
Eerder strooide Fiat al met wat informatie over de nieuwe Grande Panda, maar nu is de crossover helemaal gepresenteerd. Volgens het merk zelf is dit de terugkeer van Fiat in de ‘wereldwijde mainstream-markt’. Dat moet de nieuwe auto gaan doen met wat knipogen naar oude Panda’s, niet geweldig verstopte easter eggs, een leuke prijs en een innovatief oplaadsysteem. Hij komt als volledig elektrisch model maar ook als hybride met benzinemotor.
Best slim: de laadkabel zit in de voorste grille verwerkt. Dus geen geklooi met een losse kabel achterin. De kabel heeft een spiraalvorm en werkt tot laadsnelheden van 7 kW. Het is dus vooral voor thuis op de oprit. Na het opladen trek je de kabel weer uit de oplader waarna je de kabel makkelijk opbergt dankzij de spiraalvorm van de kabel.
De Grande Panda is onderhuids een Citroën
De nieuwe Panda deelt het platform met de Citroën ë-C3, al is de kofferruimte wel groter in de Panda (361 liter tegenover 310 liter in de Citroën). De Grande Panda is ongeveer net zo groot als de ë-C3, niet de ë-C3 Aircross. Wat verder opvalt, zijn de stoere beschermplaten vóór en áchter, de bijzondere verlichting en de wielen die van een conceptauto lijken te zijn.

Kijk even aan de binnenkant van de achterklep, vlak onder het raam en je wordt in het Italiaans begroet. Verder is de naam van het automerk te zien aan de binnenkant van de deur. De ovale vorm van het scherm en het middenconsole? Dat moet verwijzen naar het Lingotto-circuit, de testbaan boven op de Fiat-fabriek in Turijn. Het had ook de atletiekbaan van de lokale sportclub kunnen zijn.
Specificaties en prijzen van de Fiat Grande Panda
Fiat maakt bekend dat de Grande Panda straks te bestellen is als EV en als hybride. Wat voor hybride dat wordt en wat voor aandrijflijn er wordt gebruikt, is nog niet bekend. Wellicht wordt het de mild-hybride 1,2-liter turbomotor zoals in de hybride Opel Frontera, maar dat is nog even afwachten.
Een prijsindicatie krijgen we wel al. De hybride Grande Panda moet minder dan 19.000 euro gaan kosten, maar dat is nog zonder Nederlandse belastingen. De oude Panda blijft nog even in het assortiment en die kost 19.000 euro. Dat zal de goedkope blijven van de twee, vermoeden we.
De aandrijflijn van de elektrische Fiat Grande Panda wordt wel al openbaar gemaakt. Een 113 pk sterke elektromotor trekt stroom uit een 44-kWh batterij. Dankzij die accu zou je 320 kilometer ver moeten kunnen komen met het laadniveau op 100 procent. De elektrische Grande Panda mag volgens Fiat niet meer dan 25.000 euro gaan kosten. Gaat Fiat hiermee klantjes stelen bij concerngenoot Citroën denk je?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
3 reacties op “De betaalbare Fiat Grande Panda heeft een geniale laadkabel”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De nieuwe Fiat Grande Panda is net zo lang als de Multipla – dit ga je betalen

Dit is de nieuwe Fiat Grande Panda, en het is een knipoog naar de oude Panda 4×4

Fiat maakt zich hard voor betaalbare auto en voorkomt dat Panda uitsterft

De nieuwe Fiat Panda kun je straks als ruige pick-up bestellen

Dit is de laagste auto die je ooit nog in je leven gaat zien (mét bestuurder)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

De Fiat Topolino is betaalbaarder dan een Birò, maar hoe rijdt zoiets?

Kan deze Fiat Grande Panda zijn merk opnieuw op de kaart zetten? (review)

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

Volvo EX30 Cross Country haalt 100 km/u in 3,7 seconden, kost minder dan 52.000 euro

Kan de BYD Atto 2 aanhaken bij Europese, Japanse en Koreaanse SUV’tjes? (review)

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

Blijkbaar kopen alleen oudere mensen het betrouwbaarste merk ter wereld (en dat is zonde)

Een geheel ander uitgangspunt en idee van toekomstige basic vormgeving.
Dat is Italiaanse cultuur en design eigen.
Niet het voorspelbare design wat op een opleiding geleerd wordt.
Geweldig dat de Panda gewoon door Pandaat. Dit wil je toch, mobiel zijn, niet teveel geld eraan kwijt zijn en prima looks. Niet iedereen heeft behoefte aan een Duits hufter ding.
Grappige EV. Maar de ë-C3 van Citroën heeft wel wat meer in huis dan alleen de zelfde batterij, motor en 100kW charger.
De Citroën heeft het eigen luxe semi hydraulische veer systeem en, zoals ik het nu van de interieur plaatjes zie, een luxer pakket.
Misschien dat de Fiat een beter instrumentarium heeft met een 10″ screen, dat de You versie niet heeft.
Maar als de Fiat ook in 2 versies komt, een instapper zonder screen, en een top versie zoals de Max, dan is de Fiat wat te laat aan tafel.
De Fiat adepten zullen misschien bij Fiat blijven, wil je meer luxe, dan ga je voor de Citroën ë-C3 Max.