Eerder strooide Fiat al met wat informatie over de nieuwe Grande Panda, maar nu is de crossover helemaal gepresenteerd. Volgens het merk zelf is dit de terugkeer van Fiat in de ‘wereldwijde mainstream-markt’. Dat moet de nieuwe auto gaan doen met wat knipogen naar oude Panda’s, niet geweldig verstopte easter eggs, een leuke prijs en een innovatief oplaadsysteem. Hij komt als volledig elektrisch model maar ook als hybride met benzinemotor.
Best slim: de laadkabel zit in de voorste grille verwerkt. Dus geen geklooi met een losse kabel achterin. De kabel heeft een spiraalvorm en werkt tot laadsnelheden van 7 kW. Het is dus vooral voor thuis op de oprit. Na het opladen trek je de kabel weer uit de oplader waarna je de kabel makkelijk opbergt dankzij de spiraalvorm van de kabel.
De Grande Panda is onderhuids een Citroën
De nieuwe Panda deelt het platform met de Citroën ë-C3, al is de kofferruimte wel groter in de Panda (361 liter tegenover 310 liter in de Citroën). De Grande Panda is ongeveer net zo groot als de ë-C3, niet de ë-C3 Aircross. Wat verder opvalt, zijn de stoere beschermplaten vóór en áchter, de bijzondere verlichting en de wielen die van een conceptauto lijken te zijn.
Kijk even aan de binnenkant van de achterklep, vlak onder het raam en je wordt in het Italiaans begroet. Verder is de naam van het automerk te zien aan de binnenkant van de deur. De ovale vorm van het scherm en het middenconsole? Dat moet verwijzen naar het Lingotto-circuit, de testbaan boven op de Fiat-fabriek in Turijn. Het had ook de atletiekbaan van de lokale sportclub kunnen zijn.
Specificaties en prijzen van de Fiat Grande Panda
Fiat maakt bekend dat de Grande Panda straks te bestellen is als EV en als hybride. Wat voor hybride dat wordt en wat voor aandrijflijn er wordt gebruikt, is nog niet bekend. Wellicht wordt het de mild-hybride 1,2-liter turbomotor zoals in de hybride Opel Frontera, maar dat is nog even afwachten.
Een prijsindicatie krijgen we wel al. De hybride Grande Panda moet minder dan 19.000 euro gaan kosten, maar dat is nog zonder Nederlandse belastingen. De oude Panda blijft nog even in het assortiment en die kost 19.000 euro. Dat zal de goedkope blijven van de twee, vermoeden we.
De aandrijflijn van de elektrische Fiat Grande Panda wordt wel al openbaar gemaakt. Een 113 pk sterke elektromotor trekt stroom uit een 44-kWh batterij. Dankzij die accu zou je 320 kilometer ver moeten kunnen komen met het laadniveau op 100 procent. De elektrische Grande Panda mag volgens Fiat niet meer dan 25.000 euro gaan kosten. Gaat Fiat hiermee klantjes stelen bij concerngenoot Citroën denk je?
Ferdy heeft op 24 september 2024 geschreven:
Een geheel ander uitgangspunt en idee van toekomstige basic vormgeving.
Dat is Italiaanse cultuur en design eigen.
Niet het voorspelbare design wat op een opleiding geleerd wordt.
Pim heeft op 17 juli 2024 geschreven:
Geweldig dat de Panda gewoon door Pandaat. Dit wil je toch, mobiel zijn, niet teveel geld eraan kwijt zijn en prima looks. Niet iedereen heeft behoefte aan een Duits hufter ding.
Grizzly heeft op 12 juli 2024 geschreven:
Grappige EV. Maar de ë-C3 van Citroën heeft wel wat meer in huis dan alleen de zelfde batterij, motor en 100kW charger.
De Citroën heeft het eigen luxe semi hydraulische veer systeem en, zoals ik het nu van de interieur plaatjes zie, een luxer pakket.
Misschien dat de Fiat een beter instrumentarium heeft met een 10″ screen, dat de You versie niet heeft.
Maar als de Fiat ook in 2 versies komt, een instapper zonder screen, en een top versie zoals de Max, dan is de Fiat wat te laat aan tafel.
De Fiat adepten zullen misschien bij Fiat blijven, wil je meer luxe, dan ga je voor de Citroën ë-C3 Max.