Zelfs als jouw motor volgens de fabrikant gek is op ethanol, kan het in bepaalde gevallen slim zijn om benzine zonder ethanol te tanken. Bijvoorbeeld als je een plug-in hybride hebt die je veel op de batterij rijdt: als er geen ethanol is toegevoegd, blijft de brandstof langer goed. In veel gevallen zit er in E5-benzine helemaal géén ethanol, maar dat is niet altijd zo. Daarom hebben we een overzicht gemaakt met alle tankstations waar je E5-benzine zonder ethanol kunt halen.

Eerst nog even snel de regels. Voor E10-benzine is het wettelijk bepaald dat het minimaal 8,5 procent biobrandstof moet bevatten. Het is zo dat 7,5 procent van deze biobrandstof de gevreesde ethanol moet zijn en 1 procent mag een andere biobrandstof zijn. Als jij E10 tankt in Nederland, dan zal er dus tussen de 7,5 en 10 procent ethanol in de peut zitten.

Wat is E5-benzine en hoeveel ethanol zit daarin?

Bij E5 is het zo dat er maximaal 5 procent ethanol in de brandstof mag zitten. In Nederland is E5 bijna altijd Euro 98, wat zegt dat het octaangetal 98 is. Dit laatste cijfer heeft niets met ethanol te maken. Wel is het zo dat bij heel veel tankstations de Euro 98 E5 géén ethanol bevat – maar niet bij allemaal. Dus om uit te zoeken waar je ethanolvrij kunt tanken, is TopGear op onderzoek uitgegaan. In het onderstaande overzichtje zie je waar je benzine zonder ethanol kunt tanken.

Deze tankstations hebben E5 benzine zonder ethanol (2024)

TankstationNaam E5-benzineEthanol?Bron
ShellV-Powergeen ethanolsite
BPUltimategeen ethanolsite
TinqSuperplus 98geen ethanolmail
TamoilSuperplus 98geen ethanolsite
OKSuperPlus 98 Puregeen ethanolsite
EssoSynergy Supreme+In principe niet, maar ‘mogelijk wel’mail
LukoilSuperplus 98maximaal 5 procentmail
TotalExcellium 98maximaal 5 procentmail
TexacoEuro XL 98geen antwoord

Waarom zit er ethanol in benzine?

Sinds oktober 2019 moeten peutbrouwers hun Euro 95-benzine verplicht aanlengen met 10 procent ethanol (E10), zodat de CO2-uitstoot van benzineauto’s met 70 procent afneemt. E10 is volgens de ANWB zo’n 8 procent onzuiniger dan E5. Dat betekent dus dat als je normaal 6,0 l/100 km verbruikte, je nu met E10 een verbruik kunt krijgen van 6,5 l/100 km. In theorie moet je zuiniger kunnen rijden op een brandstof zonder ethanol, omdat de energiedichtheid hoger is. Maar deze peut is dus wel weer wat duurder.

Bij auto’s (en andere apparaten) die niet tegen E10 kunnen is het trouwens heel simpel: daar is het altijd rendabeler om E5 te tanken. De kosten van een reparatie aan je brandstofsysteem zullen altijd vele malen hoger liggen dan de meerprijs van premium brandstoffen. Er zijn zelfs gevallen bekend van auto’s die volledig affikten door een brandstoflekkage. Maar omdat we niet willen afsluiten met bangmakerij: de meeste auto’s die in deze eeuw zijn gebouwd, kunnen gewoon op E10 draaien. Weet je het niet zeker, dan zijn er verschillende websites waarop je kunt checken of jouw auto ervoor geschikt is.

24 reacties op “Overzicht: Bij deze tankstations haal je E5-benzine zonder ethanol”

  1. Dat je met E10 minder CO2 uit stoot is onzin.
    Men zegt dat omdat men rekdnd met de CO2 die de planten waarvan Ethanol gemaakt is, in hun leven al heel wat CO2 opgenomen hebben.
    Die hoeveelheid CO2 wordt van je uitstoot afgetrokken.
    Grootste lulkoek dus.
    Benzine wordt gemaakt uit olie.
    Olie is ontstaan uit plantenresten van planten die in hun leven ook CO2 opgenomen hebben.
    Dat is niet anders als bij de Ethanol.
    Dat hele Ethanol verhaal is de grootste volkverlakkerij.
    Het is alleen wel byzonder schadelijk doordat er nu planten gekweekt worden om Ethenol te maken.
    I.p.v. andere nuttige planten, zoals voor voeding of regenwoud.

    • E5 is geen 8% zuiniger maar 15 % tov. E10
      Auto s met Pure Tech motor zouden ook E5 moeten tanken dan gaat de probleem distributieriem langer mee.

    • Zo’n lijst is fijn,
      Maar als je de grens gaat ??
      Voor je werk, of vacantie.
      Voor Duitsland fijn te weten dat BP en Aral een en dezelfde zijn, en jr bij Aral ook Ethanol vrije benzine kunt tanken.

  2. Ik ben zelf actief in de brandstofwereld, en kan er aan toevoegen dat als je super+ bij de esso en ook de texaco pompen (van EG group en dat zijn de meeste) geen bioethanol zit. Daarnaast zitten bij de andere merken zoals Tinq vaak geen additieven in de brandstof. Vandaar ook de lagere prijs.

      • E5 is geen 8% zuiniger maar 15 % tov. E10
        Auto s met Pure Tech motor zouden ook E5 moeten tanken dan gaat de probleem distributieriem langer mee.

        • Klopt, de benzine damp/druppels(met ethanol) komt vooral bij koude start langs de zuigerveren in de olie terecht, dat in combi met korte ritjes zorgt ervoor dat de natte riem veel sneller verouderd en stukjes loslaat die vervolgens de olie zeef verstoppen. Op youtube heeft “the motor oil geek” hier een aantal video aan besteed. Koud stationair motor laten opwarmen vergroot dit probleem. Vandaar niet koud laten draaien en gewoon rustig rijden.

      • De gekleurde stations (Esso,Shell etc) van de Haan mogen geen ander product verkopen als het originele.

        Daarnaast nog interessant om te melden dat er vaak dubbel zoveel additieven zitten in de premium brandstoffen. En omdat er dus geen bioethanol wordt gebruikt moet er een hogere CO2 belasting betaald worden. Dit weegt allemaal mee in de meerprijs. Die sowieso al hoger zou zijn zonder bovenstaande gezien het een door geraffineerde brandstof is met een hoger octaangehalte.

  3. Is dat geen vrij domme en kortzichtige opmerking? Buiten is Toyota al bezig met een korte slag motor icm Hybride techniek. Deze autos zijn net zo schoon als een EV op Europese stroom. Het enige dat EVs hebben gedaan is subsidiepotjes leeg slurpen en de ontwikkeling van de verbrandingsmotor aan banden leggen. Die schadepost verlenen die GroenLinks ridders niet. Ik blijf lekker in mijn Alfa pruttelen, dan mag jij die EV houden.

    • Dus als ik het goed begrijp moet er sinds oktober 2019 10% ethanol zitten zodat de CO2 uitstoot met 70% afneemt.
      En wat gebeurt er vervolgens, nu 5 jaar later voldoet hier geen enkel tankstation aan.

      Laat de overheid alle tankstations sluiten tot ze de 20% ethanol wel hebben toegevoegd.
      Problemen met vervoer? Nee hoor ik rijd al sinds 2013 volledig elektrisch.

      • Het allerbelangrijkste over de hoge prijzen word er niet bij verteld in dit verhaal….

        In België tank ik euro 95 (e10) voor minder als €1,69 de liter. In Nederland betaal ik voor diezelfde brandstof meer als €2,00+ de liter

        Daarom is het extreem belangrijk om erbij te vermelden…

        Dat de hoge prijzen voornamelijk door onze eigen overheid komt, die ons uitkleed door absurt hoge accijns belasting te heffen over de brandstof.

        Benzine kan veel goedkoper zijn, maar de belastingdienst in Nederland is de grootste oorzaak van de absurd hoge prijzen. Dit geldt idem dito voor de prijzen van sigaretten!

      • Leuk dat jij al om allerlei fiscale redenen volledig elektrisch kan rijden, toevallig komt een heel stuk uit die fiscale voordelen uit de extra bpm, wegenbelasting en extra belasting op de brandstof. Velen hebben een auto nodig maar kunnen zich die niet veroorloven. Dus doe maar fijn of je boven anderen staat met je ev tje!!!!

        • Komt je straks wel achter als je voor die veredelde botsauto’s wegenbelasting mag gaan betalen! Kijken hoeveel van die milieu ridders dan nog in zo’n dure milieu vernietigende ev blijven rijden

          • Die electrisch rijders denken goed bezig te zijn, maar ondertussen zwoegen kindertjes in Afrika om kobalt op te graven , ja ga nu niets zeggen over solid state accu’s want dat moet nog allemaal gebeuren.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear