Ze plaagden ons al even met het geluid, en nu is het Grote Nieuws dan wereldkundig: de Bentley Continental GT en GTC zijn er voortaan ook met een relatief zuinige, relatief schone, relatief milieuvriendelijke achtcilindermotor.

Het wondermiddel is de 4,0-liter twinturbo V8 die we kennen uit de Audi S8, en die er dankzij cilinderuitschakeling gemiddeld maar liefst 40 procent minder brandstof doorheen jaagt dan de bekende 6.0 W12. In de Bentley levert het beestje 507 pk en 660 Nm, meer dan zat om de zwaarlijvige Conti serieus op gang te brengen: de sprint van 0 naar 100 km/u is voorbij na minder dan 5 seconden, en de topsnelheid bedraagt meer dan 290 km/u.

De V8 weet de Bentley maar liefst 800 km ver te brengen voor er getankt dient te worden. Hij is gekoppeld aan een achttraps automaat, die zijn krachten net als in andere Bentley’s doorstuurt naar alle vier de wielen (40 procent vóór, 60 procent achter).

Deze nieuwe achtcilinder Conti’s zijn in feite de nieuwe instappers van Bentley, maar die indruk mag je als klant natuurlijk nooit krijgen. Nee, het accent ligt bij de V8 op exclusieve sportiviteit: zo krijgen de auto’s een glimmend zwarte grille, een rode Bentley-badge en uitlaatpijpen in de vorm van een ‘8’ mee. De velgen zijn 20 of 21 inch groot en zijn ook in het zwart te bestellen, iets wat bij de W12 niet kan. In het interieur vind je een kortere middenconsole en een unieke eucalyptushouten afwerking.

De nieuwe V8 Bentley’s worden in januari gepresenteerd op de autoshow van Detroit, en zullen niet veel later bij de dealer verschijnen.

Reacties