
Ze plaagden ons al even met het geluid, en nu is het Grote Nieuws dan wereldkundig: de Bentley Continental GT en GTC zijn er voortaan ook met een relatief zuinige, relatief schone, relatief milieuvriendelijke achtcilindermotor.
Het wondermiddel is de 4,0-liter twinturbo V8 die we kennen uit de Audi S8, en die er dankzij cilinderuitschakeling gemiddeld maar liefst 40 procent minder brandstof doorheen jaagt dan de bekende 6.0 W12. In de Bentley levert het beestje 507 pk en 660 Nm, meer dan zat om de zwaarlijvige Conti serieus op gang te brengen: de sprint van 0 naar 100 km/u is voorbij na minder dan 5 seconden, en de topsnelheid bedraagt meer dan 290 km/u.
De V8 weet de Bentley maar liefst 800 km ver te brengen voor er getankt dient te worden. Hij is gekoppeld aan een achttraps automaat, die zijn krachten net als in andere Bentley’s doorstuurt naar alle vier de wielen (40 procent vóór, 60 procent achter).
Deze nieuwe achtcilinder Conti’s zijn in feite de nieuwe instappers van Bentley, maar die indruk mag je als klant natuurlijk nooit krijgen. Nee, het accent ligt bij de V8 op exclusieve sportiviteit: zo krijgen de auto’s een glimmend zwarte grille, een rode Bentley-badge en uitlaatpijpen in de vorm van een ‘8’ mee. De velgen zijn 20 of 21 inch groot en zijn ook in het zwart te bestellen, iets wat bij de W12 niet kan. In het interieur vind je een kortere middenconsole en een unieke eucalyptushouten afwerking.
De nieuwe V8 Bentley’s worden in januari gepresenteerd op de autoshow van Detroit, en zullen niet veel later bij de dealer verschijnen.
Meer van TopGear


Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Bentley Continental GT Hybrid: kun je echt groen zijn als je een V8 hebt? (review)

Is zo’n luxe Bentley Continental GT na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De prachtige nieuwe Bentley Continental GT Speed is krachtiger dan ooit

Is de elektrische Bentley Continental S1 van Lunaz de toekomst van klassiekers?

De compleet nieuwe Bentley biedt plaats aan twee rijke mensen, een chauffeur en een tekkel

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

Wat is er precies aan de hand bij McLaren? En gaat het nog wel goed komen?

Zo kom je erachter of er gerookt is in een auto (zelfs als ie grondig is schoongemaakt)

‘Zijn de boetes voor motorrijders eigenlijk net zo hoog als die voor automobilisten?’

Waarom er (al jaren) langs de drukke A12 een spooktankstation staat

Deze auto was 13 jaar leverbaar in Nederland, maar nu kun je hem niet meer bestellen
