
De verkoopcijfers van nieuwe auto’s daalden dit jaar, die van gebruikte auto’s waren aan het stijgen. Dat is ook best logisch, want auto’s worden duurder en duurder. Maar ja, als je gaat shoppen voor een gebruikte, zit je met een ander issue: welke auto’s zijn betrouwbaar én betaalbaar? Bij het Franse AutoPlus vroegen ze zich dat ook af en maakten ze een shortlist van betrouwbare auto’s die 300.000 kilometer halen.
Aangezien alle modellen (ruimschoots) in Nederland te vinden zijn, gingen we even een kijkje nemen om te zien wat het is en wat ze kosten. Het leuke van het overzicht is dat de auto’s voor de verandering níét Japans zijn. Ja, dat was voor ons ook een schok. Daarbij zijn het ook echt betaalbare auto’s. Dat een Corolla uit 2023 betrouwbaar is, is geen verrassing. We hebben de bouwjaren erbij gezet voor je, inclusief een prijsindicatie voor een enigszins net exemplaar.
A-segment: Renault Twingo 1.2 16v (2006 – 2009) – 2.500 euro

De Renault Twingo is niet Japans, maar zo zou je hem qua betrouwbaarheid bijna kunnen omschrijven. De eerste serie is een evergreen, de tweede serie een langloper. Volgens AutoPlus moet je de 1.2 16v-motor hebben. Deze unit komen we ook tegen in andere Renault-producten, zoals de Clio, Kangoo en de Modus. Met 75 pk zijn ze krachtig genoeg (er was ook een achtklepper).
Het voordeel van de Twingo is dat echt alles goedkoop eraan is. Ze zijn voor weinig geld te koop. De motorrijtuigenbelasting is een lachertje vanwege het lage gewicht. Het verbruik is bijzonder laag, hoe hard je ook rijdt. En dan ben je ook nog eens weinig kwijt aan onderhoud. Als bonus duurt het heel erg lang voordat je ze hebt opgereden. Enig nadeel: voor lange afstanden zijn er fijnere Renaults (lees: alle andere Renaults).
B-segment: Ford Fiesta 1.25 (2008 – 2013) – 4.000 euro

Al jarenlang maakt Ford auto’s die net eventjes wat leuker sturen dan de gemiddelde concurrent, en met de Fiesta is dat niet anders. Zelfs met de instapmotor is de Fiesta een feestje om in te rijden. Een voorkant met lekker veel grip en een ietwat losse achterzijde maken van een klaverblad een leuke happening.
Maar ze blijven dus ook heel erg lang heel.
Volgens de publicatie moet je de 82-pk-versie hebben, er is ook een 1.25 met 60 pk. Het belangrijkste is dat je de 1.6 diesel en de latere Ecoboost-motoren vermijdt. Ook is het raadzaam om de Fiesta op de brug te zetten, want ze willen nog weleens roesten. Maar die aandrijflijn is dus puik te noemen.
C-segment: Seat Leon 1.6 (1P, 2005 – 2009) – 3.500 euro

De tweede generatie Seat Leon is niet de meest gewilde occasion, en eigenlijk is dat raar. Ze zien er nog steeds goed uit, standaard hebben ze altijd vijf deuren, en met deze motor is hij ook nog eens heel erg betrouwbaar. De 1.6 achtklepper met multipoint-injectie is een zeer bekende VW-motor die jarenlang in allerlei modellen is geleverd. De motor is niet bijzonder zuinig of krachtig en klinkt voor geen meter, maar hij doet het altijd.
De rest van de Seat Leon is gewoon keurig. Natuurlijk is het interieur niet zo fraai als dat van een Golf uit die periode, maar de prijs is daar ook naar. Tegenwoordig pik je ze voor een paar duizend euro op. Het stuurt niet zo leuk als een 147 of Focus, waar die mee moest concurreren. Maar als de techniek het langer volhoudt, is dat een prima deal, toch? Maak niet de fout door de opvolger van de 1.6 te kiezen, de 1.2 TSI. Die is krachtiger en veel zuiniger, maar veel minder betrouwbaar.
D-segment: BMW 330i (E90, 2005 – 2007) – 10.000 euro

Hierbij moet je even heel erg goed opletten. AutoPlus benoemt de BMW 330i en dat is een geweldig rijdende auto, maar voor de betrouwbaarheid moet je een vroeg exemplaar hebben met de N52B30-motor, niet de N53B30. Die hebben directe injectie en dat wil je niet in verband met interne vervuiling (koolstofaanslag op de inlaatkleppen) van het blok en falende injectoren die 500 euro excl. btw kosten – als je ze al kunt vinden.
Ook is het belangrijk om het onderhoud heel erg goed bij te houden, want er zijn wel wat kleine dingetjes die misgaan. Zoals een waterpomp en kachelmotor. Maar als het gaat om roestpreventie, motor en transmissie kun je er dus heel erg lang mee doen. De BMW 325i heeft min of meer dezelfde motor, maar dan met iets minder cilinderinhoud en gaat ook lange tijd mee.
E-segment: Mercedes-Benz E220 CDI (W211, 2006 – 2009) – 8.500 euro

Huh, wat? Deze generatie E-Klasse is toch juist niet betrouwbaar? Beide zijn waar. Toen de auto net uitkwam, werd deze veel geplaagd door met name elektrische malheur. Veel nieuwe technieken debuteerden in deze generatie en dat pakte niet altijd even goed uit. De auto’s die dat overleefd hebben, rijden nu nog rond. Een belangrijk aspect is dat dit de faceliftversie betreft – de Modelpflege, zoals de Duitsers zo mooi zeggen.
Met name de aandrijflijn is gebouwd voor het leven, als het ware. Die 2,1-liter tokkelt lekker in het vooronder en de ouderwetse vijftraps automaat blijft lekker schakelen. Ster op de neus en gaan met die banaan. Het enige waar je echt even op moet letten, is roest. Bij de latere varianten van de W211 zit je redelijk safe, maar het kan per exemplaar schelen. Overigens staan de motoren erom bekend wel meer dan drie ton te halen. Het dubbele is geen probleem.
Wat hebben deze betrouwbare en betaalbare auto’s met elkaar gemeen?
Deze betaalbare en betrouwbare auto’s zijn afkomstig uit een tijdperk vlak voordat milieu-eisen een rol gingen spelen. Het gebruik van turbo’s, directe injectie, elektrische assistentie, diverse filters en andere maatregelen heeft auto’s veel schoner en krachtiger gemaakt, maar dat ging vaak ten koste van de betrouwbaarheid, zo blijkt. Daarbij vergelijk je de laatste generatie ‘ouderwetse’ motoren met de eerste generatie moderne motoren.
Lees ook: Deze ondergewaardeerde sportieve sedans zijn tegenwoordig heel betaalbaar (en zijn geen Audi of BMW)
Als laatste een algemene disclaimer: deze auto’s staan dus te boek als zeer betrouwbaar, maar dat wil niet zeggen dat je de goedkoopste kunt kopen en die zonder onderhoud naar de drie ton kunt jagen. Het zijn al wat oudere auto’s, dus geef iets meer geld uit aan een net exemplaar met sluitende historie. Vervolgens zul je natuurlijk ook moeten investeren in onderhoud om de drie ton te halen. Maar het kán dus wel, ook met een kleiner budget.
Waarom moet je de Fiesta 1.6 diesel vermijden? Ik heb een nieuwe Fiesta MK7 1.6 TDCi Econetic Titanium en een MK7.5 1.6 TDCi Titanium gehad en heb met beiden nooit problemen gehad.
Toyota Starlet 1.3 xli uit 1990. 6 x klokje rond. Standaard de beurtjes doen en banden daarnaast alleen 2x dynamo 2x distributieriem en waterpomp vervangen.Rijd nog steeds als de beste. Gebruik m dagelijks.
E90 330i N52 heb ik 8 jaar gereden naar 343K. Kan ik dus beamen!
Ik heb een Peugeot 407 sw 2.0 automaat uit 2005 nu ruim 300000 km mee gereden en nog steeds starten en lopen het enige wat vervangen is de moter steun rubber
Ik heb een Mondeo 1.6 ecoboost met bijna 300k op de teller Nog steeds zonder problemen
Audi a4 cabrio 2007 met ruim 350.000 km. rijd nog uitstekend
Skoda Yeti uit 2012 met 1.2 Tsi motor en 305.000 probleemloze kms.
2011
Saab is dan pas ingereden.
Wat is dat voor merk?
Ik heb een Citroen Xantia tot 330.000 gereden op lpg, daarna de kinderen er nog 80.000 mee gereden zonder problemen.
Tot er iemand tegen aan reed en total werd verklaard.
Wij hadden een Citroen C5 op lpg gekocht en daar ook 300.000 mee gereden, bijde wagens bij normaal onderhoud, en de C5 alleen een oliedruk meter gescheurd en vervangen. De kinderen zijn daar mee door gaan rijden.Nu rijden we al weer een paar jaar een Ford Fiesta ivm met ander werk en veel minder kilometers te rijden.. super tevreden mee.
Ik heb een Hyundai i30 90 PK diesel mj 2014 met 537.000 km. Totale Herstellungskosten tot nu 1.100 Euro.
Rij een Traffic van 2006 km stand 526.000
Geen roest, loopt altijd,
Skoda Yet uit 2022 met 1.2 Tsi motor en 305.000 probleemloze kms.
Ik heb een VW Polo, 2008, nieuw gekocht. Nu over 424000 km. Maar niet te koop, ik rij ‘m gewoon verder.