De spulletjes in je eerste appartement of studentenkamer mochten niet veel kosten. Dus je haalde voor weinig een wasmachine en mocht de oude televisie van je ouders mee nemen. En verrek: het spul bleef stug doorwerken. Maar zul je net zien dat als je een keer goed investeert in mooi spul van Siemens en Samsung voor je nieuwe huis in je volwassen leven, dat het dan ineens allemaal om de havenklap stuk gaat. Irritant, en zo zal het bij Volkswagen ook moeten voelen.
Want in het betrouwbaarheidsonderzoek van de Duitse ANWB – de ADAC – komt een verrassende winnaar naar voren bij de elektrische auto’s. Het is niet de ID.3 die onderdeel was van een miljardeninvestering, maar de simpele e-Golf. Jazeker, de betrouwbaarste EV blijkt een benzineauto die ‘even snel’ is omgebouwd. De minst innovatieve elektrische auto die je (tweedehands) kunt kopen. Het is – ook om te zien – gewoon een Golf van de zevende generatie.
En dat moet toch een beetje pijn doen bij Volkswagen. Want in 2019 kondigde Volkswagen de ID.3 aan met de boodschap dat ie een nieuw tijdperk zou inluiden. De auto zou dezelfde impact moeten hebben als de Kever en de eerste Golf. Wat volgde waren jaren van gedoe en geëmmer. Volkswagen gaf uiteindelijk zelf ook toe dat de ID.3 vol problemen zat. Nee, het is niet de auto die in de geschiedenisboeken met de Golf en de Kever genoemd gaat worden.
De betrouwbaarheid van de e-Golf is niet zo gek
Als je met een blanco vel papier begint, dan zul je uiteindelijk een betere EV bouwen als het gaat om efficiëntie, gewichtsverdeling en interieurruimte. Maar een volledig nieuwe auto komt altijd met kinderziektes. Daar kan Tesla over meepraten. In het geval van de ID.3 zijn dat misschien iets meer klachten dan normaal. We praten het niet goed, maar het is uit te leggen. Overigens zou het met de facelift een stuk beter moeten zijn al.
Maar de e-Golf staat op een volledig uitontwikkeld platform. Volkswagen noemde het platform zelfs ‘perfectie’ en ze willen het onderstel tot 2035 blijven gebruiken. Het enige wat ze bij de e-Golf hebben gedaan is het verwijderen van de benzinetank en de benzinemotor en er een elektromotor en een accu in gehangen. Als je puur kijkt naar hoe goed ie is als EV (dus actieradius en laadsnelheid), dan is ie nogal onderweldigend. Maar als betrouwbare EV voor erbij, is het misschien een overweging waard.
De Volkswagen ID.3 scoort trouwens niet dramatisch
Tijd voor wat harde cijfers. De ADAC analyseerde miljoenen keuringen en trof bij 3,4 procent van de e-Golfjes een defect aan. Daarmee is de auto betrouwbaarder dan een Hyundai Kona (4,0%) of een Mini Cooper SE (4,4%). De Volkswagen ID.3 staat op de vierde plek met 5,0 procent en de ID.4 en ID.5 staan daarachter met 5,9 procent. De Tesla Model 3 is de minst betrouwbare in het rijtje van EV’s met 14,2 procent.
De betrouwbaarste gebruikte elektrische auto’s
Auto | Defectenpercentage |
VW e-Golf | 3.4% |
Hyundai Kona Elektro | 4.0% |
Mini Cooper SE | 4.4% |
VW ID.3 | 5.0% |
VW ID.4/ID.5 | 5.9% |
Peugeot e-208 | 6.4% |
VW e-Up! | 7.5% |
Opel Corsa-e | 8.3% |
Renault Zoe | 8.9% |
Tesla Model 3 | 14.2% |
Rob heeft op 22 november 2024 geschreven:
Ik mis de veel verkochte Kia Niro EV. Vrijwel dezelfde techniek als de Hyundai Kona EV.
Kees heeft op 22 november 2024 geschreven:
Je ziet inmiddels veel berichten dat de ID serie helemaal niet verkeerd is nu die verder doorontwikkeld is. Hebben ze knap gedaan in Wolfsburg.