
We kunnen het kort houden. De Bentley Continental GT Speed Convertible is qua opzet hetzelfde als de coupéversie, maar dan met een stoffen dak en iets meer gewicht. In het kort: die lekkere 6,0-liter W12 met twee turbo’s produceert ook hier 659 pk en 900 Nm. De 0-100-tijd is 3,7 seconden (+0,1 ten opzichte van de dichte versie) en de topsnelheid is 335 km/u, wat gelijk is aan die van de dichte versie. Bentley maakt nog niet bekend hoeveel kilo de cabrio zwaarder is dan de coupé, maar op het toch al forse totale gewicht zal het verschil wel meevallen.
Open of dicht rijden met de Bentley Continental GT Speed Convertible
Het dak van de snelle langeafstandscruiser gaat in 19 seconden open of dicht. Het openen en sluiten kan rijdend, met een snelheid tot 50 km/u. Bentley monteert flinke 22-inch wielen onder de Speed en de grille en raamomlijsting is donker uitgevoerd. Vanbinnen spot je Speed-instaplijsten en verwijzingen op het dashboard. Het geluid van de Speed zal sportiever zijn dan dat van de normale Convertible, maar binnen het beschaafde blijven. Het blijft immers een keurige Britse auto van stand.
Sportiviteit
Het onderstel van de Speed Convertible is afgesteld op meer sportiviteit. De achterwielen sturen mee voor scherper stuurgedrag en aan de achterkant vinden we een elektronisch sperdifferentieel. Hier geldt hetzelfde: verwacht geen asociaal hard onderstel, want daarvoor koop je geen Bentley. In de eerste plaats blijft het een grand tourer. Voor wie de boel qua sportieve insteek wil afmaken, is er een optie voor koolstof-keramische remmen.
Wat kost de auto?
De prijs van de Bentley Continental GT Speed Convertible voor Nederland is nog niet bekend. De normale cabriolet met W12-motor kost hier al zo’n 300.000 euro, dus tel daar nog een aardig zakcentje bij op. In tegenstelling tot de Bentayga Speed komt deze cabriolet wel gewoon naar Nederland, dus een definitieve aanschafprijs zal over niet al te lange tijd volgen.
Meer van TopGear


Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Bentley Continental GT Hybrid: kun je echt groen zijn als je een V8 hebt? (review)

Is zo’n luxe Bentley Continental GT na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De prachtige nieuwe Bentley Continental GT Speed is krachtiger dan ooit

Is de elektrische Bentley Continental S1 van Lunaz de toekomst van klassiekers?

De compleet nieuwe Bentley biedt plaats aan twee rijke mensen, een chauffeur en een tekkel

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Geen maximumsnelheid in Nederland? Dat kan prima, volgens dit onderzoek

Helemaal zelfstandig rijdende vrachtwagens lopen tegen een grappig probleem aan in de VS

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Pas op: op deze dag is de volgende week de beruchte Flitsmarathon in Nederland (én de rest van Europa)

In deze Europese vakantiestreken zijn flitspalen vanaf nu uitgeschakeld – dit is waarom
