We hebben nooit helemaal begrepen hoe een automerk decennialang kan bestaan zonder ook maar één auto te produceren, maar blijkbaar kan het. Misschien verkopen ze patenten, hebben ze genoeg spaargeld of zijn er investeerders die heilig geloven in het concept. Neem het bijzondere automerk Nanoflowcell, dat naar eigen zeggen al 25 jaar oud is. Heb jij er ooit eentje zien rijden?

Nanoflowcell werkt al eventjes aan een revolutionaire techniek waarbij je een elektrische auto niet oplaadt, maar voltankt. Het bedrijf begon in Liechtenstein, maar heeft nu kantoren in Londen, Zwitserland en sinds kort een nieuw hoofdkantoor in Amerika. Ze claimen dat hun auto maar liefst 2.000 kilometer elektrisch kan rijden per tankbeurt.

In 2015 lieten ze de eerste auto zien met deze techniek. Dit was een vierzitter met grote vleugeldeuren. Tegenwoordig moet de kleinere Quantino de show stelen. Deze heeft vier elektromotoren, kan van 0 naar 100 km/u sprinten in 3 seconden en haalt 250 km/u. Het tanken duurt ongeveer zo lang als bij benzine of diesel en de auto stoot alleen waterdamp uit – maar het is geen waterstofauto.

Hoe werkt een elektrische auto die je moet voltanken?

De eerlijkheid gebiedt ons te bekennen dat we misschien wat beter op hadden moeten letten bij scheikunde, maar in grote lijnen kunnen we het wel verklaren. Je vult tijdens een tankbeurt twee tankjes: eentje met positief geladen elektrolytvloeistof en eentje met negatief geladen elektrolytvloeistof. Beide vloeistoffen worden door een membraan gepompt en blijkbaar ontstaat er dan elektriciteit.

Schadelijke stoffen blijven in een filter zitten en wat overblijft, zijn onschadelijke waterdampen die de buitenlucht in gaan. Volgens Nanoflowcell zouden er bij de productie alleen maar grondstoffen gebruikt worden die goed beschikbaar zijn, dus geen edelmetalen of andere duur of schaars spul. Alles aan deze auto zou duurzaam zijn.

Wanneer gaat Nanoflowcell de Quantino dan verkopen?

Dat weten we niet precies. De plannen zijn nu om de bi-ion-brandstof te gaan produceren in de VS, net als de auto zelf. Voorlopig is het nog even een gevalletje ‘eerst zien, dan geloven’. Als het ze lukt, dan is het in ieder geval een prachtige uitkomst. Hopelijk kunnen we over een paar jaar smakelijk lachen om het feit dat we ooit aan de werking van deze techniek durfden te twijfelen. Wie weet…

Reacties

  • PieterJee heeft op 5 januari 2023 geschreven:

    Oplichterij? Kan die stelling even onderbouwd worden? Niet zo van ‘zoek maar op’ maa met een link. Electrolyse werkt, maar is het voldoende om een auto voort te stuwen en dan met een goed bereik? Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Op filmpjes van Nanoflowcell laten ze een auto zien die van achterbank tot kofferbak helemaal vol zit met vloeistoftanks. Lijkt me niet zo praktisch. Het is inderdaad gek dat die club al 25 jaar bestaat zonder tastbare output, alleen gelikte filmpjes en animaties. Waar zit de bottleneck?

    Reageer
  • leemans j p heeft op 5 januari 2023 geschreven:

    EINDELIJK een bedrijf NANOFLOWCEL dat met een seriueze oplossing komt aandraven Even 5 minuten tanken ,betalen en dan 2000 km ermee rijden GEEN zware investeringskosten Toepasbaar in de huidige benzine stations Als de wagen schappelijk in prijs is
    Dan is het BINGO
    Voor
    De gewone automobilist
    Lage investering in de huidige tankstations uitbaters hiervan
    Eenvoudige apparatuur Weinig investeringen in de huidige tankstations
    En nog milieuvriendelijk OOK Beter kan dat niet zijn

    Reageer
  • Zita heeft op 5 januari 2023 geschreven:

    Eén grote oplichterij.
    Zoek naar eens op.

    Reageer
  • ACK heeft op 5 januari 2023 geschreven:

    Dit zou een goede oplossing aan vele problemen oplossen. Ik wil ervwel een testen voor een jaartje of zo. Tenminste als er getankt kan worden! Wat zou den de kosten voor zo’n tankbeurt gaan worden?

    Reageer
  • Demon heeft op 4 januari 2023 geschreven:

    Ik zeg, kan niet snel genoeg gaan. Mooi systeem als alles klopt wat ze zeggen. Schoon en geen gekke/dure stoffen om het te maken. En makkelijk te integreren in de huidige tankstations

    Reageer

Laat een antwoord achter aan ACK Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear