TopGear reed zojuist de Kia Soul EV. In het komende nummer lees je het uitgebreide testverslag, nu alvast de highlights.

Testobject: Kia Soul
Uitvoering: EV ExecutiveLine
Locatie: Breukelen (NL)
Weersomstandigheden: semi-zonnig, droog

Wat reden we?
Een volledig elektrische Kia Soul, Kia’s vierkante stadsmini met die lekker hoge instap, ruim plek voor vier volwassenen en ook nog een beetje bergruimte. De elektromotor levert 110 pk (81,4 kW) met een koppel van 285 Nm. Theoretisch kun je er 212 kilometer mee rijden, maar in de praktijk zul je zo’n 160 kilometer halen voordat je ‘m weer moet opladen.

Beviel het?
Oh zeker wel. De meeste elektrische auto’s in dit segment rijden hetzelfde: een laag zwaartepunt doordat de bodem is volgestopt met batterijen: daardoor kun je lekker snel de hoek om. Daarnaast is ie op de eerste meters heel vlot doordat het koppel direct geheel beschikbaar is.

Nog bijzonderheden?
Kia’s elektronica bericht je over hoe ver je nog kunt, waar de dichtstbijzijnde laadpalen zijn en hoe je zo efficiënt mogelijk kunt omspringen met energievreters als de airco. Daarnaast geldt de standaard garantie van Kia – 7 jaar maar liefst – ook voor de accu’s en voor het updaten van het standaard navigatiesysteem. Prima.

Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Je hebt keus uit precies één smaak, wat eigenlijk geen keus is natuurlijk. Maar die ene versie heeft wel alles wat je wilt (dus airco, navi en een riedel elektrische spulletjes en led’jes) zodat slechts een paar opties overblijven om te kiezen. Zoals de kleur, om maar wat te noemen. Hij kost in Nederland 32.995 euro (en heeft 4 procent bijtelling).

Kom maar door met het eindoordeel dan!
Een goede troef van Kia, mede door de actieradius van 160 kilometer (35 kilometer meer dan een Nissan Leaf, 50 kilometer meer dan een BMW i3) en de nette prijs.

Reacties