Hoewel auto’s met veel zorg in elkaar worden geschroefd, bestaat de kans dat er iets niet goed is gegaan. Vergelijk het met een graatje in je vis. Maar waar Iglo een disclaimertje op de verpakking heeft, moeten autofabrikanten een terugroepactie op touw zetten en de boel fiksen. Nu is Kia aan de beurt, dat een terugroepactie voor 137.256 auto’s op touw moet zetten.

Nu komt dat vaker voor, maar de reden en vooral de oplossing is bijzonder te noemen. Ten eerste de reden: het gaat om de schraapveren van de zuigers. Zeg die laatste twee zelfstandige naamwoorden in een willekeurige volgorde tegen een Volkswagen-werkplaatschef en ze zullen er nog koude rillingen van krijgen. De oude TSI-motoren van 2008-2014 hadden namelijk min of meer hetzelfde probleem.

Terugroepactie Kia: dit ging er mis

In principe is het niet helemaal de schuld van Kia. Een auto bestaat uit een heleboel onderdelen, maar Kia fabriceert die niet allemaal. De zuigerringen worden gemaakt door Dongsuh Federal-Mogul en sommige daarvan hebben een kleine afwijking. Kia kwam erachter dat ze bij diverse auto’s hoge garantiekosten hadden. Deze hadden allemaal deze zuigerringen met elkaar gemeen. Het kan leiden tot zeer ernstige schade aan de motor. In diverse gevallen vlogen de motoren in de brand.

Kia Soul GT-Line blauw (2023) zijkant links schuin zonlicht

Kia gaat de auto’s terugroepen en een van de juiste zuigerringen monteren. Als er meer schade is onstaan aan de motor, zal Kia die ook gaan repareren. In het ergste geval krijg je van Kia een geheel nieuwe motor. Hopelijk komt dat niet te veel voor, want 137.256 nieuwe motoren monteren gaat in de papieren lopen. Nu we het over cijfers hebben: er waren 409 incidenten en ongeveer 400 garantieclaims.

Moet je met je Kia dan direct naar de Kia-dealer

In alle gevallen betreft het de Kia Soul en Kia Seltos met de 2,0-liter viercilinder-benzinemotor. Dat is goed nieuws voor ons Nederlanders, want die motor is namelijk niet leverbaar in ons land en de Kia Seltos is hier in zijn geheel nog nooit geweest, hoewel we zeker denken dat dat SUV-tje een kans van slagen heeft hier. Jij hoeft dus nu niet naar de Kia-dealer op de hoek, tenzij je in de VS woont en een Kia Soul of Seltos hebt uit de modeljaren 2021 tot en met 2023’

Lees ook: Klein probleempje bij 1,7 miljoen Honda’s: ze sturen niet zo goed

Uiteraard krijgen alle 137.256 mensen bericht dat ze hun auto even naar de garage mogen brengen voor een inspectie en mogelijk aanpassingen. We zijn altijd benieuwd wat de fabrikant in kwestie gaat doen met de kosten. Natuurlijk hebben ze hier een potje voor, maar Kia zal waarschijnlijk (een deel van) de kosten verhalen op de fabrikant van de zuigerringen.

17 reacties op “Bij deze terugroepactie van Kia krijg je een compleet nieuwe motor”

  1. Leuk hoor dat soort problemen waarbij niemand thuis heeft.
    Zelf rijden we al jaren in suzuki swift, nog nooit iets gehad en altijd gemiddeld 1:22
    Volgens mij staat deze auto hoog wat betreft betrouwbaarheid

  2. In de jaren ’80 roestten auto’s al in de folder. Nu kunnen ze met normaal onderhoud allemaal 200k km mee. Jij zit vast in je “vroeger was alles beter” langspeelplaat. De realiteit is heel anders.

  3. Fabrikanten maken auto’s die nog maar 7 jaar meegaan. Vroeger was dat 12 jaar en daarvoor 20 jaar. Wat nu gemaakt wordt is allemaal rotzooi. Avies: koop een oude auto en rijdt er zo lang mogelijk in.

  4. Ik heb luchtbellen in mijn scherm van de Kia Ceed (2019). Op facebook gelezen dat dit een bekend probleem is bij Ceeds van rond de 2019. De garantie op zo’n navigatiescherm is 3 jaar. De luchtbellen komen niet door gebruik maar door een loslatende folie in het scherm. Kia houdt zich aan 3 jaar garantie. Volgens mij is dit een productiefout. Lang verhaal kort, Kia geeft niet thuis. Reparatie rond de
    € 500,00 een nieuw scherm een veelvoud daarvan. Vraag dealer maar om coulance was de reactie. Jaja, fijne garantie bij het merk Kia. 🙁

  5. Ach, weet je?
    Als je Toyota helemaal niks meer doet, zegt de garage dat ze het van Toyota niet op mogen lossen.
    Ze willen er wel een nieuwe startaccu in zetten, maar dan geheel op kosten van de klant.
    Een startaccu voor 320,- euro.
    Nou, dat kan ik zelf wel voor een derde van dat bedrag.
    Dus klant boos, slechte review geschreven over Toyota, en over de garage, en dan kan je opeens wél een nieuwe startaccu krijgen.
    Maar dan willen ze wél een goede review.
    Jaaa…zelfs het volgens Top Gear betrouwbaarste merk doet het niet goed.
    Verkopen graag, 10 jaar garantie geven om te laten zien hoe betrouwbaar ze wel niet zijn, maar als je dan binnen een half jaar van die garantie gebruik wil maken, dan geven ze opeens niet thuis.

  6. Probleem met Skoda Fabia met sjoemeldiesel.
    Net een week buiten garantie gaf dashboard aan dat er problemen waren met de motor.
    EGR vervangen waar dealer vertelde over coulance maar toch rekening van € 700,00.
    Advies was om Pon te bellen waarna ik de dealer vertelde dat ik niet bij Pon maar bij Schilder had gekocht en hij het moest oplossen.
    Onder protest betaald en een aangetekende brief opgestuurd waarin ik de dealer hield aan het comformiteitsbeginsel.
    Na twee weken mijn geld terug en onmiddellijk naar een andere garage als klant.
    Fijne auto de Skoda maar serviceverlening onder nul..

  7. Lang verhaal kort: ook dure Passat gekocht, bij problemen gaf Bovag niet thuis (los maar op met VW dealer) en ook Pon gaf dat antwoord. VW Duitsland verwees naar Pon. Oplossing: De Geschillencommissie.

  8. Lang verhaal kort: ook dure Passat gekocht, bij problemen gaf Bovag niet thuis (los maar op met VW dealer) en ook Pon gaf dat antwoord. VW Duitsland verwees naar Pon. Oplossing: De Geschillencommissie.

  9. Lang verhaal kort: ook dure Passat gekocht, bij problemen gaf Bovag niet thuis (los maar op met VW dealer) en ook Pon gaf dat antwoord. VW Duitsland verwees naar Pon. Oplossing: De Geschillencommissie.

  10. Lang verhaal kort: ook dure Passat gekocht, bij problemen gaf Bovag niet thuis (los maar op met VW dealer) en ook Pon gaf dat antwoord. VW Duitsland verwees naar Pon. Oplossing: De Geschillencommissie.

  11. Dit lossen ze beter op dan VW. Hier ook een VW passat met 1.4 TSI moter. Particulier gekocht vanuit de lease. Vanuit VW ook geen enkele compensatie. Auto was feitelijk afgeschreven na 6 jaar maar toch uiteindelijk voor 3000 euro laten reviseren. Voor mij geen VW meer.

  12. Bij Volkswagen ging het niet om fabrieksgarantie maar om de garantie van Pon. Zij kopen/kochten de auto’s zonder garantie bij de fabrikant en droegen zelf de garantie claims en hoe ingewikkelder je de garantie voorwaarden maakt en daarbij de dealer ook nog eens voor je karretje spant is het gewoon een verdien model. In de periode van 1997 tot en met 2001 verkocht ik Skoda. We liepen leeg op garantie van gebarsten voor en achter ruiten, electrische raam mechanismes van de eerste nieuwe modellen van de Octavia’s, koppakkingen van de Fabia’s enzovoort. Onderdelen schreven ze binnen een paar dagen van je rekening af en garantie claims uitbetalen duurde maanden lang en altijd tegen een minimum aan arbeidsuren en de netto bedragen van de onderdelen.

  13. Ik had een VW Golf met een 1.2 TSI. Ook kapotgegaan om dezelfde reden als alle anderen. Hij kon gerepareerd worden, maar dan wel met een coulance regeling. Die revisie kostte mij evengoed nog €1500,-. Geen vw meer voor mij. Ik heb nu een Cee’d sw en die wordt binnenkort vervangen door……….weer een Cee’d, maar dan een GT

  14. De enige reden waarom Kia dit doet is omdat het binnen de garantietermijn gebeurt en iemand in een Excel vergelijking uitgevogeld heeft dat dit goedkoper is dan het te laten gebeuren. Dat kan je ook gewoon lezen in het artikel.

  15. Dat lossen ze dan weer heel netjes op. Bij Volkswagen had men hetzelfde probleem, maar dat werd onder de pet gehouden. Als er dan een klant met een probleem kwam was het altijd ‘eigen schuld’ en alleen als de klant echt stampij maakte was er een beetje coulance.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *