
Ken je de term matching numbers? Dit betekent niet veel meer dan dat het nummer op het motorblok klopt bij het chassisnummer van de auto, wat aangeeft dat de auto nog altijd hetzelfde motorblok heeft die deze uit de fabriek kreeg. Bij gewilde klassieke auto’s is dit erg belangrijk, want auto’s met de originele motor zijn altijd veel meer geld waard. Moedwillig de motor verwijderen van je klassieke Porsche, daar zitten de meeste mensen niet op te wachten – en dat blijkt wel uit dit faillissement.
Laten we beginnen met te zeggen dat we het jammer vinden dat Voitures Extravert failliet is gegaan. Het Brabantse bedrijf bouwde klassieke Porsches om tot volledig elektrische auto’s. Je hebt dan niet meer het kenmerkende geluid van een luchtgekoelde zescilinder, maar de souplesse en snelheid van een EV. Zo zou de oude 911 ineens perfect zijn voor de dagelijkse kilometers. Op papier hebben ze helemaal gelijk, maar gevoelsmatig zitten mensen hier niet op te wachten.
Ook Porsche maakte een verkeerde inschatting
Het is natuurlijk extreem makkelijk voor ons om achteraf dit soort dingen te roepen. Zelfs Porsche schatte de vraag naar elektrische auto’s totaal verkeerd in. De verkopen van de Taycan zijn ingezakt en Porsche overweegt nu de Macan toch weer een benzinemotor te geven. Maar toch: een auto waarbij het zo specifiek draait om de mechanische beleving, dat zou de laatste auto moeten zijn die je elektrisch maakt. Kies dan liever een klassieker die populair is ondanks zijn motor, niet vanwege.

Het faillissement ligt overigens niet geheel bij het gebrek aan vraag. Ze hadden een carrosseriebouwer in Duitsland een zak geld gegeven om een aantal auto’s op te knappen, zodat ze klaar waren voor de conversie. Dit bedrijf kwam in de problemen en Voitures Extravert haalde de auto’s daar weg, maar hierdoor was er zo’n twee ton aan kapitaal verdwenen, zo meldt RTL Nieuws. De klant die de auto naar zijn wens had samengesteld, die haakte ondertussen af.
Volgens het Brabantse bedrijf is er nu 5 miljoen euro nodig om een doorstart te maken. Dit geld gaat naar de productie en de marketing. De ondernemers geven toe dat er nu veel ‘houtje-touwtje’ was geregeld. Dus als jij nog een paar miljoen in je broekzak hebt zitten en je gelooft wel in geruisloze klassiek Porsches, dan kun je je melden. Voitures Extravert was begonnen aan zeven Porsches en vijf zijn er al klaar.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
3 reacties op “Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Porsche 911 Carrera S facelift is de nieuwe Golf van ’t Gooi

Voor 50.000 euro kun je in 5 seconden van 100 naar 200

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Porsche overweegt toch een Macan met benzinemotor, omdat jullie te weinig EV’s kopen

Deze twee broers bouwen de gekste V8-creaties: ‘Batterijen horen in een zaklamp’

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Deze nieuwe Ford heeft 300 pk en nee, het is geen EV of hybride (gewoon benzine)

Voor deze schitterende Porsche 911 is een schitterende 911 opgeofferd

Gaat dit de meest onbetrouwbare dure auto ooit worden?

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Automerk dat aan de afgrond staat, maakt ook nog even zijn trouwe fans boos

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Dit onopvallende Golfje is stiekem sneller dan menig supercar (900+ pk!)

Koop deze heerlijke BMW E46 M3 Touring als verstandige gezinsauto

Ken je deze nog? De Renault Espace F1 is een familiebusje met een V10-motor uit de F1

Deze auto’s lokken de meeste klanten weg bij andere merken

In de Kia EV4 kun je wel schakelen, ook al zijn er geen versnellingen

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Is zo’n brute Nissan 370Z na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Deze auto’s lokken de meeste klanten weg bij andere merken

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

In de Kia EV4 kun je wel schakelen, ook al zijn er geen versnellingen

grooot, groot liefhebber van elektrisch rijden, maar een klassieke Porsche ombouwen? nee. dat slaat nergens op! Doe dat met oude Volkswagen busjes, of een 2CV? Of misschien met Trabantjes (al vrees ik dat die uit elkaar vallen met het vermogen van een elektrische motor erin…). Dat is nog wel interessant. Maar een elektrische 911? Ben je gek?
Ik wil er wel een, maar voor Chinese prijzen, niet westerse. Dat geldt echter voor alles, ook benzine auto’s.
Ach ja, ik heb in de vorige eeuw een echte 911 gehad. Wie of wat het stompzinnige idee om over te gaan op elektrisch rijden, moet op de blaren zitten.