In de tijd dat zakelijke rijders bijna betaald werden om in een Outlander PHEV te rijden, liepen ook particulieren geregeld de showroom binnen met de vraag naar een auto met lage bijtelling. Ze hadden geen idee was het was, maar het werd in groene cijfers gecommuniceerd in reclamespotjes en het klonk voordelig. Dit artikel is dus niet alleen voor de leaserijder, maar ook voor mensen die benieuwd zijn wat de buurman nu eigenlijk kwijt is voor zijn leasebak. Dit kost de bijtelling in 2025.
Onderaan deze pagina vind je een tabel met wat rekenvoorbeelden. Je moet weten dat de Belastingdienst een leaseauto als inkomen ziet wanneer de medewerker de auto privé gebruikt. Je betaalt op dat moment bijtelling. Dit is een lastige rekensom: de fiscus kijkt naar de waarde van de auto, pakt daar een percentage (dit is het bijtellingspercentage) van en telt dat bij je salaris op. Over dit verhoogde bedrag betaal je loonbelasting. Wat je per maand betaalt, hangt dus af hoe hoog je salaris al is.
Hoe hoog is de bijtelling voor een elektrische auto in 2025?
De bijtelling voor een elektrische auto in 2025 bestaat uit twee delen. Over de eerste 30.000 euro betaal je 17 procent bijtelling. Over elke euro die een elektrische leaseauto duurder is, betaal je 22 procent bijtelling. De overheid wil graag elektrisch rijden stimuleren, maar ze willen ook weer niet mensen die een leaseauto van 150.000 euro geven teveel spekken. Er zijn inmiddels wel wat leaseauto’s te vinden, die onder de 30.000 euro blijven.
Hoe hoog is de bijtelling benzine in 2025?
De bijtelling voor benzineauto’s is in 2025 altijd 22 procent. Dit geldt ook voor hybrides en plug-in hybrides. Als jouw auto ook maar één gram CO2-uitstoot heeft, dan betaal je 22 procent bijtelling over het hele bedrag. Ook voor de meest vervuilende auto die je kunt bedenken, betaal je 22 procent bijtelling. Maar: een auto wordt in Nederland automatisch duurder door hogere uitstoot dankzij de BPM. Dus indirect gaat het bedrag dat je aan bijtelling betaalt ook omhoog.
Overzicht van netto bijtelling 2025 per prijs
Fiscale waarde auto | Netto bijtelling benzine (22%) | Elektrisch (17% tot 30.000 euro) |
20.000 euro | 135 | 104 |
30.000 euro | 203 | 157 |
40.000 euro | 271 | 224 |
50.000 euro | 338 | 292 |
60.000 euro | 406 | 360 |
70.000 euro | 474 | 428 |
80.000 euro | 542 | 496 |
90.000 euro | 610 | 563 |
100.000 euro | 1.014 | 631 |
200.000 euro | 1355 | 1.309 |
Wederom: wat je daadwerkelijk in euro’s betaalt aan bijtelling, hangt af van je inkomen. We hebben hierboven gerekend met inkomens tot 75.000 euro per jaar. Dit mag ook minder zijn. Voor het gemak hebben we géén eigen bijdragen gerekend. Haal jij 200.000 euro per maand binnen, betaal je meer omdat de bijtelling in een andere belastingschaal hangt.
Ton heeft op 24 november 2024 geschreven:
Ik vind dat de bijtelling gerust naar 44% mag gaan wanneer je als particulier een auto least als waarde auto 50.000 is betaald hij /zij 700,00 euro per maand en dat is nog altijd ruim 2 x zoveel.
Dus om het eerlijk te houden zou de 22% gerust hoger mogen worden.
Wijsneus heeft op 24 november 2024 geschreven:
“ De bijtelling voor benzineauto’s is in 2025 altijd 22 procent.”
Dat is niet correct.
Een auto die 15 jaar of ouder is heeft een bijtellingspercentage van 35% over de dagwaarde.
Jan-Willem Eysink heeft op 24 november 2024 geschreven:
@wijsneus: het gaat hier om nieuwe auto’s, dan is de bijtelling in 2025 altijd 22 procent. Dus wel correct ;-).
De Youngtimer-regeling hebben we al een keer behandeld voor 2025:
https://topgear.nl/autonieuws/youngtimer-in-2025-goedkoop-zakelijk-rijden
Fred heeft op 24 november 2024 geschreven:
Deze erfenis kloppen niet. Bok een inkomen tot 75000 betaal je 49.5 % over de 22% bijtelling. Voorbeeld: auto van 40000 geeft bruto 22×400=8800 euro waarover je 49.5% = 4365 euro gedeeld door 12 maanden is 363 euro.
100% zeker omdat ik vrijdag mijn berekening van de leasemaatschappij heb gekregen voor een auto van 40.000 euro.