
Ken je de term matching numbers? Dit betekent niet veel meer dan dat het nummer op het motorblok klopt bij het chassisnummer van de auto, wat aangeeft dat de auto nog altijd hetzelfde motorblok heeft die deze uit de fabriek kreeg. Bij gewilde klassieke auto’s is dit erg belangrijk, want auto’s met de originele motor zijn altijd veel meer geld waard. Moedwillig de motor verwijderen van je klassieke Porsche, daar zitten de meeste mensen niet op te wachten – en dat blijkt wel uit dit faillissement.
Laten we beginnen met te zeggen dat we het jammer vinden dat Voitures Extravert failliet is gegaan. Het Brabantse bedrijf bouwde klassieke Porsches om tot volledig elektrische auto’s. Je hebt dan niet meer het kenmerkende geluid van een luchtgekoelde zescilinder, maar de souplesse en snelheid van een EV. Zo zou de oude 911 ineens perfect zijn voor de dagelijkse kilometers. Op papier hebben ze helemaal gelijk, maar gevoelsmatig zitten mensen hier niet op te wachten.
Ook Porsche maakte een verkeerde inschatting
Het is natuurlijk extreem makkelijk voor ons om achteraf dit soort dingen te roepen. Zelfs Porsche schatte de vraag naar elektrische auto’s totaal verkeerd in. De verkopen van de Taycan zijn ingezakt en Porsche overweegt nu de Macan toch weer een benzinemotor te geven. Maar toch: een auto waarbij het zo specifiek draait om de mechanische beleving, dat zou de laatste auto moeten zijn die je elektrisch maakt. Kies dan liever een klassieker die populair is ondanks zijn motor, niet vanwege.

Het faillissement ligt overigens niet geheel bij het gebrek aan vraag. Ze hadden een carrosseriebouwer in Duitsland een zak geld gegeven om een aantal auto’s op te knappen, zodat ze klaar waren voor de conversie. Dit bedrijf kwam in de problemen en Voitures Extravert haalde de auto’s daar weg, maar hierdoor was er zo’n twee ton aan kapitaal verdwenen, zo meldt RTL Nieuws. De klant die de auto naar zijn wens had samengesteld, die haakte ondertussen af.
Volgens het Brabantse bedrijf is er nu 5 miljoen euro nodig om een doorstart te maken. Dit geld gaat naar de productie en de marketing. De ondernemers geven toe dat er nu veel ‘houtje-touwtje’ was geregeld. Dus als jij nog een paar miljoen in je broekzak hebt zitten en je gelooft wel in geruisloze klassiek Porsches, dan kun je je melden. Voitures Extravert was begonnen aan zeven Porsches en vijf zijn er al klaar.
4 reacties op “Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Restomods: genieten met drie Italianen en een Zweed

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Automerk dat aan de afgrond staat, maakt ook nog even zijn trouwe fans boos

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Veel automerken hebben het zwaar in Europa, behalve merken uit één land (en dat is slecht nieuws)

Geen grap: met deze (gratis) apps kun je de verkeerslichten op groen zetten

De vernieuwde Suzuki Alto is precies wat we nodig hebben in Nederland (maar er is slecht nieuws)

Vanaf wanneer is de elektrische auto nou echt verplicht? En is de benzineauto dan verboden?

Welke trajectcontrole is nou aangepast naar 70 km/u door werkzaamheden en welke niet?

Als ik de boedel bekijk op Troostwijk dan is hard werken niet hetgeen wat daar gebeurde. Alles is zo goed als nieuw of nooit gebruikt. Grote broek, grote bek, vooral schuiven met geld van een ander. Pas op voor deze luchtfietsers.
grooot, groot liefhebber van elektrisch rijden, maar een klassieke Porsche ombouwen? nee. dat slaat nergens op! Doe dat met oude Volkswagen busjes, of een 2CV? Of misschien met Trabantjes (al vrees ik dat die uit elkaar vallen met het vermogen van een elektrische motor erin…). Dat is nog wel interessant. Maar een elektrische 911? Ben je gek?
Ik wil er wel een, maar voor Chinese prijzen, niet westerse. Dat geldt echter voor alles, ook benzine auto’s.
Ach ja, ik heb in de vorige eeuw een echte 911 gehad. Wie of wat het stompzinnige idee om over te gaan op elektrisch rijden, moet op de blaren zitten.