Dit is wel opmerkelijk. De Belastingdienst wil de werkwijze veranderen waarop de BPM en BTW betaald moet worden om zo een hoop werk te besparen. Hierbij is waarschijnlijk een denkfout gemaakt, waardoor de belasting ineens flink omhoog gaat. De reden is volgens de Bovag een ‘vrij technisch verhaal’. Het komt er in het kort op neer dat je nu als klant de BTW betaalt over de prijs van de auto zonder BPM, en straks ga je de 21 procent belasting betalen over de waarde van de auto inclusief BPM.

De incidentele verhoging heeft te maken met wanneer de belasting berekend wordt. De volledige uitleg lees je hieronder. Volgens de Bovag zou het gaan om zo’n 1.000 euro extra bij een benzineauto, 2.000 euro extra bij een dieselauto en bij campers kan de extra belasting oplopen tot wel 10.000 euro. Het probleem zou ook mensen treffen die een auto importeren vanuit het buitenland. Per 1 juli 2021 of 1 januari 2022 zou de nieuwe regeling ingaan. Volgens de Bovag is de verhoging in belastingen ‘waarschijnlijk onbedoeld’.

De uitleg van de Bovag

‘Op dit moment wordt de hoogte van de BPM (voorlopig) vastgesteld bij kentekenregistratie (1a), en wordt de BPM definitief vastgesteld en afgedragen op het moment van tenaamstellen (1b) van de auto. Omdat de BPM-afdracht aan de Belastingdienst momenteel heel dicht bij aflevering van de auto aan de klant ligt, redeneert de Belastingdienst dat je als autobedrijf de BPM namens de klant afdraagt (doorlopende post), waardoor er geen BTW over die BPM betaald hoeft te worden. In de nieuwe situatie is er geen sprake meer van een doorlopende post en zou je dus ook BTW over de BPM moeten gaan betalen. Belasting op belasting dus.’

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)