
Ken je de term matching numbers? Dit betekent niet veel meer dan dat het nummer op het motorblok klopt bij het chassisnummer van de auto, wat aangeeft dat de auto nog altijd hetzelfde motorblok heeft die deze uit de fabriek kreeg. Bij gewilde klassieke auto’s is dit erg belangrijk, want auto’s met de originele motor zijn altijd veel meer geld waard. Moedwillig de motor verwijderen van je klassieke Porsche, daar zitten de meeste mensen niet op te wachten – en dat blijkt wel uit dit faillissement.
Laten we beginnen met te zeggen dat we het jammer vinden dat Voitures Extravert failliet is gegaan. Het Brabantse bedrijf bouwde klassieke Porsches om tot volledig elektrische auto’s. Je hebt dan niet meer het kenmerkende geluid van een luchtgekoelde zescilinder, maar de souplesse en snelheid van een EV. Zo zou de oude 911 ineens perfect zijn voor de dagelijkse kilometers. Op papier hebben ze helemaal gelijk, maar gevoelsmatig zitten mensen hier niet op te wachten.
Ook Porsche maakte een verkeerde inschatting
Het is natuurlijk extreem makkelijk voor ons om achteraf dit soort dingen te roepen. Zelfs Porsche schatte de vraag naar elektrische auto’s totaal verkeerd in. De verkopen van de Taycan zijn ingezakt en Porsche overweegt nu de Macan toch weer een benzinemotor te geven. Maar toch: een auto waarbij het zo specifiek draait om de mechanische beleving, dat zou de laatste auto moeten zijn die je elektrisch maakt. Kies dan liever een klassieker die populair is ondanks zijn motor, niet vanwege.

Het faillissement ligt overigens niet geheel bij het gebrek aan vraag. Ze hadden een carrosseriebouwer in Duitsland een zak geld gegeven om een aantal auto’s op te knappen, zodat ze klaar waren voor de conversie. Dit bedrijf kwam in de problemen en Voitures Extravert haalde de auto’s daar weg, maar hierdoor was er zo’n twee ton aan kapitaal verdwenen, zo meldt RTL Nieuws. De klant die de auto naar zijn wens had samengesteld, die haakte ondertussen af.
Volgens het Brabantse bedrijf is er nu 5 miljoen euro nodig om een doorstart te maken. Dit geld gaat naar de productie en de marketing. De ondernemers geven toe dat er nu veel ‘houtje-touwtje’ was geregeld. Dus als jij nog een paar miljoen in je broekzak hebt zitten en je gelooft wel in geruisloze klassiek Porsches, dan kun je je melden. Voitures Extravert was begonnen aan zeven Porsches en vijf zijn er al klaar.
4 reacties op “Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Restomods: geniten met drie Italianen en een Zweed

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Deze twee broers bouwen de gekste V8-creaties: ‘Batterijen horen in een zaklamp’

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Automerk dat aan de afgrond staat, maakt ook nog even zijn trouwe fans boos

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Als je niet oppast wordt je camper binnenkort veel duurder om te hebben

Hemelvaartsdeal: 1 jaar TopGear met 42% korting

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Als ik de boedel bekijk op Troostwijk dan is hard werken niet hetgeen wat daar gebeurde. Alles is zo goed als nieuw of nooit gebruikt. Grote broek, grote bek, vooral schuiven met geld van een ander. Pas op voor deze luchtfietsers.
grooot, groot liefhebber van elektrisch rijden, maar een klassieke Porsche ombouwen? nee. dat slaat nergens op! Doe dat met oude Volkswagen busjes, of een 2CV? Of misschien met Trabantjes (al vrees ik dat die uit elkaar vallen met het vermogen van een elektrische motor erin…). Dat is nog wel interessant. Maar een elektrische 911? Ben je gek?
Ik wil er wel een, maar voor Chinese prijzen, niet westerse. Dat geldt echter voor alles, ook benzine auto’s.
Ach ja, ik heb in de vorige eeuw een echte 911 gehad. Wie of wat het stompzinnige idee om over te gaan op elektrisch rijden, moet op de blaren zitten.