Het is nu oktober 2024. Dat betekent dat er hevige discussies losbarsten over Zwarte Piet, winterbanden, waarom goede voornemens hypocriet zijn en natuurlijk welke auto’s straks in aanmerking komen voor de youngtimerregeling. Daarmee kunnen ondernemers gunstig zakelijk een auto rijden, tegen 35 procent van de dagwaarde. De enige voorwaarde is dat de auto’s vijftien jaar of ouder zijn. Wij zetten hier even op een rij welke interessante auto’s youngtimer worden in 2025.

Als je binnen deze regeling zo modern mogelijk voor de dag wil komen, zoek je een auto die precies vijftien geleden op de markt kwam. We raden het overigens niet altijd aan om een auto te kopen die ‘de eerste van de serie’ is, want vaak zijn de kinderziektes er later pas uit. Maar ja, na vijftien jaar zijn de meeste issues wel verholpen, en anders kun je de garagekosten op de zaak zetten. We beginnen met (min of meer) de goedkoopste nieuwe youngtimer voor 2025 en werken ons naar boven naar het prijzige spul.

Kia Sportage

Kia Sportage oranje zijkant voor youngtimer in 2025

We denken altijd wel aan dikke Duitse powerlimo’s met V12 bij het horen van de term youngtimer, maar er zijn ook verstandige ondernemers die er een auto bij zoeken voor het werk en gezin. Dan is de Kia Sportage een prima kandidaat. Het model oogt nog altijd fris, ze zijn praktisch en de betrouwbaarheid is uitstekend. Het interieur is redelijk en de aandrijflijnen een tikkeltje rauw zonder krachtig te zijn. Maar het is een verstandige keuze en daar gaat het om.

Alfa Romeo Giulietta (940)

Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio rood zijkant voor

Een stijlvolle hatchback die niet Duits is. De Alfa Giulietta is een evergreen, want het model bleef maar liefst twaalf jaar in productie. In die tussentijd is het model niet wezenlijk aangepast. Je rijdt dus niet zozeer in een oud model. Slechte motoren zijn er eigenlijk niet, de 1.4 turbo is in principe prima, maar ga lekker voor de Quadrifoglio vanwege de fun of de 2.0 JTD als je veel kilometers wilt gaan maken. Qua betrouwbaarheid zit het redelijk snor bij deze hatchbacks.

Renault Mégane RS

Renault Mégane RS geel zijkant voor is ook youngtimer in 2025

Dit is typisch zo’n auto die lijkt te zijn gemaakt om mensen van de pers blij te maken. Als je het hebt over een hete hatchback: de Renault Mégane RS is een echte. Dat betekent een heerlijk strak onderstel, stevige besturing, een opgetild achterwieltje in vlotte bochten en nauwelijks onderstuur. De Cup-versie doet er een schepje bovenop. Het aardige is dat ook de betrouwbaarheid behoorlijk hoog aangeschreven staat. Een Golf GTI van deze periode is op dat vlak spannender, dus zo’n gek idee is deze youngtimer in 2025 niet.

Hyundai Genesis Coupé

Hyundai Genesis Coupe grijs zijkant voor

Het leven is te kort om in saaie auto’s te rijden, dus opteer voor deze Hyundai Genesis Coupé: een vierzits coupé met achterwielaandrijving. De 2,0-liter viercilinder turbo is in principe prima, maar verwen jezelf en kies de 3,8-liter V6. Die levert meer dan 300 pk en dan matchen de prestaties wat beter met de looks. Het interieur is wel erg simpel, overduidelijk van een fabrikant die ook een Getz en Elantra maakte. Daarentegen staat de betrouwbaarheid hoog aangeschreven en koop je ze voor een habbekrats.

Saab 9-5

Eindelijk is de Saab 9-5 zilvergrijs zijkant voor schuin een youngtimer in 2025

Het is bijna vijftien jaar geleden dat Saab zijn laatste nieuwe auto introduceerde. De Saab 9-5 was een iets aangepaste Opel Insignia die moest opboksen tegen al het Duitse geweld (en daar niet in slaagde). Als occasion zijn ze verrassend prijzig, dus koop er eentje op de veiling, waar de werkelijke waarde betaald wordt. Qua motor is de 2,0-liter viercilinder turbo prima. Of koop gewoon twee Opel Insignia’s voor hetzelfde geld, plus een Paul & Shark-trui, ribbroek en brogue-schoenen. Zelfde sensatie.

BMW 5-serie (F10)

BMW 5-serie (f10) grijs zijkant voor

Dit zal wel een populaire youngtimer worden in 2025. De BMW 5-serie van de F10-generatie was aanzienlijk volwassener dan voorheen. In veel opzichten komt de auto zeker niet over als vijftien jaar oud. In het geval van de 5-serie wil je een vroeg exemplaar, want toen leverde BMW nog de échte motoren: de 523i, 528i en 530i waren zescilinders in lijn, evenals de 525d. Je kon een handbak bestellen, maar kies voor de achttraps automaat. Nadelen zijn er ook: ze zijn zeer onderhoudsgevoelig. Juist ook die vroege exemplaren.

Porsche Cayenne (958)

Dit wordt een populaire youngtimer in 2025: Porsche Cayenne grijs zijkant voor

De eerste generatie Porsche Cayenne had een probleempje: mensen met functionerend zicht konden ‘m zien. De tweede generatie is een enorme vooruitgang: compacter en strakker. Ook het interieur is een enorme verbetering, net als de rijkwaliteiten. Sla de Hybrid over en pak de diesel als je veel gaat rijden. Anders gewoon lekker voor de Turbo gaan. Die is namelijk nauwelijks dorstiger dan de S bij normaal gebruik. Bij Cayennes geldt wel dat goedkoop duurkoop is, dus zoek een mooi exemplaar.

Mercedes CLS (C217)

Mercedes CLS 350 CDI rood zijkant voor

Het merk Mercedes is altijd zeer populair onder youngtimerrijders. Ze zijn groot, comfortabel en technisch behoorlijk sterk. De tweede generatie CLS voegt daar stijl aan toe. Het is nog altijd een fraaie verschijning en op basis van de looks zou je niet zeggen dat de CLS bijna vijftien jaar oud is. In motorisch opzicht moet je de 250 CDI overslaan; dat is een motor voor een taxi. Alle andere zijn wel de moeite waard. De Shooting Brake kun je in 2025 helaas nog niet als youngtimer rijden. Even wachten nog.

Audi A8 (D4)

Audi A8 L W12 beige zijkant voor

Niets is leuker dan goedkoop een youngtimer rijden die je nieuw nooit zou kunnen betalen. De Audi A8 is wat dat betreft een perfecte auto. De prijzen zijn lekker gezakt en het rijdt nog altijd uit de kunst. Het zijn ultieme reismobielen waarmee je in één ruk naar Zuid-Frankrijk rijdt. En weer terug. Via Montenegro. Qua motor is de 3.0 TFSI precies goed, maar je wilt die 4.2 TDI quattro. Die maakt de auto wel uniek met zo ordinair veel koppel. Kijk vooral naar de staat, kilometers zeggen niet zoveel bij dit soort auto’s.

Reacties

  • Petrolhead heeft op 19 oktober 2024 geschreven:

    De Giulietta, 9-5, 5-serie en A8 zijn mooi oud geworden.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear