Niet alleen de panda’s die één keer per jaar zin hebben in de horizontale salsa werden met uitsterven bedreigd. Ook de leuke Fiat Panda kon zomaar verdwijnen door de nieuwe veiligheidseisen die vanaf deze zomer van kracht zijn. Gelukkig steekt Fiat daar een bamboestokje voor. Sterker nog: de (relatief) betaalbare auto moet zelfs tot hoogbejaarde leeftijd meegaan.

Vanaf 7 juli 2024 moeten alle auto’s die nieuw verkocht worden in de EU voldoen aan de vernieuwde General Safety Regulations. Vanaf dan moeten nieuwe auto’s een datarecorder (EDR), een intelligente snelheidsassistent (ISA), een rijstrookassistent, moeheidsdetectie, automatische noodrem en voorbereiding voor een alcoholslot hebben. Allemaal functies die nu niet op de huidige Panda zitten.

Merken als Porsche en Toyota lieten vanwege de nieuwe richtlijnen al oude modellen vallen. Je zou denken dat de Panda van 12 jaar oud ook naar het hakblok mocht. Maar gelukkig: het merk blijft de Panda tot 2030 bouwen. Dit doet het merk naar eigen zeggen om betaalbare auto’s te blijven leveren aan klanten. Daarmee zou de huidige generatie van de Panda een levensduur hebben van 19 jaar.

Wat kost een Fiat Panda tegenwoordig?

De Panda koop je in Nederland voor minimaal 18.640 euro. De stoerdere Cross-uitvoering kost tenminste 20.640 euro. Dat is al niet meer zo goedkoop als hij ooit was, maar echt goedkope auto’s zijn er nu eenmaal niet meer. Hopelijk kan Fiat het trucje van Dacia nadoen en de prijzen hetzelfde houden. Het kan overigens zijn dat de huidige Panda de naam ‘Pandina’ gaat krijgen.

Volgend jaar krijgt de Fiat Panda met verbrandingsmotor gezelschap van een nieuwe Panda. Deze versie is alleen te koop als EV. Hoe die Panda er ongeveer uit komt te zien, liet Fiat al zien met een stel studiemodellen. Deze elektrische auto komt als het goed is zelfs als een pick-up.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear