Als je echt elke dag maar 20 kilometer binnendoor rijdt met je plug-in hybride en slechts één keer per jaar op vakantie gaat, dan kun je beter je benzinetank leeg laten zodat het spul niet oud wordt, toch? Nee, dan heb je om te beginnen de verkeerde auto gekocht. Maar wat gebeurt er eigenlijk als je een PHEV probeert te rijden met een lege tank en een volle accu?

Blijkbaar reageren alle auto’s daar net even anders op. Onder aan de pagina zie je een Volvo waarvan de benzinetank leegraakt, maar waarbij er nog wel lading in de accu zit. De Volvo geeft een foutmelding en begrenst de snelheid op 55 mph, zo’n 90 km/u. Zo maximaliseert de aandrijflijn de actieradius, waardoor je alsnog bij een tankstation kunt komen.

Auto uit en aanzetten

De collega’s van Carscoops probeerden hetzelfde met een Ford Kuga. Na de laatste druppel benzine werd de elektromotor begrensd op 50 pk. Na een kleine herstart (contact uit en weer aan) gaf de auto weer het volle elektrovermogen, maar niet voor lang.

Dat klinkt logisch. Zolang de auto zijn benzinemotor nog niet heeft proberen te starten, weet ie waarschijnlijk niet dat hij écht leeg is. Als de motor niet aanslaat, gaat het systeem een foutmelding geven. Als je tank dus bijna helemaal leeg is, zet hem dan zelf alvast in de EV-modus om foutmeldingen te voorkomen.

Lees ook: Hoe ver kun je rijden met een ‘lege’ tank?

De bestuurder probeerde hetzelfde trucje, maar de auto wilde vervolgens niet meer rijden. Ook niet nadat er benzine in de tank werd gegooid. De truc hier was om uit te stappen, de auto op slot te doen en het opnieuw te proberen. Het loskoppelen van de 12-volt accu zou trouwens ook uitkomst kunnen bieden, meent de auteur.

Elke PHEV reageert anders op een lege benzinetank

Volgens AutoAid reageert elke auto anders. Deze website stelt dat de auto’s van Nissan en Chevrolet helemaal niets meer doen als de tank van een plug-in hybride leeg is. Zelfs als de accu vol is. Ze waarschuwen dat het geen goed idee is om de PHEV te rijden met een lege benzinetank. Wil je toch puur elektrisch rijden met je PHEV, gebruik dan gewoon de EV-stand.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear