Bentley Continental GT3-R: BAM!

Nee, we zijn echt niet zo sneu dat we die kreet uit New Kids te pas en te onpas in onze dagelijkse conversatie gebruiken, maar hier is ie toch echt op z'n plaats. Deze Bentley Continental GT3-R is de nieuwste zwaargewicht hardloper uit Crewe, en hij beukt zich met z'n brede schouders de ultraluxesupersportcoupé-markt op.

Niet lang na de introductie van de V8 S doet Bentley er nog een schepje bovenop met deze GT3-R, 'geïnspireerd door de GT3-racer'. Dat klinkt als, maar is niet hetzelfde als 'gebaseerd op'. Zodoende is dit geen achterwielaangedreven, uit koolstofvezel opgetrokken en vol rolkooi gepropte racer, maar een lichtere en krachtigere versie van de standaard Continental GT V8 met slechts twee zitplaatsen. En veel strepen.

De bekende 4,0-liter twinturbo V8 produceert in de GT3-R niet minder dan 580 pk en 700 Nm, en dat is genoeg om het beest in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u te laten denderen, ook dankzij de gewichtsbesparing van 100 kilo (waarmee het totaal nog altijd op 2.195 kilo komt) en de kortere verhoudingen in de achttraps automaat. Dat laatste zorgt ook voor een iets lagere topsnelheid: 274 km/u. Ach, wie maalt daarom?

Ook prettig is het aangepaste differentieel op de achteras, dat middels torque vectoring en in samenwerking met een iets losser ingesteld esp-systeem voor de nodige bochtenpret zorgt. Er zit meer verschil tussen de rijmodussen, zegt Bentley, waarmee ze bedoelen: Sport is harder geworden. De achterbank maakte plaats voor extra bagageruimte, vooral ook omdat bagageruimte niks weegt, en het interieur werd aangekleed met het nodige Alcantara en koolstofvezel in plaats van hout. Verder draagt de GT3-R een stel lichtgewicht 21-inch velgen, keramische remmen en een titanium uitlaatsysteem, dat 7 kilo lichter is; en een stukje spraakzamer.

De Continental GT3-R, die misschien wel de meest Bentley-achtige Bentley van de laatste tijd is, wordt in een beperkte oplage van 300 stuks gemaakt. De auto is nu te bestellen en wordt eind 2014 geleverd – de Nederlandse en Belgische prijzen zijn nog niet bekend.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken