
Eerder strooide Fiat al met wat informatie over de nieuwe Grande Panda, maar nu is de crossover helemaal gepresenteerd. Volgens het merk zelf is dit de terugkeer van Fiat in de ‘wereldwijde mainstream-markt’. Dat moet de nieuwe auto gaan doen met wat knipogen naar oude Panda’s, niet geweldig verstopte easter eggs, een leuke prijs en een innovatief oplaadsysteem. Hij komt als volledig elektrisch model maar ook als hybride met benzinemotor.
Best slim: de laadkabel zit in de voorste grille verwerkt. Dus geen geklooi met een losse kabel achterin. De kabel heeft een spiraalvorm en werkt tot laadsnelheden van 7 kW. Het is dus vooral voor thuis op de oprit. Na het opladen trek je de kabel weer uit de oplader waarna je de kabel makkelijk opbergt dankzij de spiraalvorm van de kabel.
De Grande Panda is onderhuids een Citroën
De nieuwe Panda deelt het platform met de Citroën ë-C3, al is de kofferruimte wel groter in de Panda (361 liter tegenover 310 liter in de Citroën). De Grande Panda is ongeveer net zo groot als de ë-C3, niet de ë-C3 Aircross. Wat verder opvalt, zijn de stoere beschermplaten vóór en áchter, de bijzondere verlichting en de wielen die van een conceptauto lijken te zijn.

Kijk even aan de binnenkant van de achterklep, vlak onder het raam en je wordt in het Italiaans begroet. Verder is de naam van het automerk te zien aan de binnenkant van de deur. De ovale vorm van het scherm en het middenconsole? Dat moet verwijzen naar het Lingotto-circuit, de testbaan boven op de Fiat-fabriek in Turijn. Het had ook de atletiekbaan van de lokale sportclub kunnen zijn.
Specificaties en prijzen van de Fiat Grande Panda
Fiat maakt bekend dat de Grande Panda straks te bestellen is als EV en als hybride. Wat voor hybride dat wordt en wat voor aandrijflijn er wordt gebruikt, is nog niet bekend. Wellicht wordt het de mild-hybride 1,2-liter turbomotor zoals in de hybride Opel Frontera, maar dat is nog even afwachten.
Een prijsindicatie krijgen we wel al. De hybride Grande Panda moet minder dan 19.000 euro gaan kosten, maar dat is nog zonder Nederlandse belastingen. De oude Panda blijft nog even in het assortiment en die kost 19.000 euro. Dat zal de goedkope blijven van de twee, vermoeden we.
De aandrijflijn van de elektrische Fiat Grande Panda wordt wel al openbaar gemaakt. Een 113 pk sterke elektromotor trekt stroom uit een 44-kWh batterij. Dankzij die accu zou je 320 kilometer ver moeten kunnen komen met het laadniveau op 100 procent. De elektrische Grande Panda mag volgens Fiat niet meer dan 25.000 euro gaan kosten. Gaat Fiat hiermee klantjes stelen bij concerngenoot Citroën denk je?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
3 reacties op “De betaalbare Fiat Grande Panda heeft een geniale laadkabel”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Dit is de nieuwe Fiat Grande Panda, en het is een knipoog naar de oude Panda 4×4

Fiat maakt zich hard voor betaalbare auto en voorkomt dat Panda uitsterft

De nieuwe Fiat Panda kun je straks als ruige pick-up bestellen

Dit is de laagste auto die je ooit nog in je leven gaat zien (mét bestuurder)

Fiat Panda 4×4 wordt Groep B-monster

De Fiat Topolino is betaalbaarder dan een Birò, maar hoe rijdt zoiets?

Kan deze Fiat Grande Panda zijn merk opnieuw op de kaart zetten? (review)

De Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor, voor de goedkoopste moeten we even zeuren

Dit merk wil elektrische auto’s verkopen, maar klanten gaan massaal voor een stokoude diesel

Zo rijden mensen (bijna) helemaal gratis een Fiat 500 via een bijzondere constructie

Als je deze nieuwe EV koopt, krijg je eigenlijk een oude stinkdiesel van bijna 20 jaar oud

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

Volvo EX30 Cross Country haalt 100 km/u in 3,7 seconden, kost minder dan 52.000 euro

Kan de BYD Atto 2 aanhaken bij Europese, Japanse en Koreaanse SUV’tjes? (review)

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Alfa Romeo Junior Veloce: de leukste in zijn klasse, maar niet de beste (review)

Mitsubishi Outlander Sport is verrassend genoeg geen Renault, kost 22.050 euro

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Ferrari komt met enorm veel nieuwe modellen dit jaar, waarvan één elektrisch

Op deze manier willen wij ook wel hybride rijden: 868 pk en een open dak

Kan deze Fiat Grande Panda zijn merk opnieuw op de kaart zetten? (review)

Is zo’n chique Maserati Ghibli na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

De Nürburgring gaat op bepaalde dagen auto’s verbieden (en dat is een goede keuze)

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Een geheel ander uitgangspunt en idee van toekomstige basic vormgeving.
Dat is Italiaanse cultuur en design eigen.
Niet het voorspelbare design wat op een opleiding geleerd wordt.
Geweldig dat de Panda gewoon door Pandaat. Dit wil je toch, mobiel zijn, niet teveel geld eraan kwijt zijn en prima looks. Niet iedereen heeft behoefte aan een Duits hufter ding.
Grappige EV. Maar de ë-C3 van Citroën heeft wel wat meer in huis dan alleen de zelfde batterij, motor en 100kW charger.
De Citroën heeft het eigen luxe semi hydraulische veer systeem en, zoals ik het nu van de interieur plaatjes zie, een luxer pakket.
Misschien dat de Fiat een beter instrumentarium heeft met een 10″ screen, dat de You versie niet heeft.
Maar als de Fiat ook in 2 versies komt, een instapper zonder screen, en een top versie zoals de Max, dan is de Fiat wat te laat aan tafel.
De Fiat adepten zullen misschien bij Fiat blijven, wil je meer luxe, dan ga je voor de Citroën ë-C3 Max.