Bijzonder: Campagne om harder te rijden op de N34

De provincie Drenthe wil dat mensen op de N34 even gas bij geven

Porsche 911 Turbo S 992 1e test 2020
Foto('s): Porsche

In Drenthe gaat binnenkort een nieuwe verkeerscampagne van start op de veiligheid op de beruchte N34 te verbeteren. Tot dusver niets geks, totdat je hoort wat een van de pijlers van de campagne is: harder rijden. Het schijnt dat er nogal wat mensen te langzaam rijden op de N-weg, waar 100 is toegestaan. Er zouden zelfs met enige regelmaat mensen 50 of 60 km/u rijden. Blijkbaar zijn er mensen die niet goed weten dat je daar 100 km/u mag rijden of mensen die het simpelweg niet snappen.

Het snelheidsverschil maakt de N34 gevaarlijk, bijvoorbeeld omdat mensen eerder geneigd zijn in te gaan halen. ‘Durf je niet meer hard te rijden, mijd dan autowegen en autosnelwegen. Helemaal als je niet op de juiste snelheid durft in te voegen’, zegt Yvonne Baas van Veilig Verkeer Nederland Drenthe tegen het Dagblad van het Noorden. De organisatie steunt de campagne die mensen er onder meer op attendeert door te rijden.

Waarom niet de maximumsnelheid omlaag?

Het provinciebestuur stelt dat een lagere maximumsnelheid niet past bij het karakter van de weg en daarmee ongeloofwaardig wordt, meldt het Dagblad van het Noorden. De campagne gaat lopen op sociale media en er worden folders uitgedeeld bij tankstations en andere verzamelplekken voor automobilisten aanzetten tot veiliger weggedrag. Daarnaast gaat de politie meer handhaven op de N34.

Is te langzaam rijden illegaal?

In principe is er geen wet tegen te langzaam rijden. Wel is er een verzamelwet waardoor het voor de politie mogelijk is om boetes uit te delen als er sprake is van gevaar of hinder. Deze wet kennen vaste kijkers van Blik op de Weg als ‘Artikel 5’. Deze wet maakt het bijvoorbeeld ook mogelijk om handrembochtjes te beboeten. Onder deze zogeheten ‘kapstokwet’ kan zelfs het rijbewijs worden afgenomen.

De Hunebed Highway

De N34 staat ook wel bekend als de Hunebed Highway. De N34 begint bij de A28 en loopt onder meer langs Zuidlaren, Gieten, Borger, Emmen, Coevorden en Ommen. Voor de liefhebbers: Gert Warring maakte een nummer over de Hunebed Highway, die beluister je hieronder.

Gert Warring – De Hunebed Highway

Reacties
  1. Jasper zegt op 25 juli 2021 om 17:57:

    Iedereen hier zwaar in discussie aan het gaan, terwijl ik al gelukkig ben dat de beste man achter dit artikel aan onze goede vriend Leo de Haas moest denken terwijl ie aan het schrijven was.

  2. Maxim zegt op 22 juli 2021 om 23:17:

    Ik blijf het zeggen tegen iedereen. Al die mensen die traag voorbijsteken, 10km stoppen voor ze een bocht nemen, trager optrekken dan een fiets en te traag rijden zijn een groter gevaar dan mensen die zogezegd “domme inhaalmanouvres” doen, een snelle bocht nemen of sneller rijden dan maximumsnelheid. Ik zie hier mensen praten over benzine en diesel, dat het veel geld kost, dat ze liever zuiniger rijden. Een auto is een LUXE PRODUCT. Als je het niet kunt betalen en onderhouden, koop het dan niet!

  3. Wout zegt op 22 juli 2021 om 22:29:

    Er is maar één soort gevaar op de weg. Mensen met haast die ondertussen ook nog met iets anders bezig zijn.

  4. Dacia dokker zegt op 22 juli 2021 om 22:11:

    90 is hard zat, blijf vaak achter vrachtwagen loopt mijn auto 1 op 25. Diesel is duur zat, dan maar 5 minuten langer onderweg. Soms doe ik nog een extra rondje op rotonde om achter een vrachtwagen te komen. Op deze manier rijd ik 150 – 200km extra op een tank en scheelt 5 a 10 minuten per dag. En ja ik rijd een Dacia, en het vaakst ingehaald door Audi rijders

    • Moom zegt op 25 juli 2021 om 17:56:

      Hoeveel meter zit je achter de vrachtwagen? En gooi je de drs wel open?

    • BJ zegt op 25 juli 2021 om 16:06:

      Wat een zielig verhaal.

    • Roy zegt op 22 juli 2021 om 23:10:

      😂

  5. Marco zegt op 22 juli 2021 om 19:57:

    Of simpeler, maak een fysieke rijbaan scheiding. Dan moet iedereen erachter blijven en kan er niet ingehaald worden. Werkt hier in zweden ook. En soms heb je de pech om op een 100kmu weg achter eem tractor te belanden. Tja ff op de kiezen bijten tot een inhaal stukje. En met een beetje pech zit je er weer 5 km achter. Så är liv.

    • Willem zegt op 22 juli 2021 om 22:45:

      Even een vraagje, ooit op de N34 gereden? Lijkt mij niet.
      Deze weg is een tweebaans autoweg
      En de omschrijving van de autoweg is een weg die alleen toegankelijk is voor snelle motorvoertuigen. In Nederland zijn dat motorvoertuigen waarmee met een snelheid van ten minste 50 kilometer per uur kan en mag worden gereden. Op een autoweg mag niet gekeerd of achteruit gereden worden.

  6. Bjf zegt op 22 juli 2021 om 18:27:

    Wat is er zo gevaarlijk aan inhalen, geen tegenligger = inhalen. Tegenligger? Niet inhalen. Tegenligger tijdens inhalen? Rem indrukken en het nog een keer proberen. Er komen steeds meer doorgetrokken strepen bij, dat helpt ook niet.

  7. Wesley zegt op 22 juli 2021 om 13:37:

    Het moet niet gekker worden: betaald Drenthe dan ook mijn benzine? Ik vertik het om harder dan 90km/u te rijden, omdat mijn auto anders meer gaat verbruiken. En gezien met de huidige brandstofprijzen, is langzamer rijden de enige optie om nog geld te besparen op benzine.

    Tussen de 80km/u en 90km/u loopt mijn auto het meest zuinigste, dus gewoon rechts blijven achter een vrachtwagen. Die overigens vaak te hard rijden…. ze mogen maar 80km/u, maar halen je in zodra een vrachtwagen voor je zich wel netjes aan de snelheid houdt.

    Het is tevens een maximumsnelheid en geen minimumsnelheid: zolang je geen 60km/u op een autoweg of snelweg gaat rijden, zie ik het probleem niet.

    • Fros zegt op 25 juli 2021 om 10:31:

      Jij moet gewoon een paar mooie wandelschoenen kopen, met je gezeur over benzineprijzen. As je het niet kan betalen, wat doe je dat in een auto?!

    • Henk zegt op 22 juli 2021 om 22:06:

      Dit is echt niet best, gevaarlijk, storend voor andere weggebruikers en totaal onredelijk. Als het te duur wordt kunt u inderdaad beter gebruik maken van het OV of helemaal niet meer reizen. Realiseer u dat mensen het niet verwachten dat u traag rijd, wat gevaarlijke situaties met zich mee kan brengen.
      Vrachtwagens rijden doorgaans rond de 83 op GPS snelheid, dit valt gewoon binnen de wettelijke norm.

    • Henk zegt op 22 juli 2021 om 15:43:

      Niet best. Als je het rijden niet meer kunt betalen dan rijdt er ook een lijn 300 voor je. Realiseer je dat je een gevaar vormt voor de mensen die wel door willen rijden en daarmee het argument moraalridder en milieubescherming ruimschoots teniet gedaan wordt. Als je vrachtwagens al te snel vindt…niet best

      • Wesley zegt op 23 juli 2021 om 20:22:

        Heeft niets met niet betalen te kunnen maken: en welk gevaar? Knal jij wekelijks tegen een vrachtwagen aan ofzo? Omdat die geen 100 mogen rijden, maar 80km/u!

    • Jaja zegt op 22 juli 2021 om 14:08:

      Dus jij bent zo’n irritant figuur. Ik duw je al bumperklevend wel aan de kant. Weer een piraat minder.

      • Hans ten Hagen zegt op 22 juli 2021 om 21:37:

        U bent een verkeershufter

        • Evert zegt op 22 juli 2021 om 22:11:

          U bent vooringenomen.

      • Wesley zegt op 22 juli 2021 om 14:27:

        Tot je mag dokken hahahaha, want jij bent het schuld wanneer de persoon voor je plotseling hard moet remmen. Maar je kunt toch gewoon inhalen, dus wat is het probleem?

        Of is die N34 gewoon verkeerd ingericht? Want als er een vrachtwagen rijdt, dan kun je ook niet sneller. Die weg zou gewoon 80km/u moeten zijn en niet 100km/u.

        • Nooit geweest zeker? zegt op 22 juli 2021 om 16:14:

          Een groot deel van de N34 is vierbaans.

  8. Arrow zegt op 22 juli 2021 om 13:03:

    Ik vind 50 op een 80-km weg heerlijk rijden. En dat op de snelheidsmeter hè, in werkelijkheid ga ik dan hooguit 45.
    Nee, zonder dollen. 100 op je meter is vaak 92, 92 km/h.
    Dat hebben autofabrikanten expres gedaan om te voorkomen dat zij worden aangeklaagd voor het aangeven van te lage snelheden op de meter en de bestuurder constant boetes krijgt.

    • Evert zegt op 22 juli 2021 om 22:10:

      En wat is uw punt? Als u wilt gaan toeren doe dit dan aub ergens waar niemand er last van heeft, m.a.w. niet op autowegen, autosnelwegen of andere primaire wegen.

  9. Roy zegt op 22 juli 2021 om 10:52:

    Hoi Pieter, de snelheidsmeter in vrachtwagens zijn preciezer afgesteld dan in auto’s.
    Wanneer een vrachtwagen 90 km/u rijdt dan is dat vaak ook écht 90 km/u. Bij een personenauto is de afwijking vaak 10 %. Wanneer je dus achter een vrachtwagen rijd die 90 km/u rijd dan rijd je in je personenauto dus al gauw 100 km/u. Dan is het verschil dus niet zo groot.

  10. Remco zegt op 22 juli 2021 om 10:16:

    Ik als vrachtwagen chauffeur probeer altijd op de autoweg als de snelheid max 100 is probeer ik 90 te rijden en dan nog wordt je opgehouden door personenauto’s

  11. The simming limburger zegt op 22 juli 2021 om 09:32:

    Beter is om campagne te voeren tegen agressie in het verkeer. Of als onderdeel van rijexamen. Want owee wat kunnen sommige uit de bocht vliegen

    • Tsja zegt op 22 juli 2021 om 10:42:

      Logisch gevolg van mensen die te langzaam rijden. Wil je het gevolg weghalen, moet je wat aan de oorzaak doen…

  12. Pieter zegt op 22 juli 2021 om 09:20:

    Vrachtwagens mogen geen 100km per uur rijden maak de maximum snelheid op deze wegen dan ook gelijk aan de snelheid welke deze wagens dan ook mogen rijden maak vaak mee dat als je achter deze wagens blijft rijden omdat inhalen niet verantwoord is dat jij nog wordt ingehaald en later de vrachtwagen die moeht afremmen omdat de inhalen anders verongelukt met als gevolg dat de hele rij achter de vrachtwagen in gevaar komt

  13. Ziggie zegt op 22 juli 2021 om 07:38:

    Door alle snelheids controles durven mensen niet meer door te rijden. Een paar kilometer te hard en de acepgiro ligt op de mat.

    • Beck zegt op 22 juli 2021 om 11:19:

      Je kan toch prima 100-105km/h vasthouden of heb je een trilbeen/geen cruise control

  14. Ziggie zegt op 22 juli 2021 om 07:35:

    Door alle controles durven mensen niet meer door te rijden.

  15. Poppe zegt op 22 juli 2021 om 06:21:

    Ik heb een tijdje geleden een mail naar RWS gestuurd met een vraag of er aan de grenzen geen borden kunnen worden geplaatst waarop de max snelheden voor vrachtwagens vermeld worden want heel veel buitenlandse chauffeurs denken dat ze hier, net als in Duitsland, maar 60 mogen op de enkelbaans wegen. Volgens RWS was dat niet nodig

    • Ohrid zegt op 23 juli 2021 om 08:00:

      Ik heb 1x op die weg gereden. Ik wist gewoon echt niet dat ik daar 100 mocht en had cruisecontrol op 80 staan. Tot ik na een 10 minuten op mijn navigatiesysteem zag staan dat ik daar 100 mocht. Dus ja, borden zijn dus echt wel nodig…

      • Remon zegt op 23 juli 2021 om 10:19:

        Hoi,
        Cruise op 80 betekend dat je nog altijd 5 tot 8km te langzaam rijdt. Daarnaast moet je toch weten dat een groene streep in het midden 100km uur is?

        • Ohrid zegt op 25 juli 2021 om 09:38:

          Nee, dat wist ik niet. Shocking dat iemand niet alles weet hè? Daarnaast reageerde ik op het feit dat OP om borden had gevraagd en de RWS dat niet nodig blijkt te vinden. Blijkbaar dus wel

  16. Stephane N zegt op 22 juli 2021 om 04:43:

    Artikel 5 vaker toepassen en bij herhaling rijbewijs innemen. Zelfde ook toepassen bij de mongolen die onveilig inhalen voor een paar minuten tijdswinst.

  17. Dirk zegt op 21 juli 2021 om 23:25:

    Bij 30 km/u is er nog minder kans op gevaar

  18. Ero zegt op 21 juli 2021 om 22:55:

    “Durf je niet meer hard te rijden, mijd dan autowegen en autosnelwegen”
    NEE!!!
    Durf je niet meer met de maximum snelheid te rijden op een doodnormale autoweg lever dan je f’ing rijbewijs in en neem een taxi.
    Als je dat niet durft als je voor je rijexamen gaat krikg je van zijn langzalzeleven nooit je rijbewijs.
    Maar als je dat papiertje hebt en je durft het niet dan krijg je het advies om maar autowegen te mijden.
    Mijn god.

    • Don zegt op 23 juli 2021 om 08:52:

      meer bullbars op dikke Jeeps! 😉

    • The simming limburger zegt op 22 juli 2021 om 09:30:

      Beter is om campagne te voeren tegen agressie in het verkeer. Of als onderdeel van rijexamen. Want owee wat kunnen sommige uit de bocht vliegen

  19. Paul Heemskerk zegt op 21 juli 2021 om 22:49:

    Naar mijn beste weten is er op onze snelwegen een minimumsnelheid; ik heb
    in mijn herinnering dat die enige tijd geleden verhoogd is van 70 naar 80 km/h.

    • Bachchus zegt op 22 juli 2021 om 12:30:

      U bedoeld waarschijnlijk de minimum toelating snelheid. Om de snelweg te mogen betreden moet een voertuig 60km per uur kunnen en mogen rijden was het in het verleden. Wellicht is het nu verhoogd. Door zegt echter niets over de minimaal te rijden snelheid, die kan nooit worden verplicht, omdat er calamiteiten kunnen zijn waardoor harder rijden dan bijvoorbeeld 50km gevaarlijk of onmogelijk is.

  20. Marcel zegt op 21 juli 2021 om 22:05:

    Verplichte 2 uurtjes rijden met instructeur bij het verlengen van het rijbewijs roep ik ook al jaren. Ondanks (of mede door) 60dkm per jaar, doe ik ook niet alles goed, maar zie helaas een hoop mensen die het er slechter vanaf brengen.

  21. Driesz zegt op 21 juli 2021 om 21:45:

    Sorry hoor mensen. Maar er word op vele wegen langzamer gereden dan toegestaan is. En dat zorgt voor irritaties in het verkeer waardoor mensen gaan inhalen. Ik keur dat zeker niet goed maar 60 rijden waar je 80 mag is ook vervelend. En dat lijkt steeds vaker te gebeuren. Ik zelf rijd gemiddeld 100 tot 150 km per dag. En maak het vaak zat mee. Vaak zijn het oudere mensen of Duitsers die langzamer rijden dan toegestaan is. En dan maakt het niet uit op wat voor weg ik rijd. Mensen zouden wat vaker de borden moeten lezen die langs de weg staan. Als iedereen zich daar aan houd dan word er minder snel ingehaald en dat scheelt gevaarlijke situaties. Voor de oudere mensen zou een opfris curses geen kwaad kunnen. Daar kan de staat immers ook weer geld aan verdienen als ze dat zouden verplichten. De regels van 50 jaar geleden en nu zijn best wat verschillend. En misschien worden dan wat gevaarlijke bestuurders van de weg gehouden. 🤘

  22. Piet zegt op 21 juli 2021 om 20:51:

    Op de wegen die 2 baans zijn en waar 100 km is toegestaan is het zeer onveilig. Waarom omdat inhalen bijna niet mogelijk is. Mijn advies is maak hier weer 80 km weg van dan is het grootste gevaar volgens mij een stuk minder.

    • Olaf zegt op 22 juli 2021 om 08:17:

      80 is geen oplossing voor mensen die 50 rijden op een weg met inhaalverbod.

      Beter is het om de wegen aan te passen met af en toe een inhaalstrook, net als op de N50 Zwolle-Kampen.

  23. Brave Leo zegt op 21 juli 2021 om 20:29:

    De minimum snelheid waarmee gereden zauw moeten worden 70 km per zijn.

  24. Robbie zegt op 21 juli 2021 om 16:51:

    Misschien dat er ingezien gaat worden dat een verplichte theorie update zinvol zou zijn bij verlengen rijbewijs. Schandalig hoe slecht de kennis van de theorie is bij rijbewijs bezitters.

    • Bobbie zegt op 21 juli 2021 om 20:22:

      Dit heeft met theorie niets van doen, er is immers geen minimumsnelheid. Dan zou je bij elke verlenging opnieuw examen moeten doen, maar ik denk niet dat het CBR dat aankan…

      • Richard zegt op 22 juli 2021 om 16:31:

        Op autowegen en op de snelweg is er wel degelijk een minimum snelheid namelijk 50 op de autoweg en 60 op de snelweg mits je niemand hinderd deze regel vervalt bij camaliteiten en/of file

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken