
Hoewel auto’s met veel zorg in elkaar worden geschroefd, bestaat de kans dat er iets niet goed is gegaan. Vergelijk het met een graatje in je vis. Maar waar Iglo een disclaimertje op de verpakking heeft, moeten autofabrikanten een terugroepactie op touw zetten en de boel fiksen. Nu is Kia aan de beurt, dat een terugroepactie voor 137.256 auto’s op touw moet zetten.
Nu komt dat vaker voor, maar de reden en vooral de oplossing is bijzonder te noemen. Ten eerste de reden: het gaat om de schraapveren van de zuigers. Zeg die laatste twee zelfstandige naamwoorden in een willekeurige volgorde tegen een Volkswagen-werkplaatschef en ze zullen er nog koude rillingen van krijgen. De oude TSI-motoren van 2008-2014 hadden namelijk min of meer hetzelfde probleem.
Terugroepactie Kia: dit ging er mis
In principe is het niet helemaal de schuld van Kia. Een auto bestaat uit een heleboel onderdelen, maar Kia fabriceert die niet allemaal. De zuigerringen worden gemaakt door Dongsuh Federal-Mogul en sommige daarvan hebben een kleine afwijking. Kia kwam erachter dat ze bij diverse auto’s hoge garantiekosten hadden. Deze hadden allemaal deze zuigerringen met elkaar gemeen. Het kan leiden tot zeer ernstige schade aan de motor. In diverse gevallen vlogen de motoren in de brand.

Kia gaat de auto’s terugroepen en een van de juiste zuigerringen monteren. Als er meer schade is onstaan aan de motor, zal Kia die ook gaan repareren. In het ergste geval krijg je van Kia een geheel nieuwe motor. Hopelijk komt dat niet te veel voor, want 137.256 nieuwe motoren monteren gaat in de papieren lopen. Nu we het over cijfers hebben: er waren 409 incidenten en ongeveer 400 garantieclaims.
Moet je met je Kia dan direct naar de Kia-dealer
In alle gevallen betreft het de Kia Soul en Kia Seltos met de 2,0-liter viercilinder-benzinemotor. Dat is goed nieuws voor ons Nederlanders, want die motor is namelijk niet leverbaar in ons land en de Kia Seltos is hier in zijn geheel nog nooit geweest, hoewel we zeker denken dat dat SUV-tje een kans van slagen heeft hier. Jij hoeft dus nu niet naar de Kia-dealer op de hoek, tenzij je in de VS woont en een Kia Soul of Seltos hebt uit de modeljaren 2021 tot en met 2023’
Lees ook: Klein probleempje bij 1,7 miljoen Honda’s: ze sturen niet zo goed
Uiteraard krijgen alle 137.256 mensen bericht dat ze hun auto even naar de garage mogen brengen voor een inspectie en mogelijk aanpassingen. We zijn altijd benieuwd wat de fabrikant in kwestie gaat doen met de kosten. Natuurlijk hebben ze hier een potje voor, maar Kia zal waarschijnlijk (een deel van) de kosten verhalen op de fabrikant van de zuigerringen.
Dat lossen ze dan weer heel netjes op. Bij Volkswagen had men hetzelfde probleem, maar dat werd onder de pet gehouden. Als er dan een klant met een probleem kwam was het altijd ‘eigen schuld’ en alleen als de klant echt stampij maakte was er een beetje coulance.