Waar we in Nederland al meer dan dertig jaar discussiëren over rekeningrijden, hebben ze het in België al meer dan tien jaar over het invoeren van een vignet. Met dit vignet wil België dat buitenlandse bestuurders ook meebetalen aan de Vlaamse wegen. Oh, maar je mag het van de Belgische Minister van Mobiliteit geen wegenvignet noemen. De maatregel zou rekeningrijden in België buiten de deur moeten houden.

Overigens wil België (of eigenlijk Vlaanderen om specifiek te zijn) geen fysieke sticker op je voorruit plakken, zoals je dat nu bijvoorbeeld in Zwitserland en Oostenrijk kan doen. De minister zegt volgens VRT: ‘Dat was nog het klassieke systeem van een vignet. Nu gaat het om een digitale manier om te innen’. Momenteel staat in het Belgische regeerakkoord dat het vignet (wat je dus niet zo mag noemen, foei) in 2027 geld moet gaan opleveren.

Als je betaalt, dan mag je wat verwachten

We weten niet helemaal of we het terecht vinden dat je moet betalen voor het gebruik van de Belgische wegen, maar dat is een bijzaak. Als je naar het toilet gaat en het is oneindig goor, dan laat je ook geen muntje achter in het schoteltje. Verdere details over hoe het systeem gaat werken, zijn er nog niet. Voor nu is het dus vooral nog een voornemen. Je kunt op dit moment nog gewoon gratis de grens over met België.

Wat is een wegenvignet precies?

Over het algemeen heb je drie soorten vignetten: een tolvignet, een milieuvignet en een algemeen vignet. De naam verklaart al waarvoor ze zijn: met een tolvignet mag je de tolwegen van dat land op en met een milieuvignet mag je een milieuzone in. België wil een algemeen vignet dat geldt voor alle wegen. Waar je dus ook heen wilt binnen België, je moet eerst een (digitaal) vignet regelen. Maar dus pas vanaf 2027.

Reacties

  • Zozo heeft op 6 oktober 2024 geschreven:

    Een internationaal onderwerp en het hele anti-EU trollenleger is weer present. Treurig dat TG hier aan meewerkt door die figuren een podium te geven.

    • Peter heeft op 8 oktober 2024 geschreven:

      Ik, als autorijder wordt gediscussieerd
      Of moet een fietser/voetganger ook een vignet kopen?

      Reageer
    Reageer
  • Bas heeft op 6 oktober 2024 geschreven:

    Als je geen muntje in het schoteltje werpt, wordt het nooit schoon.

    Reageer
  • Kris heeft op 5 oktober 2024 geschreven:

    Die putten en gaten zijn er speciaal voor die slapende en slechte Nederlandse chauffeurs….Aangelegd om jullie allemaal een beetje bij de les te houden.
    Het op die manier aanleggen heeft ons zelfs meer gekost dan jullie biljarttafel wegen.
    Het werd tijd dat we de rekening presenteren 😅

    • Boeitdatwat heeft op 6 oktober 2024 geschreven:

      Och jochie toch. Je, vreselijk moet dat zijn voor je. Misschien morgen een psycholoog bellen voor de verwerking.

      • Onewhoisawake heeft op 7 oktober 2024 geschreven:

        België het is me wat ,ze plukken niet alleen ons kaal nu ook de buurlanden …,waarom zouden buitenlanders moeten betalen zorg eens eerst dat de snelwegen. Fatsoenlijk in orde zijn en stuur wat minder geld naar het buitenland voor wapens want daar hebben ze blijkbaar geld genoeg voor mensen wordt toch wakker gaan jullie dit nu ook nog aanvaarden denk eens na wat je auto nu op dit moment al kost aan alleen het gebruik ervan jullie gaan met 2 werken om ene om de auto te kunnen betalen en ene voor het huis en de kroost re onderhouden wat blijft er nog over om een degelijk menselijk leven te hebben DOOR WAKKER TE WORDEN EN ZEGGEN HIER STOPT HET … Denk toch eens na wij zijn in de meerderheid niet de overheid de wolven in schaapskleren.

        • AntiWoke heeft op 9 oktober 2024 geschreven:

          Bedrijfswagen goes vroeemmm..

          Reageer
        Reageer
      • Marianne R. heeft op 7 oktober 2024 geschreven:

        Ze morgen eerst wel eens zorgen dat het wegennet en de bestrating in het land verbeterd.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Smartsys heeft op 5 oktober 2024 geschreven:

    Misschien moet de EU zich hier eens druk over maken.
    Stel een Europese Wegenbelasting in die de landelijke op zelfs provinciale varianten vervangt.
    Zo betaal je in de hele EU hetzelfde voor dezelfde auto ipv die idiote verschillen en losse heffingen per land of zelfs stad.
    Één EU begint met dit soort ellende gelijk trekken.

    Reageer
  • M3 heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

    Lekker vrij allemaal. Stap in de auto en rij lekker naar het zuiden. Ja ja, van de zomer met de auto naar Kroatië geweest. Milieu vignet voor Duitsland, tolvignet voor Oostenrijk (minimaal betalen voor een week), tolwegen in Kroatië heen en terug. Terugweg wederom tolvignet Oostenrijk, terwijl we diverse malen binnendoor werden omgeleid vanwege de overstromingen van de rivieren🤷‍♂️. Daarbij tol betalen in Kroatië? Volgens mij zijn die wegen o.a. van ons geld aangelegd (Europa). Nee lekker vrij reizen. Het is niet zo dat we het niet kunnen betalen, maar heb het idee dat wij als Nederlanders overal het lul zijn. In dit gave landje wordt alles toch al onbetaalbaar en vakantie moeilijk gemaakt. En ja, voordat je weg gaat moet je je goed inlezen zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Maar waar is die tijd gebleven dat je gewoon in je auto stapte en zonder zorgen gewoon richting het zuiden kon rijden zonder je druk te maken over allerlei boetes die je in het buitenland kunt oplopen. Sinds de euro een Europese unie is alles aan het verpauperen en wordt alles onbetaalbaar en moeilijk gemaakt. Lang leve de Europese unie!!!

    • Bnoevb heeft op 5 oktober 2024 geschreven:

      Inderdaad. Ik erger mij vaak aan de vele auto’s uit diverse windrichtingen die hier lekker en vaak asociaal rondtuffen en hier lang verblijven. Ik betaal nu al veel te veel vind ik. Elke keer worden we hier genaaid. Ik rijd in een bi-fuel waarvan 90 procent op gas. Betaal nu al meer dan mijn benzine waardige broertjes, terwijl ik schoner rijd en mag vanaf 2026 omdat ik op gas rijd er nog eens dik enkele tientjes per maand boven op het geen ik nu betaal ophoesten. ( als alle voorgenomen plannen doorgaan ) mogen mensen dan helemaal niets meer…….buiten alleen maar betalen? Nee terug naar de kern pak eerst al die verschillende windstreken kentekens maar aan die hier dagen maanden en misschien al jaren gratis rondtuffen. Verder ben ik het helemaal eens met alle bovenstaande reacties.

      Reageer
    • Oosterijkofiel heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

      Ik ben het helemaal met je eens

      • Melissa heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

        Heel met je eens

        • Bromtol heeft op 5 oktober 2024 geschreven:

          Nederlanders betalen zich blauw aan Europa. Het wordt tijd dat buitenlanders eens gaan betalen voor het gebruik van ons superieur wegennet.

          • LW heeft op 5 oktober 2024 geschreven:

            Wat voor Nederlanders die in BE werken? Elke werkdag slalommen we naar Antwerpen…

          • Bnoevb heeft op 5 oktober 2024 geschreven:

            Inderdaad. Ik erger mij vaak aan de vele auto’s uit diverse windrichtingen die hier lekker en vaak asociaal rondtuffen en hier lang verblijven. Ik betaal nu al veel te veel vind ik. Elke keer worden we hier genaaid. Ik rijd in een bi-fuel waarvan 90 procent op gas. Betaal nu al meer dan mijn benzine waardige broertjes, terwijl ik schoner rijd en mag vanaf 2026 omdat ik op gas rijd er nog eens dik enkele tientjes per maand boven op het geen ik nu betaal ophoesten. ( als alle voorgenomen plannen doorgaan ) mogen mensen dan helemaal niets meer…….buiten alleen maar betalen? Nee terug naar de kern pak eerst al die verschillende windstreken kentekens maar aan die hier dagen maanden en misschien al jaren gratis rondtuffen. Verder ben ik het helemaal eens met alle bovenstaande reacties.

          • Cloe heeft op 5 oktober 2024 geschreven:

            Alles is gemaakt voor de rijke 😠😠😠

          • Cor heeft op 5 oktober 2024 geschreven:

            Jullie hebben gelijk ,maar ze halen toch het geld uit de zakken van ons België,Nederlandse Allas moet kapot😢😢😢

          • Menno heeft op 5 oktober 2024 geschreven:

            Ben het met Leo eens, laat hun ook maar eens mee betalen aan ons wegennet….

          • Leo van ast heeft op 5 oktober 2024 geschreven:

            Als het in België door gaat, dan moet NEDERLAND ook een vignet invoeren voor alle buitenlandse auto’s. Voor alle auto’s en geen uitzondering

          • Ben Bouwman heeft op 5 oktober 2024 geschreven:

            Het zijn allemaal geld wolven. Het plezier is weg , de gewone man is weer de dupe.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Mike heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

    Misschien moeten ze in Den Haag wakker worden en alle mensen die met de auto, motor vrachtauto en dergelijk ook een vignet laten kopen. Daarop kunnen ze dan gelijk schrijven dat we hier rechts rijden…. maar ja, Nederland is weer de braafste van Europa.

    Reageer
  • Nico.. heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

    Betalen voor iets wat je gebruikt is toch moeilijk voor sommige mensen. Als je niet wilt betalen, gebruik het dan niet.

    • Rich heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

      Dus jij wilt gaan betalen om op van die puinwegen te rijden? Rijden in dat achterlijke Belgie is sowiezo al een ramp. En inderdaad, ik vermijd koste wat kost om daar tussen de debielen te rijden, laat staan te betalen.

      • Not rich fan heeft op 5 oktober 2024 geschreven:

        Als je voortaan goedkoper de tank wil vullen zal je moeten betalen om op onze slechte wegen te rijden. Geloof wij worden ook niet blij voor op onze wegen te rijden

        • Nico.. heeft op 5 oktober 2024 geschreven:

          Geen enkel probleem, dan betaal je wat meer aan brandstof en slijtage van je wagen voor de omweg. Als je rijdt zoals je schrijft zal je in België niet gemist worden.

          Reageer
        Reageer
      • joep heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

        Afgaande op jouw reactie ben jij ook een debiel.

        Reageer
      Reageer
    • M3 heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

      ???? Met alle respect, maar volgens mij maakte we d’r al gebruik van en moeten we nu ineens gaan betalen. Daarbij zijn de wegen in België nou niet echt om over naar huis te schrijven. En de Belg hoeft bij ons toch ook niet te betalen, terwijl onze wegen veel beter zijn 🤷‍♂️

      • Martine heeft op 5 oktober 2024 geschreven:

        Denk je echt dat “de belg” hier blij mee is , onze wegen zijn niet het van het maar hier betalen we ook veel minder wegenbelasting als jullie Nederlanders, hier laten ze de Belg nog enigzins met rust , wel komen genieten van alles wat beter is hier , tanken, tabak, ziekenhuizen……

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Berend heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

    Straks zit je hele voorruit volgeplakt met stickers waar complete fietsers en auto’s achter verdwijnen wanneer je op vakantie gaat. Hebben ze weer een reden om je ook een proces-verbaal te geven dat je geen vrij uitzicht hebt. Wordt steeds gekker in Europa👍👍👍

    • Menno heeft op 5 oktober 2024 geschreven:

      Stickers….. Dat is zo uit de tijd, het gaat tegenwoordig zoveel mogelijk digitaal dus op kenteken.

      Reageer
    • Javawocky heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

      Nee, stickers plakken op je voorruit hoeft ook niet meer. Zie Zwitserland.

      • Casper heeft op 5 oktober 2024 geschreven:

        En Oostenrijks, daar heb je ook al een paar jaar een optie voor een systeem op kenteken zonder stickers.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Martin heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

    Duitsland betere wegen!?
    Reed afgelopen woensdag over de ring van Dortmund en met droog weer bij aankomst al geen pretje, maar met regen gewoon een verschrikking. Deed me denken aan de voormalige waterballet-show in de Efteling. Duitse wegen verpauperen steeds mee, en als ze er al aan werken dan zijn ze na een half jaar er nog mee bezig. Lang leve het ZOAB.

    Reageer
  • Leo heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

    Precies Gérard…ik rijd nog geen 5000 km per jaar en betaal 75 euro per maand .

    • Wiliam heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

      In België worden slechte wegdekken opgelost met een bord slecht wegdek. Klaar is Kees.
      Wie doet ze wat en daar betaal je dan voor.

      • Epicurist heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

        Als je met ettelijk overladen vrachtwagens over de Belgische autoweg rijdt, richting Frankrijk Nederland,Duitsland…schrik je er dan van dat de wegen daar zwaar onder lijden??Belgie is een doorvoerland

        • jan heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

          In Belgie moet sl lang betaald eorden

          • Peter67 heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

            Betalen daar dan ook maar 320 e wegentax voor n middenklasser diesel😁

          Reageer
        • Rick heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

          Die hele EU kun je wel opheffen als alle landen zelf meer regeltjes verzinnen om geld te scoren. Het is gewoon grenzen gedeeltelijk sluiten of je betaald ervoor. EU is een groot mislukt gedrocht. En kost alleen maar meer geld.

          • Hoi Thierry B. heeft op 6 oktober 2024 geschreven:

            Mag je liegen van je mama?

            De EU is een groot succes en heeft er mede voor gezorgd dat wij in Nederland zoveel welvaart hebben als we nu hebben.

            En nee, de EU kost Nederland helemaal geen geld maar levert juist tientallen miljarden per jaar op. Er is onderzoek naar gedaan en ons BBP is 3.1% hoger dankzij de handelsmogelijkheden binnen de EU. Dan praat je over zo’n 32 miljard per jaar. En als je dit niet gelooft, kijk dan maar naar de Britten waar de Brexit ze al 250 miljard gekost heeft en tot onherstelbare economische schade heeft geleid.

          • pipo heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

            idd kappen met dat EU. of alles gelijk trekken voor iedereen!

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Leo heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

    Jij denk toch niet dat die Belgen dat gaan gebruiken voor hun waardeloze wegennet.

    Reageer
  • Michel Janssen heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

    Mischien is dat goed ook! Kunnen ze uiteindelijk die wegen nou een keer goed onderhouden! Man wie door België rijd houdt geen auto en banden meer over! Kunnen ze misschien met extra inkomen dat waardeloze wegen van hun nou een keer goed onderhouden zodat ze wat begaanbaar zijn!

    • Leo heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

      Jij denk toch niet dat die Belgen dat gaan gebruiken voor hun waardeloze wegennet.

      Reageer
    • Nederbelg heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

      Niemand verplicht jullie door België te rijden als jullie naar het zuiden willen. Jullie kunnen ook via Duitsland, daar zijn de wegen echt prima.
      Overigens lijden de belgische wegen ook onder de duizenden hollandse vrachtwagens en afgeladen caravans.

      • Leo heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

        Dan moet Nederland ook maar een vignet invoeren voor de Belgen.
        Want als wij moeten betalen voor die betonplaten dan ook de Belgen voor onze schitterende onderhouden wegen.

        • Poirrie heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

          Ja correct dan gaat Nederland ook maar voor buitenlanders die naar Nederland wil over de grens maar ook een vignet betalen ofte wel voor de Belgen

          • Jozef. heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

            Precies.wij ook vignet doen voor alle buitenlanders. die nederland binnen willen rijden.maar dan wel ff duurder maken.want duitsland doet maar gewoon waar ze zin in hebben.net als die andere landen.En wat doet Nederland terug.Helemaal niks. Straks ook nog rekening rijden?? Wat ik in belgië.en duitsland rijd .gaat dat dan van m.n kmzooi af .of betaal ik dat dan dubbel.b.v 500km in belgië en dan ook bij m.n totaal km.s in nederland?

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    • Tip heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

      Uit ervaring weet ik dat ze dat echt niet doen.
      Dan houden ze niks over.
      Want het wegen netwerk vooral in steden is verschrikkelijk.
      Horror mag je wel zeggen.
      Dus oplossing is.
      De rekening sturen bij schade .

      • C. heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

        Belgen ook laten betalen als ze naar.Nederland gaan kan de wegenbelasting om laag in Nederland

        Reageer
      • Marchel heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

        Ik zou eerst wegenbelasting invoeren bij jullie eigen volk om de wegen in orde te houden, doen wij ook in Nederland
        In plaats van de toeristen te laten betalen

        • Stille belg heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

          In België is er altijd al wegenbelastingen geweest ik zou niet weten van waar je het haald dat we geen belastingen betalen voor onze wegen die onze vervoer stuk maken met al die putten snelwegen onveilig wegens putten en daar betalen wij belastingen op en iedereen maar zeggen dat België geen tolwegen heeft dit en dat en het is een dure grap je betaalt wegenbelasting en je auto onderhouden om dat je in een put rijd

          • Piet heeft op 5 oktober 2024 geschreven:

            Wegenbelasting in België is een schijntje van wat wij in Nederland betalen. Als jullie €300 per jaar betalen is het al veel, dat betalen wij per kwartaal (benzineauto) of zelfs per maand in het geval van een grote diesel.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • M.C. heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

    Eu bestaat niet meer. Vrij vervoer van… Bestaat niet meer. Stop met al die onzin. Autorijder is geen melkkoe, maar dat zal ook velen weerhouden om naar België te gaan. Toch verlies voor België. Maar daar komen ze wel achter.

    • Charles heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

      DAAROM zijn ze zo SLECHT!!!!

      • Leo heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

        Jij denk toch niet dat die Belgen dat gaan gebruiken voor hun waardeloze wegennet.

        Reageer
      • Jan van Gent heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

        Frankrijk heeft al jaren tol. Delen met tol zijn in handen van privefirma en die onerhouden ze. Nederlanders zijn heel boos op slechte staat Belgische wegen maar geloof me….ook met superwegen gaan jullie zeuren over het vignet. En euh….veel mensen gaan België links laten liggen? Zal serueuze omtoer worden met de caravan naar Frankrijk.

        • Jaco heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

          Ik stel voor dat we in Nederland een systeem van wederkerigheid doen, zoals ze in Brazilië ook doen bij de douane: wij behandelen jullie inwoners zoals jullie die van ons behandelen. Dus Fransen, Oostenrijkers, Zwitsers en Italianen betalen voor het gebruik van de snelwegen, Belgen in dit systeem voor alle wegen, voor Duitsers en Britten is het (vooralsnog) gratis, etc

          • Kris heeft op 5 oktober 2024 geschreven:

            Haha ik zie enorm veel Nederlanders met hun sleurhut en dergelijke in België, Frankrijk, Zwitserland enz.
            Omgekeerd een heeeel pak minder.

          Reageer
        Reageer
      • Belastingbetaler heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

        Waarom doet men dit ook niet in Nederland. Andere Europese landen doen het ook al. Genereert toch extra inkomsten, en zo kan de wegenbelasting voor de Nederlandse bevolking ook omlaag. Maar nee hoor, Nederland is weer het braafste jongetje van de klas en laat zijn inwoners lekker véél wegenbelasting betalen…tjongejonge wat een land.

        • Gerard heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

          Nederland is niet voor de Nederlanders, nee die moeten veel betalen en overal sorry voor zeggen en dan nog meer betalen. Invoeren dat Vignet als het in Oostenrijk kan moet het hier ook lukken. De camera’s hangen er al wanneer wordt de luie politiek eens wakker.

          • Pieter heeft op 5 oktober 2024 geschreven:

            Als het OV niet voor de zoveelste keer staakt of te duur is geworden in verhouding met auto.

          • Oliver heeft op 5 oktober 2024 geschreven:

            Voor 5000km per jaar kan je beter het openbaar vervoer gebruiken, toch?

          • Leo heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

            Precies Gérard…ik rijd nog geen 5000 km per jaar en betaal 75 euro per maand .

          Reageer
        • lot heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

          ja ik ben het met je eens.
          Heel Europa rijdt hier op ons wegennet, betaald door onze belasting betalers Te fek voor woorden. Nederland luilekkerland….

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Sieb heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

    Waarom wordt dit niet eens Europees opgepakt? Persoonlijk ben ik het wel een beetje zat om uit te zoeken wat ik moet doen of betalen wanneer ik een bepaald land in wil rijden. Nu heb je in sommige landen ook al stukken tol waar je achteraf ineens de rekening gepresenteerd krijgt in de vorm een boete. Regel dit Europees zou ik zeggen. Ik ben echt niet te beroerd om te betalen voor goede wegen.

    • Kris heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

      Waarom maken jullie Nederlanders zo’n probleem om met jullie sleurhut door België te mogen rijden? Ja, de wegen zijn slecht in België, maar op deze manier is er misschien geld om ze te verbeteren en dan liefst – niet meer – gedaan door Nederlandse onderaannemers! Ik hoor jullie toch niet klagen over tolwegen in Oostenrijk, Frankrijk, Italië, Griekenland en noem maar op, waar deze maatregel al jaren in voege is … Doe dit dan ook hé en stop met zeuren!

      • john heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

        Moet ze ook doen in Nederland vrachtwagens rijden in Maastricht er op en Groningen er af om geen Duitse maat te betalen

        • Pazzant heeft op 5 oktober 2024 geschreven:

          @Kris, jullie wegen zijn al 40 jaar een ramp. Jullie keuze voor “Nederlandse onderaannemers” is jullie eigen keuze. Als je goedkope troep wilt dan krijg je goedkope troep. Ik heb overigens nooit goede wegen gezien, zepfs niet met Nederlandse onderaannemers. Hoelang emmeren jullie al over een ondergrondse tunnel dwars onder Antwerpen om de ring te ontlasten? Die plannen bestaan toch ook al tientallen jaren en gebeurt door 13 inefficiënte politieke districten toxh ook niks mee?! Fix je troep is het advies, dan pas gaan we betalen; eerder niet. We gaan niet opdraaien voor 40 jaar intern wanbeleid en non-onderhoud! Regel je troep België!

          • Kris heeft op 5 oktober 2024 geschreven:

            Je zal wel moeten of weg blijven onze camera’s scannen elk kenteken.
            En informeer u de Oosterweelverbinding is al lang een feit en reeds deels afgewerkt.
            De duurste werf in Europa en volledig klaar ergens in 2030.

          Reageer
        Reageer
      • Fons heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

        Een Europese ” aanpak ” zal er op neer komen dat de gelden in de hele diepe put van Brussel terecht komen , terwijl de gelden moeten worden gebruikt voor het wegenonderhoud in de landen !! Thans blijkt dat EU ( dus onze) gelden worden misbruikt door familieleden , vrienden en bekenden aan een mooie baan ( zitstoel) bij de EU te helpen !!

        Reageer
      Reageer
    • Peter P.A.K. heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

      Zoals ik hier lees wil er niemand een wegen vignet maar in Zwitserland wordt al lang van ons verwacht dat we een wegenvignet aanschaffen zoniet volgt er een gepeperde boete. In Frankrijk aanvaarden we de tolwegen idem in Spanje en zijn de wegen daar zoveel beter van kwaliteit ik denk het niet. Als het vracht verkeer wegen tol moet betalen wordt al deze kosten uiteindelijk naar de verbruiker die de goederen koopt een meerprijs verrekend. De EU bestaat, maar daar worden enkel pest wetten goed gekeurd. En dit op alle vlakken bv electrisch rijden we moeten tegen 2030 Allen met een EV wagen rijden, maar er zal onvoldoende electrische stroom voorradig zijn om deze wagens te voorzien van oplaad capaciteit, het bouwen van electrische centrales duurt van 7 tot 15 jaar afhankelijk welke brandstof men gebruikt, zo mag gas maar die produceren CO2 en zal de EV wagens overkoepelen in vervuiling , nuclear stroom de bouw ervan neemt 15 jaar in beslag dus Europa zit niet logisch in elkaar, terwijl de groenen beweren dat de bio brandstoffen zoveel beter zijn, echter bij de verbranding komt er ook CO2 VRIJ even ook PAK’s, en NoX’en want men gebruikt lucht voor de verbranding en is nodig om het verbrandings proces gaande te houden, en zi kun je op elke regelgeving vanuit de EU opmerkingen maken, dit opdat dit door lobby werk in een verplichte regel werd gegoten. En wij maken ons druk. In Beligie moet ge bij aankoop van een EV Wagen geen inschrijvings taxen of rij belastingen opdat deze zogezegd minder vervuilend is maar is dat waar ik denk het niet de wagen is zwaarder de banden worden meer belast en er komt meer rubber stof tevens wordt de aanmaak van de batterijen productie proces niet bekeken het is vervuilend vraagt hoge temperaturen en vernietigd vele landelijke omgevingen…en zo kunnen we maar door gaan. Terug zijn het de lobbies die hun werk goed hebben gedaan, en waarvan de gebruiker of aankoper het slachtoffer is.

      • Willy wortel heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

        Soms, als ik me verveel, graaf ik een gat in de tuin, ga ik er in zitten en doe ik net alsof ik een wortel ben.

        • Tita heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

          🤣😂🤣🤣😂🤣😂😂
          Slim van.jou

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    • Edt heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

      Wel een digitaal vignet hoop ik.
      Al die stikkers op mijn raam is ook geen pretje.

      Reageer
    Reageer
  • Boduagnat heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

    En dan weten dat ook veel wegen in België (niet alle) in onderaanneming door Nederlandse bedrijven is aangelegd.

    • Leo heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

      Je krijg wat je betaald ..wil je weinig betalen dan krijg je gewoon beton platen .

      Reageer
    Reageer
  • François heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

    Wat is dat voor een redenering/mentaliteit in Nederland! In België is het rijden met de auto betaalbare zeker als je vergelijken met Nederland, alleen al met MRB en dan de benzine prijs scheelt dat enorm veel, je spreek van een paar duizenden euros per jaar, laat ons mee gerust en trekken jullie plannen maar in Nederland

    • Kris heeft op 5 oktober 2024 geschreven:

      Die putten en gaten zijn er speciaal voor die slapende en slechte Nederlandse chauffeurs….Aangelegd om jullie allemaal een beetje bij de les te houden.
      Het op die manier aanleggen heeft ons zelfs meer gekost dan jullie biljarttafel wegen.

      Reageer
    Reageer
  • Verplicht heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

    Als je geld hebt ben je beter af in Azië

    • Sieb heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

      Als je geen geld hebt bedoel je zeker?

      Reageer
    Reageer
  • Krikson heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

    De reden dat dit hele gebeuren op tafel ligt is omdat heel Europa door België rijd. De ring van Antwerpen (die voorlopig nog niet eens rond is), is het rondpunt van Europa. Wij betalen handen vol geld wegenbelasting en verschijten uren in files die afkomstig zijn door de wegenwerken die moeten gebeuren in stukken, want anders ligt het land en bij uitstek Europa plat.

    Valt er blaam te leggen bij vorige regeringen van de afgelopen decennia? Absoluut! Maar dat neemt niet weg dat als je wegen meer worden bereden door buitenlands verkeer dan door de inwoners die moeten betalen voor die infrastructuur, dan is er iets grondig scheef.
    Heel simpel eigenlijk hoor, wegen mee kampt rijden, wegen meebetalen. Staat dat je niet aan dan rij je toch gewoon maar even lekker rond ons.

    • Wing heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

      Mee betalen Ok. maar als je er overrijdt, dan moet je ook het gevoel hebben, dat je ervoor hebt betaald…
      Als overal gaten in de wegzitten, dan kweek je alleen het gevoeld dat het geld dat de regering innt is alleen om hun schatkist te spekken..

      • Johannes heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

        Hier in Nederland verhogen zij de provinciale opcenten(belasting) die alleen opgebracht wordt door de Nederlandse auto bezitter en De duurste is de Zuid-Hollandse Provincie terwijl er veel buitenlandse kentekens rijden deze opcenten niet hoeft af te dragen alzo voor deze buitenlandse auto bezitter een tolvignet. Gelijke monniken, gelijke kappen.

        Reageer
      • Kristoffel heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

        Te begrijpen, maar nu wordt er dus niet geïnd, vandaar de gaten. De wegenbelasting is veel lager in België. En dan hebben jullie nog bijtelling (wat een woord) als je een auto koopt. Dat scheelt al gauw enkele duizenden euro’s per voertuig. Geld dat naar de wegen zou kunnen gaan. (Let wel de efficiëntie van de Belgische staat…, er zal dan toch nog moeten gediscussieerd worden wie dat geld zal krijgen, want er zijn nationale wegen, provinciale wegen, gewest wegen, stads wegen en die vloeien in elkaar over . Soms zie je gewoon een stuk weg dat perfect is die dan overgaat naar een lappendeken van stukjes asfalt. Wel op die plaats heeft een andere overheid de verantwoordelijkheid over die weg

        • Leo heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

          Ze verstaan elkaar niet …denk ik .

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Freek heeft op 3 oktober 2024 geschreven:

    Wordt het niet eens tijd dat alle buitenlanders een vignet aan de Nederlandse grens kopen , kunnen we ook een graantje mee pikken . Echt Europa eenheid ho maar. Dit slaat nergens op.

    Reageer
  • Stijn heeft op 3 oktober 2024 geschreven:

    Fout. Mobiliteit is een regionale bevoegdheid. Het gaat hier niet om een Belgische maar wel een Vlaamse minister. Overigens wilt Wallonië ook een dergelijk systeem invoeren, alleen zullen de regio´s hiervoor niet samenwerken. Dus als je als Nederlander naar het zuiden van Frankrijk trekt met de camper, zal je 2x moeten betalen.

    Reageer
  • Kommaarkommaarkommaaarrrr heeft op 3 oktober 2024 geschreven:

    Elk land tolpoortjes laten neerzetten, iedereen betalen voor de kilometers die ze maken op betreffende wegen en de keus om te betalen (lees autorijden) bij de bestuurders laten. Zo betalen enkel de weggebruikers voor de wegen en de quantiteit van het gebruik. Lijkt me prima en eerlijk. Ook fijn dat je dan naar Spanje kan rijden voor mijn part met een en hetzelfde systeem.

    Reageer
  • Wimmie60 heeft op 3 oktober 2024 geschreven:

    Als ze in België eerst eens wegen aanleggen waar je over kan rijden zonder dat al je vullingen eruit vallen dan kunnen we gaan praten over betalen

    • VASTSTELLER heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

      Als we morgen het Nederlands en buitenlands transitverkeer stoppen, zullen de wegen niet meer stuk gereden worden. Trouwens, ik hoor Nederlanders toch ook niet klagen over de “tolweg” in Frankrijk, die veel duurder is.

      • Globetrotter heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

        Nee, geen klachten over Franse tolwegen, want daar is het alsof je op satijnen luchtzakjes rijdt.
        In Vlaanderen overleven je banden en schokbrekers het nauwelijks.

        • Keg heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

          Geleenstraat lekker glad

          • Zara mooze heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

            Blijf dan in Nederland ee pipo.
            Ik zou ook tol betalen moest ik naar Nederland rijden.
            Zoals ik betaalde in Zwitserland en Oostenrijk als ik er op doorreis was naar Italië.
            En daar ook (veel duurder) tolwegen.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Peter B heeft op 3 oktober 2024 geschreven:

    In Nederland zijn ze al bezig met een tolwegje hier en daar , een bijna onnodige frequentie van APK plicht , voor beroeps een scholingsplicht (code 95) , kortom automobilistje via omweg belasten noem ik het maar , en nu beginnen onze zuiderburen
    die jarenlang de verlichting van de wegen belangrijker vonden dan het ” plaveisel ” ook al met een digitaal vignet !!! Noem het maar nooit meer de “domme Belgen”.

    Reageer
  • EC Dubost heeft op 3 oktober 2024 geschreven:

    Dus ook het vignet wordt onderdeel van de digitale gevangenis. Je loopt zo de fuik weer in. Tevens economische zelfmoord van België.

    • @dubost heeft op 3 oktober 2024 geschreven:

      Digitale gevangenis? Economische zelfmoord?

      Wat kraam je nu weer voor een onzin uit?!

      Reageer
    Reageer
  • LG heeft op 2 oktober 2024 geschreven:

    Is er gekeken naar toen Duitsland dit wilde? Staat mij bij dat zij van de EU kregen te horen dat het op dezelfde wijze voor de eigen inwoners diende te werken…. en daar hadden ze geen trek in. Benieuwd hoe dit nu met België zal uitpakken.

    • Kanarie heeft op 3 oktober 2024 geschreven:

      Wallonië (Franse deel van Belgie) heeft hier een slimme oplossing voor.

      De Belgen zullen het vignet ook moeten aankopen maar krijgen dit terug van de jaarlijkse belastingen. Zo betalen ze dus officieel voor het vignet en zijn ze inorde voor vadertje Europa.

      Reageer
    • Erik heeft op 3 oktober 2024 geschreven:

      Dat is reeds gebeurd, want er is in het verleden al deze uitspraak geweest. Europa noemde het ‘iedereen gelijk voor de wet’. Zoals dus in duitsland ook her geval was.

      Maar belgen worden nogal snel in het ootje genomen door politiekers zonder dat ze het beseffen. Spijtig dat je het zo moet noemen, als belg zijnde.

      Reageer
    Reageer
  • Ashwood heeft op 2 oktober 2024 geschreven:

    Ik rij inmiddels 49 jaar in België. Afgelopen zomer de E-nogwat van Brussel naar Luxemburg gereden. Dat was even gelegen. Wat een droevenis. Een heuse pijnbank voor mijn auto met caravan. Versleten wegdek met serieuze gaten en levensgevaarlijk. 3 pechhebbers met kapot gereden banden gezien. Keuzes: 1) Dat tolgeld is dus hard nodig voor herstel 2) Schandalig om voor deze wegen geld te durven vragen 3) België opsplitsen in een tolvrij Vlaams deel en gratis Waals deel?

    • Automobilist heeft op 3 oktober 2024 geschreven:

      Dat wordt ongetwijfeld niet opgeheven door dat vignet.
      De wegenbelasting die hier betaald wordt voor die schrikbarende slechte wegen is al torenhoog.
      Joost mag weten wat ze daar mee doen. Maar wegen bouwen is een vak apart. Altijd een wonder dat je meteen ziet en merkt wanneer je België in en uit rijdt. Het is toch schandalig..de kosten van reparaties aan de auto’ s vliegen hierdoor ook de pan uit.

      Reageer
    Reageer
  • Git heeft op 2 oktober 2024 geschreven:

    Moeten wij betalen voor slechte wegen?!!

    • JanD heeft op 3 oktober 2024 geschreven:

      Het zal geen vaart lopen als je beseft dat er 3 landsdelen in een akkoord elkaar moeten wten te vinden. Het is vermoecelijk een politoeke behrotingstruuk om een sluitende behroting te kunnen voorleggen bij de start van de nieuwe vlaamse deelregering. Bovendien moer Europa ook nog zijn akkoord geven.

      • Iris heeft op 3 oktober 2024 geschreven:

        En wat als je vanuit zeeuws vlaanderen naar nederland moet?

        • Ronnie heeft op 3 oktober 2024 geschreven:

          e moeten de wegenbelasting maar op Nederlandsniveau brengen. Houden ze geld over.

          • Gerard heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

            Misschien moet Nederland ook maar een vignet invoeren. Betalen alle niet gele kentekens ook mee

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Peelmans heeft op 2 oktober 2024 geschreven:

    Mogen dw belgen straks wel zonder vignet naar nederland?…

    • Frans heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

      De Belgische wegen zijn slechter dan de wegen in Roemenië.
      Blijf in de toekomst wel weg uit België want entree betalen om een land binnen te mogen nee dank u

      • Eric heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

        Mogen ze eerst maar eens de wegen gaan verbeteren in belgië. Ik heb het verschil gemerkt tussen de Nederlandse en Belgische wegen letterlijk als je de grens oversteekt Nederland belgië dan merk je dat gelijk aan de kwaliteit van de wegen je gaat vaan aangenaam rijden naar oppassen voor elke kuil

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)