
Lunaz is een bedrijf in Silverstone dat klassieke Aston Martins, Bentleys en Range Rovers een harttransplantatie geeft van een verbrandingsmotor naar een elektromotor. Zo belichtte we kortgeleden nog de 60-jarige Bentley Continental S1 die werd omgebouwd door Lunaz. Voorlopig houden de restauraties van oude Britse auto’s op, want Lunaz stopt noodgedwongen met de productie.
Het ligt overigens niet aan de vraag naar geëlektrificeerde klassiekers. Twee jaar geleden meldde het bedrijf nog dat de orderboeken tot 2024 vol waren. Lunaz – dat financiële steun krijgt van ene David Beckham – bestaat uit twee onderdelen. Aan de ene kant werken monteurs aan het bewerken van klassieke auto’s bij Lunaz Design. De andere kant van de organisatie heet Lunaz Applied Technology waar oude vrachtwagens worden omgezet naar e-trucks.
Waarom Lunaz tijdelijk stopt met de restomods
De productiestop bij het hele bedrijf komt doordat de vrachtwagentak onlangs onder curatele is gesteld. Dit heeft geleid tot een complete pauze voor het bedrijf. Lunaz zegt in een reactie bezig te zijn met het opnieuw vormgeven van het bedrijf. Dit doet het bedrijf omdat de markt verandert dankzij ‘vertragingen van wettelijke vereisten voor wagenparken om over te stappen op emissieloze voertuigen’. Oftewel, de EV-transitie gaat te langzaam door de overheden.
2 reacties op “Lunaz stopt noodgedwongen met het ombouwen van klassiekers naar EV’s”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Restomods: geniten met drie Italianen en een Zweed

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Gaat het verbod op benzineauto’s in 2035 nog door? ‘EU laat zien dat ze kunnen versoepelen’

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Zonde, tis een prachtig bedrijf. Ik heb er twee jaar geleden een rondleiding gehad en het enthousiasme straalde aan alle kanten ervanaf!
Van de ene kant denk ik wat een mooi idee old timers elektrificeren maar van de andere kant haal je ook het rijgevoel/geluid/trillingen enz weg van een auto uit een ouder tijdperk. Dat maakt ook de auto.
Ikzelf zou mijn Camaro 85 nooit ombouwen voor zolang het kan.