Eigenaren van auto’s met de grootste en krachtigste benzinemotoren zullen waarschijnlijk het langst wachten met overstappen op een elektrische auto. Voor sommige BMW-rijders zou dit echter een verademing kunnen zijn: geen gedoe meer met het vervangen van lagerschalen na een paar tankbeurten. Maar goed, deze liefhebbers van krachtige benzinemotoren kunnen misschien beter een ander bericht lezen.
BMW’s M-divisie heeft namelijk de verkoopcijfers van vorig jaar gepubliceerd. Het goede nieuws? De M-afdeling heeft nog nooit zo goed gepresteerd. Logisch, want er zijn steeds meer modellen met een M-badge die geen volwaardige M3 of M5 zijn. Het bestverkochte BMW M-model? Dat was geen zes-in-lijn of V8, maar een volledig elektrische auto: de BMW i4 M50.
De M-divisie verkocht sowieso goed
Hoeveel exemplaren van de i4 M50 precies zijn verkocht, blijft onbekend. Wel laat BMW weten dat er wereldwijd meer dan 206.000 M-modellen zijn geleverd. Van alle 2,2 miljoen auto’s die BMW vorig jaar verkocht, heeft 9,4 procent een M-badge. We zijn benieuwd naar dit jaar: hoe zal de M5 presteren in de verkopen nu het een hybride is?
De benzinemodellen zijn ook populair gebleven. In 2024 werden 64 procent meer M2’s verkocht dan het jaar ervoor. De BMW M3 Touring kende een stijging van 57 procent. Zelfs de XM, een model dat veel discussie oproept, vond 16 procent meer klanten. Hoeveel dat er precies zijn, laat BMW echter liever in het midden. Al vonden wij de instapper XM 50e (review) niet eens onaardig.
Ars heeft op 14 januari 2025 geschreven:
Och, een BMW M was vroeger wel iets speciaals. Nu in de ECOTY test als negende geëindigd. Da’s niet alleen niet best, en betekent dat BMW geen goed rijdende auto’s voor liefhebbers meer kan bouwen. Kan je net zo goed een Audi nemen, en dat is wel eens anders geweest.
Dirk heeft op 14 januari 2025 geschreven:
Artikel slaat helemaal nergens op. Dit betreft “gewone” bmw’s, en hoe leuk de M(x) versies ook zijn, het zijn producten van bmw en niet van bmw-m gmbh. Niet te vergelijken qua onderstel, remmen, besturing enzovoorts.
Niks ten nadele van deze auto’s hoor, maar het is gewoon geen m-product.
BMKees heeft op 14 januari 2025 geschreven:
Als trouwe fan (2 maal een M4 gehad) nu ook sinds juni een i4M50. Hele fijne auto maar ik merk dat voor mij het rijden zonder motor en uitlaatgeluid ook rijden zonder emotie is. Nu rij ik hooguit 10k km per jaar en veel korte stukjes dus het is wel veel praktischer.
Wijsneus heeft op 14 januari 2025 geschreven:
BMW die elektrisch rijden Cool maakt. 😎
Wie had dat gedacht.