
Het is automotive guilty pleasure. Een auto die er niet snel uitziet, maar het wel degelijk is. Dat komt minder vaak voor dan je zou denken. De reden daarvoor is logisch: Mensen die een snelle auto hebben gekocht, willen dat vaak ook laten zien. Met name als het gaat om hatchbacks is dat het geval. Daarom kijken we nu naar betaalbare snelle hatchbacks die veel sneller zijn dan ze er uitzien en om het leuk te houden, ook niet al te veel kosten.
Uiteraard moeten we de richtlijnen stellen. Auto’s als de Golf R en A45 AMG doen niet mee. Iedereen kan immers zien dat dat snelle auto’s zijn. De auto moet er echt voor 99% uitzien als een normale 100 pk-versie van hetzelfde model, maar dan wel ongeveer het dubbele vermogen leveren. Of meer, dat mag ook. Gelukkig zijn er nog voldoende gegadigden in de categorie betaalbare snelle hatchbacks:
Audi A3 3.2 quattro (8P, 2004, vanaf 8.000 euro)
Vaak wordt deze auto vergeleken met de Golf R32, die ook in 2003 op de markt kwam. Deze Audi A3 staat echter op een generatie nieuwer platform en heeft nog meer vermogen. De 3,2-liter VR6 motor was van Volkswagen afkomstig en was goed voor maar liefst 250 pk. Het grappige was dat de Audi S3 – met dikke bumpers, vier uitlaten en grotere wielen – slechts 15 pk extra had.

De A3 3.2 is een bijzonder geval, want je kon echt aan niets zien dat het een snellere auto was. Een S-Line exterieurpakket was mogelijk, maar zeker niet standaard. Dus ga voor een donkerblauwe driedeurs, zonder die enorme Singleframe-grille en je hebt een stijlvolle en incognito hatchback die begrensd is op 250 km/u. Tegenwoordig heb je deze betaalbare snelle hatchback al voor 8 mille, minder kan ook als je veel kilometers geen probleem vindt.
BMW 130i (2006, vanaf 10.000 euro)
De BMW 130i is een soortgelijke auto als de Audi A3. Ook hier is het toevallig een dikke motor in een eenvoudige hatchback. Je kreeg wel 17 inch wielen standaard, maar dat was het dan ook wel. Een M Sportpakket werd pas later leverbaar, maar ook items als sportstoelen waren niet standaard. Het enige waaraan je kon zien dat het geen 116i, was de uitlaat. De 130i had twee subtiele eindpijpen, de 116i een enkele brede.

Extreem subtiel, aangezien de zescilinder meer dan twee keer zoveel vermogen levert. De indirect ingespoten zes-in-lijnmotor is namelijk goed voor 265 pk. Daarmee kun je in 6,1 seconden naar de 100 km/u sprinten en een top halen van, ook hier, 250 km/u. Neem een grijze en plak er ‘116i’ op en niemand kijkt een tweede keer.
Opel Astra 1.6T (2016, vanaf 12.000 euro)
Heel erg leuk, zo’n oude Audi en BMW, maar wat als je iets moderner en subtieler betaalbare snelle hatchback zoekt? Een 20 jaar oude Duitse auto kopen met complexe techniek is niet altijd een verstandige keuze. De Opel Astra 1.6 is dan misschien een blik waard. Het is de laatste Astra die onder regie van GM is ontwikkeld en eigenlijk was het best een goede auto. De 1.6 turbo leverde toevallig 200 pk, waardoor je met gemak 235 km/u op de Autobahn haalt. In een standaard uitziende Opel Astra.

In tegenstelling tot de zescilinder Audi en BMW is de Astra aanzienlijk zuiniger. Gemiddeld kun je er prima 1 op 14 à 1 op 15 mee halen. Dus ja, hij is nog ietsje duurder vanwege de leeftijd, maar dat kun je op onderhoud en brandstof besparen. Dat kan dus al snel oplopen. In Nederland zijn ze af en toe te vinden, in Duitsland is het aanbod uiteraard een stuk groter. Daar kunnen ze 200 pk wel waarderen.
Volvo V40 T5 (2013, 18.000 euro)
Als er een merk is dat geregeld een sleeper maakt, dan is dat Volvo wel. Qua snelle hatchbacks valt het iets tegen, want die maken ze niet zoveel. De C30 ziet er altijd wel vlotjes uit, maar zo belegen als de V40 kom je ze niet veel tegen. Deze auto werd in Nederland heel erg veel verkocht met de D2 en D4 motoren. Er was echter een korte periode mogelijk om een ‘T5’ te bestellen met vijfcilinder motor.

Deze heeft een 2,5-liter vijfcilinder met turbo, die we inderdaad kennen van andere snelle Volvo’s. Hier is ie goed voor 254 pk. Het mooie is dat je hem ook kon bestellen als ‘Kinetic’, gewoon een middle-of-the-range-uitrustingsniveau. Die zag er trager uit dan de smurfblauwe D2 R-Design van de buurman, maar had dus twee keer zo veel vermogen. Latere T5-modellen hebben een T5 met viercilinder. Die heeft iets minder vermogen (245 pk), maar is aanzienlijk zuiniger. Als occasion zijn ze nog wel best duur, trouwens.
Volkswagen Golf 2.0 TSI (2022, 22.500 euro, Duitsland)
Maar dit is toch een Golf GTI? Nou, niet helemaal. Het is een Golf met 2.0 TSI-motor, net als een Golf GTI. Alleen heeft die in deze uitvoering iets minder vermogen, zo’n 190 pk. Het zijn softwarematige pk’s, met een simpele digitale massagekuur heb je net zoveel power als een Golf GTI. Alleen ziet hij er dan uit als een Golf 1.5 TSI.

Deze uitvoering is in Nederland niet leverbaar, maar je kunt hem in Duitsland gewoon bestellen. Ze worden wel naar Nederland gehaald. Enerzijds via de grijze import, maar ook speciaal voor de politie. Het zijn namelijk geweldige undercoverauto’s. Ze vallen totaal niet op, maar als het moet, kun je er meer dan vlot mee over de snelweg. Nieuw zijn ze nogal duur, dus deze moet je over een paar importeren uit Duitsland (waar je ze wel gewoon kunt bestellen). Dus voor deze moet je eigenlijk nog even wachten.
Bonus: Toyota Blade Master G (2008, 11.000 euro)
Huh, wat is dit dan? Nou, in principe is het gewoon een Toyota Auris van de eerste generatie. Dat was typisch zo’n auto die je direct vergeet, ook al heeft deze je zojuist aangereden. In Nederland was de sterkste variant een 177 pk sterke diesel (de GT180), maar in Japan (waar die Blade heette) kon je ‘m krijgen met een 3,5-liter V6, en dan gewoon met de volle 276 pk! Dat vermogen werd afgevuurd op de voorwielen via een automaat. Die werden afgevuurd op de voorwielen via een automaat.

Het idee was niet om een zeer sportieve auto te maken, maar een iets luxere hatchback. De auto bleek bijzonder impopulair, er werden er namelijk slechts 2.880 exemplaren van verkocht. Er zijn er een paar naar Europa gehaald en af en toe komen ze in Nederland terecht. Ze hebben allemaal het stuur aan de ‘verkeerde’ kant zitten. Ideaal om de verbaasde blikken te zien van chauffeurs die het niet kunnen bijhouden.
Uiteraard is dit slechts een greep uit de mogelijkheden als het gaat om betaalbare, snelle hatchbacks. Dus mocht je nog wat leuke voorbeelden hebben, laat ze achter in de commentsectie hieronder.