Net als in Nederland en België worden elektrische auto’s in Duitsland vrijgesteld van Kraftfahrzeugsteuer, of zoals de Belgen zeggen: verkeersbelasting. Zo willen ze elektrisch rijden aantrekkelijker maken. In Duitsland vinden verschillende politici dat andere manieren om duurzamer te rijden niet vergeten moeten worden. De minister van financiën vind dat eFuels ook belastingvoordeel moeten krijgen.

Minister Christian Lindner en maakt deel uit van de Freie Demokratische Partei. In de herfst wil de partij een wetsvoorstel indienen, zo meldt Frankfurter Allegemeine. De FDP wil dat auto’s die op eFuels rijden vrijgesteld worden van de wegenbelasting. Net als dat bij volledig elektrische auto’s het geval is. Het is niet duidelijk hoe ze willen controleren of je ook daadwerkelijke eFuels tankt.

In Nederland gebeurt dat ook al

In Nederland trekken we de belastingen tussen benzineauto’s en elektrische auto’s ook gelijk, maar dan precies andersom. Hier gaan EV-rijders over twee jaar gewoon wegenbelasting betalen, net als iedereen. Eerst een kwart van wat de benzinerijder betaalt, maar in 2026 betalen EV-rijders het volle tarief. Dat, tot we overgaan op rekeningrijden in 2030 (of is het inmiddels 2031?). Ook dan zijn de tarieven gelijk.

Minder belasting op de brandstof zelf

Daarnaast wil Lindner dat de EU de richtlijn voor de energiebelasting herziet zodat er minder belasting komt op biobrandstoffen, hernieuwbare brandstoffen en synthetische brandstoffen. Ook wil hij dat auto’s op eFuels zo snel mogelijk vrij worden gesteld van de BTW, zodra dit onder de Europese wetgeving mogelijk is. De accijnzen in Nederland zijn in principe gewoon in Nederland geregeld, overigens.

De Duitse minister van transport, Volker Wissing, is het eens met zijn collega. Hij zegt tegen Bild: ‘De race voor hetgeen dat de auto aandrijft in de toekomst ligt nog helemaal open. We kunnen vandaag niet voorspelen welke technologie leidend zal zijn in 2040. Misschien gaan eFuels en waterstof een grotere rol spelen dan sommigen zouden willen.’ In de herfst horen we hier waarschijnlijk meer over wanneer de FDP het wetsvoorstel indient.

Reacties

  • Maarten heeft op 12 september 2023 geschreven:

    Let op: Waterstof-ebrandstof lijkt CO2-neutraal, maar vereist veel stroom voor productie. Deze stroom genereert nog steeds CO2-uitstoot, vooral wanneer gasturbines bijspringen. Het is efficiënter om stroom te gebruiken voor elektrische voertuigen (EV’s) dan voor e-fuel-auto’s. Duitsland wil subsidies voor EV’s stopzetten en e-fuels promoten, wat lijkt te dienen om hun auto-industrie te ondersteunen, ongeacht het klimaat.

    https://www.dw.com/en/german-finance-minister-under-fire-for-alleged-porsche-ties/a-62576545

    Simpel vergelijk : De hoeveelheid stroom die nodig is om de e-fuel te maken waar een gemiddelde auto 100KM mee kan rijden, daar kan de gemiddelde EV ruim 700KM mee rijden.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear