Vroeger was alles beter, dat is nu officieel bewezen. De betrouwbaarheid van nieuwe auto’s is niet aan het verbeteren, maar gaat juist achteruit. Dit blijkt uit een groot onderzoek van het Amerikaanse J.D. Power. De vermeende oorzaken zijn het gedoe rondom corona en de tekorten overal.
In vergelijking met hetzelfde onderzoek vorig jaar nam het aantal problemen met nieuwe auto’s toe met 11 procent. Per 100 auto’s worden er nu 180 problemen gemeld. Het onderzoek is gebaseerd op een vragenlijst onder 84.165 Amerikaanse kopers van nieuwe auto’s.
Lees ook: Dit zijn de meest betrouwbare (gebruikte) auto’s in 2024
Opvallend is dat auto’s die nieuw zijn geïntroduceerd slechter presteren dan nieuwe auto’s die al een tijdje te koop zijn. Ergens logisch: bestaande modellen zijn al meer doorontwikkeld en gloednieuwe modellen hebben zo hier en daar nog wat kinderziektes. Nieuwe modellen hebben per 100 auto’s gemiddeld 25 problemen meer dan bestaande auto’s.
Is het logisch dat de betrouwbaarheid van nieuwe auto’s slechter wordt?
Volgens de onderzoekers van J.D. Power is de achteruitgang in betrouwbaarheid logisch te verklaren. ‘De daling dit jaar is teleurstellend, maar begrijpelijk. Autofabrikanten blijven voertuigen lanceren die technologisch steeds complexer worden in een tijdperk waarin er veel tekorten zijn aan essentiële componenten om ze te ondersteunen.’
‘Gezien de vele uitdagingen waarmee autofabrikanten en hun dealers het afgelopen jaar te maken hebben gehad, is het enigszins verrassend dat de initiële kwaliteit niet nog dramatischer is gedaald’, meent de onderzoeksinstantie.
Betrouwbaarheid nieuwe auto’s ook in Nederland slechter?
Het onderzoek is overigens niet helemaal één op één door te vertalen naar de Nederlandse markt, maar het schetst wel goed algemeen beeld voor de automerk hier. De betrouwbaarste merken uit het onderzoek (Buick, Dodge en Chevrolet) worden in Nederland niet geleverd, maar het grootste deel van de overige merken wel, zij het vaak met andere modellen.
Volgens het onderzoek zorgen infotainmentsystemen voor de meeste problemen bij nieuwe auto’s. Per 100 auto’s worden er 45 problemen gemeld. Dat zijn 19,5 problemen meer dan in de andere categorieën. Dit zijn problemen als het niet kunnen koppelen van de Apple CarPlay en gedoe met de stembediening.
Elektrische auto’s en plug-in hybrides zorgen voor de meeste problemen
Volgens het onderzoek zorgen elektrische auto’s en plug-in hybrides voor meer problemen dan benzine- en dieselauto’s. Voor conventionele auto’s noteren ze 175 problemen per 100 auto’s, terwijl PHEV’s maar liefst 239 problemen opleveren. Bij elektrische auto’s is dat 240 problemen per 100.
Hieronder zie je de lijst van de automerken die in Amerika worden verkocht. J.D. Power heeft Tesla uitgesloten van de lijst omdat de informatie niet compleet was, maar ze hebben het merk 226 problemen per 100 auto’s toegekend.
De betrouwbaarheid van nieuwe auto’s (in Amerika)
Positie | Automerk | Problemen per 100 voertuigen |
1 | Buick | 139 |
2 | Dodge | 143 |
3 | Chevrolet | 147 |
4 | Genesis | 156 |
5 | Kia | 156 |
6 | Lexus | 157 |
7 | GMC | 162 |
8 | Cadillac | 163 |
9 | BMW | 165 |
10 | Ford | 167 |
11 | Lincoln | 167 |
12 | Nissan | 167 |
13 | Mini | 168 |
14 | Toyota | 172 |
15 | Mazda | 180 |
16 | Honda | 183 |
17 | Hyundai | 185 |
18 | Ram | 186 |
19 | Mercedes | 189 |
20 | Subaru | 191 |
21 | Acura | 192 |
22 | Land Rover | 193 |
23 | Jeep | 199 |
24 | Porsche | 200 |
25 | Infiniti | 204 |
26 | Jaguar | 210 |
27 | Alfa Romeo | 211 |
28 | Mitsubishi | 226 |
29 | Volkswagen | 230 |
30 | Audi | 239 |
31 | Maserati | 255 |
32 | Volvo | 256 |
33 | Chrysler | 265 |
Bron: J.D. Power 2022 U.S. Initial Quality Study
Voor deze oude auto’s betaal je in 2030 geen kilometerheffing
Rekeningrijden geldt niet voor deze auto’s
Reacties