
Zonde dat ze Owen Wilson, de stem van Lightning McQueen, niet hebben ingehuurd om de Bentley Continental GT Speed te introduceren (‘I am Speed’). Dat moet je er zelf maar even bij denken. Je kijkt naar de krachtigste Bentley van dit moment. De 6,0-liter W12-motor genereert in de Speed een fijne 659 pk en 900 Nm, wat 24 pk meer is dan in de normale Continental GT. De 0-100-tijd slinkt met 0,1 seconde naar 3,6 seconden. De topsnelheid van 335 km/u is vrijwel gelijk aan die van de normale GT. Het is niet de krachtigste Bentley ooit – die eer gaat nog naar de Continental Supersports met 710 pk. Die is niet meer leverbaar.
Geen sportauto
De Bentley Continental GT Speed is geen volbloed sportauto. Het merk benadrukt dat het nog altijd een grand tourer is – een auto voor lange afstanden. De reis duurt in de Speed alleen wat minder lang. Ook vindt Bentley het belangrijk om ons te laten weten dat er geen herrie uit de uitlaat komt, maar een iets sportiever geluid; je kunt de auto zonder burenruzie om zes uur ’s ochtends starten. De bestuurder kijkt uit op andere graphics op het scherm en laat zijn of haar schoen rusten op sportpedalen. Vanbuiten is de grille anders en monteert Bentley nieuwe 22-inch Speed-velgen. De zijskirts van de Bentley Continental GT Speed zijn ook nieuw.
Tóch sportiever
De vierwielbesturing is iets sportiever afgestemd, vooral in de Sport-modus. De stabiliteitscontrole geeft de bestuurder meer vrijheid voordat het systeem ingrijpt. Je zou de Bentley Continental GT Speed dus iets beter zijwaarts moeten kunnen gooien. Optionele koolstof-keramische schijven schrappen 33 kilo onafgeveerd gewicht en remklauwen met tien zuigers vóór en vier zuigers achter grijpen erin vast. Voor de middenconsole is een donkere variant van het ‘engine-turned’ aluminium beschikbaar. Dat betekent dat je van die rondjes in het gepolijste aluminium ziet.
Komt de Bentley Continental GT Speed naar Nederland?
Zeker. Hoewel de Bentayga Speed in Nederland niet in de prijslijsten staat, bevestigt Bentley dat de Continental Speed wél gewoon naar ons land komt. De prijzen voor hier zijn nog onbekend, maar die van de normale GT is minimaal 280.000 euro. Zorg dus dat je op z’n minst 300.000 euro te besteden hebt. Het liefst iets meer, want de opties op een Bentley zijn wat prijziger dan die op een Toyota Yaris.
Meer van TopGear


Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Bentley Continental GT Hybrid: kun je echt groen zijn als je een V8 hebt? (review)

Is zo’n luxe Bentley Continental GT na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De prachtige nieuwe Bentley Continental GT Speed is krachtiger dan ooit

Is de elektrische Bentley Continental S1 van Lunaz de toekomst van klassiekers?

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Bentley Continental GT Hybrid: kun je echt groen zijn als je een V8 hebt? (review)

De prachtige nieuwe Bentley Continental GT Speed is krachtiger dan ooit

Hoeveel is de Bentley Continental GT in twintig jaar tijd veranderd?

Doe een bod: Blijkbaar wil niemand deze Bentley met 880 pk van Domeinen

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig
