Leaserijders die een auto van minder dan 50.000 euro uitkiezen, krijgen dit jaar nog een vriendelijk prijsje van de overheid. Zij betalen over de eerste 50.000 euro namelijk slechts 4 procent bijtelling. Over elke euro boven de 50.000 euro betalen ze de volle 22 procent bijtelling.

Dat feestje is binnenkort voorbij. Al volgend jaar, dus in 2020, verdubbelt de bijtelling voor elektrische auto’s naar 8 procent. De zogenoemde Tesla-taks zet al in bij 45.000 euro in plaats van 50.000 euro. En in een land waar autoverkopen grotendeels gestuurd worden door subsidies (zei er iemand Outlander?) gaat dit grote gevolgen hebben.

De veranderingen staan in het Klimaatakkoord. De 8 procent bijtelling in 2020 is om de oversubsidiëring een halt toe te roepen en de aanschaf van goedkope EV’s te stimuleren. Er is altijd al veel commentaar geweest op leasers van de Tesla Model S die voor een schijntje (al is dat al lang niet meer zo) in een auto van het formaatje 5-serie rijden.

Het plafond zakt in 2021 naar de 40.000 euro en de bijtelling stijgt naar 12 procent. Het jaar daarop 16 en in 2025 wordt de bijtelling voor elektrische auto’s 17 procent. In 2026 is het feest voorbij en moet iedereen 22 procent bijtelling gaan betalen voor elke auto.

Goedkoper parkeren voor elektrische auto

Vanaf 2021 mogen gemeentes minder parkeergeld vragen voor elektrische auto’s. Hierover volgt later meer. Het kabinet wil het liefst in 2030 geen verbrandingsmotoren meer in de showrooms zien. Ze gaan de infrastructuur voor laden verbeteren en waterstofauto’s stimuleren om dit te realiseren.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear