
Als een gefrustreerde huishoudster wringt BBR de laatste pktjes uit de 2,0-liter motor van Mazda MX-5. Met nieuwe nokkenassen, een aangepast uitlaatspruitstuk en andere software voor de ecu pulken ze 205 pk uit de motor. BBR Super 200, noemt de tuner de creatie. Het sprintje van 0 naar 60 mijl per uur (96 km/u) duurt 5,65 seconden. De reguliere MX-5 heeft trouwens 160 pk. Boven de 5.500 tpm komt de aangepakte viercilinder pas echt tot leven. De toerenbegrenzer gaat pas bij 7.150 tpm het optrekfeestje verstoren.
BBR Super 200+
Met een nieuw uitlaatsysteem tovert BBR je auto om tot de Super 200+ met 214 pk. Laat je de tuner de kop van de motor grondig aanpakken, lukt het ze zelf om er 228 pk uit te halen. En dan allemaal zonder turbo. Zo blijft het karakter en de balans van de atmosferische pretmachine behouden.
De standaard MX-5 is echt een toerenbeestje en voelt zich pas fijn als hij herrie maakt. BBR zorgt dat je bij 3.500 tpm al 40 Nm extra heb om mee te spelen. Dat betekent dat je bij dagelijks gebruik relaxter rijdt. Maar als je echt graag laagtoerig rijdt, koop dan de Fiat 124 Spider met turbo.
De tuner biedt diverse pakketten aan. Voor 205 pk betaal je ongeveer 3.300 euro. Voor zo’n 950 euro erbij krijg je het uitlaatsysteem dat het vermogen naar de 214 helpt. BBR verkoopt daar optioneel 12 tot 36 maanden garantie bij. Juist. Als je garantie moet kopen, is het dan niet gewoon een verzekering? We kijken ook naar jullie, autodealers.
Bekende naam
De naam BBR heb je misschien eerder gehoord. In 1993 bouwde de vermogenfanaten voor de Mazda-importeur de Mazda MX-5 Sports Edition. Dankzij een turbo had deze eerste generatie MX-5 ongeveer 150 pk, met fabrieksgarantie!
Meer van TopGear


Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Deze MX-5 is nu eindelijk af en jij kunt hem ook kopen

Dit is waarom de sterkste Mazda MX-5 heel binnenkort waarschijnlijk verdwijnt

Toyota en Mazda betrapt op sjoemelen met populaire modellen, wat betekent dit voor Nederland?

De Mazda MX-5 krijgt na acht jaar een facelift (en helpt je nu driften)

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Toyota houdt vast aan waterstof, komt nu ook met rallyauto met verbrandingsmotor

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

GP Manager 2 uit 1996 was een racegame waar je niet mocht racen

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Bij deze auto was de driedeurs zwaarder dan de vijfdeurs – dit is waarom

Auto laten draaien voor de airco? Bij deze merken mag je dat nooit zomaar doen
