Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) zijn aanrijdingen met een bestelbus twee keer zo dodelijk als een aanrijding met een gewone auto, zo meldt EenVandaag. Jaarlijks overlijden er gemiddeld 67 mensen bij een aanrijding met een bestelwagen. Dat komt neer op 10 procent van alle verkeersdoden. En nu de winkels allemaal dicht zijn, neemt het aantal bestelbussen op de weg alleen maar toe.
Lector stadslogistiek Walther Ploos van Amstel heeft een verklaring: ‘Die wagens zijn veel te groot. Ze zijn niet gemaakt voor de nauwe straten in de wijk. Daarnaast krijgen veel pakketbezorgers per pakketje betaald. Dan loont het om gehaast door de stad te gaan rijden.’ Veilig Verkeer Nederland vult aan: ‘De koeriersdiensten staan, zeker nu, onder enorme druk. Dat zet aan tot gevaarlijk rijgedrag. Zeker in de woonwijken waar kinderen spelen moeten we dat echt niet willen.’
De Belangenvereniging voor Pakketdistributie zegt dat postbedrijven de bezorgers te veel onder druk zetten. Ze hebben 2 minuten per pakketje en dat zou praktisch onhaalbaar zijn. DHL en PostNL laten in het artikel van EenVandaag weten dat ze het niet eens zijn met die stelling. De bezorgers van DHL zouden in vaste dienst zijn en hebben geen reden om haastig weggedrag te vertonen, zegt de bezorgdienst.
Walther Ploos van Amstel ziet het wel zitten om een speciaal rijbewijs in te voeren. Nu zijn het vooral jonge bestuurders met weinig rij-ervaring. Hij noemt het zelfs bizar dat er geen los rijbewijs is. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laat in een reactie weten de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid advies te hebben gevraagd om de veiligheid van bedrijfsauto’s te verbeteren.
Ed heeft op 26 december 2020 geschreven:
De bezorgers van DHL zouden in vaste dienst zijn en hebben geen reden om haastig weggedrag te vertonen, zegt de bezorgdienst. 🤣🤣🤣 als je langer over doet word je niet betaald, als je over je uren bent! Dus is normaal dat ze sneller moeten werken wie wil gratis werken 🤷♂️