
Ken je de term matching numbers? Dit betekent niet veel meer dan dat het nummer op het motorblok klopt bij het chassisnummer van de auto, wat aangeeft dat de auto nog altijd hetzelfde motorblok heeft die deze uit de fabriek kreeg. Bij gewilde klassieke auto’s is dit erg belangrijk, want auto’s met de originele motor zijn altijd veel meer geld waard. Moedwillig de motor verwijderen van je klassieke Porsche, daar zitten de meeste mensen niet op te wachten – en dat blijkt wel uit dit faillissement.
Laten we beginnen met te zeggen dat we het jammer vinden dat Voitures Extravert failliet is gegaan. Het Brabantse bedrijf bouwde klassieke Porsches om tot volledig elektrische auto’s. Je hebt dan niet meer het kenmerkende geluid van een luchtgekoelde zescilinder, maar de souplesse en snelheid van een EV. Zo zou de oude 911 ineens perfect zijn voor de dagelijkse kilometers. Op papier hebben ze helemaal gelijk, maar gevoelsmatig zitten mensen hier niet op te wachten.
Ook Porsche maakte een verkeerde inschatting
Het is natuurlijk extreem makkelijk voor ons om achteraf dit soort dingen te roepen. Zelfs Porsche schatte de vraag naar elektrische auto’s totaal verkeerd in. De verkopen van de Taycan zijn ingezakt en Porsche overweegt nu de Macan toch weer een benzinemotor te geven. Maar toch: een auto waarbij het zo specifiek draait om de mechanische beleving, dat zou de laatste auto moeten zijn die je elektrisch maakt. Kies dan liever een klassieker die populair is ondanks zijn motor, niet vanwege.

Het faillissement ligt overigens niet geheel bij het gebrek aan vraag. Ze hadden een carrosseriebouwer in Duitsland een zak geld gegeven om een aantal auto’s op te knappen, zodat ze klaar waren voor de conversie. Dit bedrijf kwam in de problemen en Voitures Extravert haalde de auto’s daar weg, maar hierdoor was er zo’n twee ton aan kapitaal verdwenen, zo meldt RTL Nieuws. De klant die de auto naar zijn wens had samengesteld, die haakte ondertussen af.
Volgens het Brabantse bedrijf is er nu 5 miljoen euro nodig om een doorstart te maken. Dit geld gaat naar de productie en de marketing. De ondernemers geven toe dat er nu veel ‘houtje-touwtje’ was geregeld. Dus als jij nog een paar miljoen in je broekzak hebt zitten en je gelooft wel in geruisloze klassiek Porsches, dan kun je je melden. Voitures Extravert was begonnen aan zeven Porsches en vijf zijn er al klaar.
4 reacties op “Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Deze twee broers bouwen de gekste V8-creaties: ‘Batterijen horen in een zaklamp’

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Deze nieuwe Ford heeft 300 pk en nee, het is geen EV of hybride (gewoon benzine)

Voor deze schitterende Porsche 911 is een schitterende 911 opgeofferd

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Automerk dat aan de afgrond staat, maakt ook nog even zijn trouwe fans boos

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Dit onopvallende Golfje is stiekem sneller dan menig supercar (900+ pk!)

Koop deze heerlijke BMW E46 M3 Touring als verstandige gezinsauto

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

Een van de slechtste auto’s ooit gebouwd gaat een comeback maken (en nu wil je ‘m wel)

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Merk dat niet gelooft in achterruiten, heeft een nogal gênant probleem

Als ik de boedel bekijk op Troostwijk dan is hard werken niet hetgeen wat daar gebeurde. Alles is zo goed als nieuw of nooit gebruikt. Grote broek, grote bek, vooral schuiven met geld van een ander. Pas op voor deze luchtfietsers.
grooot, groot liefhebber van elektrisch rijden, maar een klassieke Porsche ombouwen? nee. dat slaat nergens op! Doe dat met oude Volkswagen busjes, of een 2CV? Of misschien met Trabantjes (al vrees ik dat die uit elkaar vallen met het vermogen van een elektrische motor erin…). Dat is nog wel interessant. Maar een elektrische 911? Ben je gek?
Ik wil er wel een, maar voor Chinese prijzen, niet westerse. Dat geldt echter voor alles, ook benzine auto’s.
Ach ja, ik heb in de vorige eeuw een echte 911 gehad. Wie of wat het stompzinnige idee om over te gaan op elektrisch rijden, moet op de blaren zitten.