doet BBR dat met de Mazda MX-5.
220 pk uit een atmosferische motor
BBR krikt het vermogen op van 180 pk naar 220 pk. Maar hoe doe je dat met een auto die geen turbo’s heeft? Op de ouderwetse manier. Op het Engelstalige deel van het internet zouden ze deze viercilinder een ‘All Motor’ noemen, dus zonder turbo’s of kunstmatige toevoegingen.
Dat betekent: nieuwe nokkenassen, verse kleppen, een koude luchtinlaat, roestvrijstalen uitlaat en een high-flow luchtfilter. Oké, ze geven toe, ze hebben een klein beetje lopen spelen met de ECU om er zeker van te zijn de 2,0-liter atmosferische motor al dat extra vermogen aankan. Of zoals BBR dat zegt: de juiste hoeveelheid.
Dat betekent dus dat de BBR Mazda MX-5 nu 110 pk per liter heeft uit een atmosferische motor, die voor een groot deel met rust gelaten is. Ter vergelijking: een Lamborghini Aventador SV heeft 113 pk per liter.
De BBR Mazda MX-5 is gebruiksvriendelijker
Als je een naar gevoel in je buik krijgt wanneer iemand met de kleppen en nokkenassen gaat spelen, doet BBR ook aan een mildere upgrade. De montageonderdelen blijven erop, van de rest blijven ze af.
BBR zegt dat ‘welke keuze je ook maakt, het koppel en vermogen worden verbeterd, waardoor de BBR Mazda MX-5 gebruiksvriendelijker is.’ Juist, we zijn er zeker van dat de enige manier waarop hij gebruiksvriendelijker wordt, is als de MX-5 gebruikt wordt om wat melk bij de Appie te halen.
Reacties