
Van de dikste W12 Bentleys bestaat er een Speed-versie, maar de bescheiden V8 had nooit een sportieve evenknie. Tot nu toe, dan.
Voortaan, als je een Bentley Continental GT ziet rijden met de aanduiding 'S' op de spatborden, weet je dat je met een extra snelle achtcilinder van doen hebt. De V8 S heeft 528 pk in plaats van 507 pk, en levert 20 Nm meer koppel voor een totaal van 680 Nm. Dit alles zonder het verbruik nadelig te beïnvloeden: het gemiddelde blijft 10,6 l/100 km, voldoende om ruim 800 km op een tank te kunnen rijden.
De prestaties zijn uiteraard wel veranderd: van 0 naar 100 km/u gaat de V8 S in 4,5 seconden (0,3 seconden sneller) en de top is nu 309 km/u. De Convertible is slechts 0,2 seconden en 1 km/u langzamer. Het uiterlijk werd subtiel aangepast, met een splitter, andere sideskirts en een diffuser, plus unieke 20-inch velgen. Voor het leuke werd het onderstel wat aangescherpt: de auto ligt nu 10 millimeter lager en is wat harder geveerd. De stabilisatorstangen werden stijver gemaakt voor verbeterd bochtengedrag, en de stabiliteitscontrole werd bijgesteld om meer spielerei toe te laten.
Klinkt goed, niet? Dat al dit moois wat mag kosten, spreekt voor zich, maar de precieze prijzen zijn nog niet bekend. Wel weten we wanneer je je nieuwe Continental V8 S op z'n vroegst bij de dealer op kunt halen, namelijk begin 2014.
Meer van TopGear


Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Bentley Continental GT Hybrid: kun je echt groen zijn als je een V8 hebt? (review)

Is zo’n luxe Bentley Continental GT na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De prachtige nieuwe Bentley Continental GT Speed is krachtiger dan ooit

Is de elektrische Bentley Continental S1 van Lunaz de toekomst van klassiekers?

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Bentley Continental GT Hybrid: kun je echt groen zijn als je een V8 hebt? (review)

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Ondanks 272 pk extra zijn de remmetjes op de 911 Turbo S van Manhart helemaal standaard

Groot automerk neemt zorgen over rammelende driecilinders en ploffende boordladers weg met extra garantie

Je zou het niet verwachten, maar auto’s met deze lakkleuren verliezen het hardst hun waarde

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter
