Het komt niet vaak voor, maar Nederlandse autoliefhebbers hebben een klein gelukje. Zoals de plannen nu staan, lijkt het erop dat oldtimers buiten het rekeningrijdenzullen vallen. Dit betekent dat er geen kilometerheffing betaald hoeft te worden voor auto’s die in 2030 minimaal 40 jaar oud zijn. Tijd dus voor een lijstje. Voor deze auto’s betaal je in 2030 geen kilometerheffing.

Voor deze auto’s geen kilometerheffing, wel andere kosten

Elektrische auto’s zullen de komende jaren steeds goedkoper worden en met een beetje pech blijft de benzineprijs stijgen. Je betaalt voor deze oldtimers wanneer we in 2030 gaan rekeningrijden dan geen kilometerheffing, maar het is nog maar de vraag of het onder de streep goedkoper is om met een auto van 40 jaar of ouder te blijven rijden. Ook gekeken naar de onderhoudskosten. Je hebt gelukkig nog acht jaar om een mooie berekening te maken.

Mazda MX-5

Mazda MX-5 ND (2022) vs MX-5 NA (1990)

Wil je een Mazda-fan plagen, zeg dan ‘The Answer Is Always Miata’. De juiste afkorting is (logischerwijs) binnen de subcultuur ‘Miata Is Always The Answer’, maar op de een of ander manier zegt iedereen het altijd verkeerd. En dan slaat het nergens op. Goed – er zijn van de briljante Mazda MX-5 zelfs exemplaren te vinden uit 1989. En een enorme vloot uit 1990.

BMW M3 (E30)

Redux BMW M3 E30

In 1990 werd de BMW E36 geïntroduceerd, maar de M3 kwam ietsjes later. In 2030 is deze BMW M3 van de E30-generatie wel al vrijgesteld van rekeningrijden. Het exemplaar dat je hierboven ziet, is er eentje van restauratiebedrijf Redux. De prijzen gaan richting de half miljoen euro, dus naar verwachting hoef je maar 12.500.000 kilometer te rijden voordat het rendabel is om deze te kopen. Gelukkig is dat in een M3 geen straf.

Porsche 928

Nardone Automotive Porsche 928 Restomod

Tuurlijk, je hebt ook gewoon nog de 911 en de 944, maar de 928 verdient ook wat liefde. Het bedrijf Nardone maakte de restomod die je hierboven ziet. Ze maken de Porsche 928 weer als nieuw met een hoop koolstofvezel en cyberpunk-achtige details. Ook weer niet heel goedkoop, maar wel ontzettend gaaf.

Citroën AX GT

Citroën AX GT

De Citroën AX is in 2030 ook 40 jaar oud. De AX GT met 75 pk op 730 kilo is de versie die je wilt – ook onze eigen Chris Harris is er dol op. Het enige probleem is dat ze nu al vrij lastig te vinden zijn, laat staan over acht jaar.

Honda Civic (1.6 VTEC)

Honda Civic uit 1990

Veel Civics van deze generatie zijn gesneuveld in de jaren nul door beginnend bestuurders met het petje achterstevoren en een gatenzaag voor de hoedenplank. Maar de exemplaren die er nog zijn, moeten gekoesterd worden. Inmiddels worden ze steeds meer gewaardeerd als youngtimer (en straks als oldtimer) en dat is heel terecht. De leuke versies hadden een 1,6-liter VTEC-motor met 150 pk – en dat op zo’n 1.000 kilo.

Nissan Skyline GT-R (R32)

Nissan Skyline R32 GT-R

Deze heeft geen introductie nodig. Het enige advies dat we kunnen geven, is: koop er nu alvast eentje. De prijzen van de Skyline schieten de stratosfeer in en in 2030 ben je geheid te laat. Behalve als alle prijzen weer inzakken. In dat geval: aan deze uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend.

Renault Alpine V6 (Turbo)

Renault Alpine GTA Turbo

Toch wel een van de mooiste auto’s die Frankrijk in de jaren negentig voortbracht. Het was de eerste auto die Alpine bouwde toen het werd overgenomen door Renault. De zescilinder ligt achter de passagiers en voor de koets gebruikte Alpine lichte materialen als glasvezel.

Chevrolet Corvette (C4)

Chevrolet Corvette C4

Of weet je wat, ga dan gelijk voor de Corvette ZR-1 – die werd in 1990 geïntroduceerd, dus dat moet net lukken. Deze versie werd samen met Lotus ontwikkeld en was destijds de snelste productieauto ter wereld. De V8 van de ZR-1 produceert 375 pk en een 0-100-tijd van ongeveer 5 seconden moet mogelijk zijn. En het schijnt dat radarguns veel moeite hebben om de spitse glasvezel neus te meten…

Advertentie

Reacties

  • Lasgo says at 6 juli 2022:

    Typisch weer Nederland op z’n smalst.
    Dat rekeningrijden wordt juist ingevoerd vanwege o.a. de uitstoot van schadelijke stoffen.
    Heb je een elektrische auto, dan moet je ook gaan betalen voor rekeningrijden. Mààr heb je een of ander oud barrel uit de jaren ’80 of ’90, met een energielabel H en een uitstoot van 500mg, dan hoef je niet mee te betalen voor rekeningrijden. Kortom, de grootste vervuilers betalen NIETS!! Is toch volslagen belachelijk. Komt zeker omdat die Rutte zelf met een oude Saab in de rondte rijdt?!!
    Nee, men heeft als excuus, dat in die oude barrels alleen maar liefhebbers rijden en dat die toch al niet al teveel rijden. Wat is dan het probleem vraag ik mij af??
    Als je weinig rijdt, dan betaal je toch ook weinig? Dus waarom dié ouwe barrels geen rekeningrijden betalen?
    En nee, ik ben niet in het bezit van een elektrische auto, sterker nog, mijn ene auto is in 2030 16 jaar oud en mijn andere auto is in 2030 18 jaar oud. En daar kan ik dan wel rekeningrijden voor betalen.
    Dus in mijn ogen, of allemaal wel, of allemaal niet.

    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer

Meer van TopGear

Advertentie