Als het om auto’s gaat, hebben we het vaak over CO2-uitstoot, maar dit is niet de reden waarom we allemaal braaf 100 km/u rijden overdag. Dat is stikstof, en met name de deeltjes die neerdwarrelen. En dit scheikundig element met symbool N en met atoomnummer 7 is ook de reden waarom veel bouwprojecten stilliggen en waarom boeren de weg op gaan met spandoeken. Om alles weer op gang te helpen, zijn er versoepelingen nodig, maar die lijken er voorlopig niet te komen.
De Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek (TNO) en de Universiteit van Amsterdam (UvA) zijn aan het werk gezet om de huidige stikstof-maatregelen te bekijken. De conclusie is dat de huidige maatregelen te streng zijn, maar dat er nog meer onderzoek nodig is om te kijken wat dan wel de juiste maatregelen zijn. ‘De provincies willen daarom een breed onderzoek naar stikstofneerslag, maar dat kan jaren gaan duren’, zo meldt RTL Nieuws.
Volgens de huidige regels mag stikstofneerslag van huidige bouwprojecten jaarlijks 0,005 mol per hectare zijn in de zogenoemde Natura 200-gebieden. Volgens TNO komt dit neer op nul. ‘De gehanteerde ondergrens is niet wetenschappelijk onderbouwd’, zo meldt het TNO. Maar ze gaan nog verder: ‘De gekozen ondergrenzen van ordegrootte 10 mol/ha/jaar waarmee omringende landen werken zijn eveneens niet puur wetenschappelijk onderbouwd.’ Eigenlijk doen we dus allemaal maar wat.
Wat betekent dit voor 130 km/u?
TNO meldt niets over de eventuele consequenties van het onderzoek op de plannen om de maximumsnelheid overdag te verhogen. Het nieuwe kabinet beloofde dat we weer de hele dag 130 km/u gaan rijden ‘waar mogelijk’. Eerder bleek al dat ‘waar mogelijk’ precies één snelweg is in Nederland. Zou je op meer snelwegen 130 km/u willen rijden, dan moet er dus een versoepeling komen in de regels.
Het zou vreemd zijn om bouwprojecten te blokkeren terwijl je tegelijkertijd de maximumsnelheid verhoogt, zonder duidelijk te weten wat de toegestane stikstofdepositie zou moeten zijn. Zou de verhoging van de maximumsnelheid overdag naar 130 km/u dan toch een gevalletje symboolpolitiek geweest zijn? Het klinkt momenteel in ieder geval alsof het niet heel binnenkort gaat gebeuren.
Peterd heeft op 29 augustus 2024 geschreven:
Nee redactie Top Gear,
het gaat niet om N, maar om NOx, oftewel stikstofoxide.
Die ontstaat o.a. bij de verbranding van brandstof. De Stikstof (N2) en de Zuurstof (O2) die als mengsel in de buitenlucht zitten, worden door de hoge temperaturen van die verbranding deels samengevoegd tot een verbinding, de stikstofoxide. Die is de veroorzaker van de milieuschade, niet de stikstof.
Bert heeft op 30 augustus 2024 geschreven:
Zal mij een worst wezen die stikstofoxide, Het gaat erom dat Nederland op deze manier naar de kloten gaat en dan zitten mierenneuken over cijfertjes
@Bert heeft op 30 augustus 2024 geschreven:
NL gaat naar de klote omdat jij geen 130 mag rijden? Wat zal jij toch een zwaar leven hebben.
Realist heeft op 29 augustus 2024 geschreven:
20% meer verbruik en uitstoot voor bijna geen tijdswinst. Het is toch totaal onnodig?
Paco heeft op 29 augustus 2024 geschreven:
Hangt helemaal van de afstand af.
Als je van ene naar de andere kant van NL moet rijden kan het heel veel tijd schelen.
Of op vakantie rit scheelt het bizar veel tijd.
@Paco heeft op 29 augustus 2024 geschreven:
1x extra tanken vanwege het hogere verbruik en je bent het voordeel al kwijt. Bij een elektrische auto ga je er zelfs veel langer over doen als je 130km/h ipv 100 km/h rijdt.
Rickster heeft op 30 augustus 2024 geschreven:
Dat krijg je als ‘we'(=de volgzame kudde) meer de politiek gelooft dan praktijk en het beste kind van de klas wil zijn!
Ze hebben dit land zelf handboeien aangedaan!
De schade die AL het vervoer op de weg veroorzaakt is 6%!
Gewoon grennswaarden van omringende landen overnemen! Die zijn tov van nl zo ruim dat je die ook nog iets kan aanscherpen!
Koos heeft op 30 augustus 2024 geschreven:
Als ik mensen hoor praten over een volgzame kudde dan krijg ik gelijk jeuk. Dat is typisch de taal van mensen die overal tegen zijn en zichzelf als kritisch beschrijven maar zich door goedkope leugens van andere anti-figuren laten inpakken. Dan kunnen ze opeens niet meer kritisch zijn en gaan ze die onzin zelf herhalen.
Pemmel heeft op 30 augustus 2024 geschreven:
En de ev stoot fijnstof uit moet natuur vernietigd voor worden en is kids arbeid mee gemoeid, 1000 km verder word iedere dag met bommen gegooid. Ze hebben weet ik hoeveel atoombommen gegooid voor te testen en de gewone man moet eraan geloven. Begin eens met relativeren , en een vliegtuig is 1000 vrachtwagens dus zijn jullie dom of teveel vaccin gehad
Anton heeft op 28 augustus 2024 geschreven:
Dat stikstof en co2 gelul is gewoon een kwestie van het klimaatakkoord opzeggen! Maar helaas hebben onze regeringspartijen daar het lef niet voor!
Juf Ank heeft op 28 augustus 2024 geschreven:
De CO2 en stikstof kwesties zijn geen gelul maar daadwerkelijk schadelijk voor mens en milieu. Als je dat niet snapt, kan je er beter niet over klagen want dan zet je alleen jezelf voor schut.
Hendrik heeft op 29 augustus 2024 geschreven:
Als het op stikstof aankomt zie je altijd dezelfde drogredenaties voorbij komen. In werkelijkheid is het een heel kwetsbare balans. Alle onderzoeken laten zien dat een kleine verschuiving door lokale uitstoot al leidt tot veel schade.
HtwoO heeft op 28 augustus 2024 geschreven:
Stikstof is wel gelul. Onze atmosfeer bestaat uit 20,9% zuurstof, 78% stikstof en 1,1% overige gassen. Ze hebben het over stikstofverbindingen! Niet over stikstof. Van die overige 1,1% gassen bestaat maar een heel klein deel uit stikstofverbindingen zoals bijvoorbeeld ammoniak (=NH3). Echt mensen van tegenwoordig. Alle kennis van de wereld in hun broekzak maar te dom om het te gebruiken.
Ron heeft op 30 augustus 2024 geschreven:
Mega wat wordt hier in de reacties een onzin geroepen . 10 keer erger dan waar dan ook elders. Maar ja als je al blunders maakt in het artikel dan verwondert mij dit niets.
M3 heeft op 29 augustus 2024 geschreven:
Juf Ank is precies het schoolvoorbeeld zoals het niet moet. Als dat het gene is wat zij onze jeugd voorspiegelt, is het slecht gesteld met onze onderwijs. Typisch geprogrammeerd zoals de staat dat wil. Stikstof hebben we nodig om te leven. Immers gebruiken we daarvan meer tov zuurstof. Het is al bewezen dat we te WEINIG stikstof op de aarde hebben, laat staan dat we dit gaan reduceren. Maar goed, zij zal het wel weten mevrouw de wetenschapster. Ze zal ook wel zo’n onderwijzeres zijn die onze jeugd op 6 jarige leeftijd bepaalde seksuele voorlichting geeft aan de hand van onze LBHTI QRSTBFD strebers. Tevens maakt zij hier de fout om milieu te gebruiken. Volgens mij bedoelt ze klimaat, twee TOTAAL verschillende onderwerpen. Milieu gaat naar mijn weten over plastics en P-FAS enz. Beste juf Ank, mijn advies: ga terug naar de PABO en doe eens goede kennis op en bemoeit u zich niet met mannen zaken op een auto site. Ga lekker op een Storie, Linda of beter wonen site zitten.
Met vriendelijke groet
Ernst-Jan heeft op 28 augustus 2024 geschreven:
Nou. Wel of geen stikstofdeeltjes. Vandaag de dag rijdt zoveel mogelijk boven de maximaal toegestane snelheid. Want bijna niemand houdt zich eraan.
W. De Jong heeft op 29 augustus 2024 geschreven:
Omdat er in NL onvoldoende gehandhaafd wordt, rijdt de meerderheid harder. Qua tijd maakt het nauwelijks iets uit. Maar verbruik wel. Van Brabant naar Noord Limburg, rij ik met mijn hybride auto op cruise control 1 op 22.
Peter heeft op 28 augustus 2024 geschreven:
Juist is allemaal onzin… Mensen hebben niet in de gaten dat klimaatverandering normaal is.. HEEL LANG geleden lagen alle werelddelen aan elkaar, die verschuiven langzaam, dus wat krijg je dan, juist ander weer op andere plaatsen
Lucky heeft op 29 augustus 2024 geschreven:
Wat een vent hier in Nederland mileu zooi en wat is de oplossing alle uitstoot naar een andere land verplaatsen. Dan komt het niet uit Nederland.
autoblogger heeft op 28 augustus 2024 geschreven:
Klopt, dat is al HEEL LANG zo, maar het is niet zo heel lang dat we de aarde leegpompen om er olie en/of gas uit te halen. Het is (relatief) ook niet zo heel lang dat we kolencentrales gebruiken om energie op te wekken. Ook niet zo heel lang dat we onze kinderen met de auto naar school brengen en het is ook niet zo heel lang dat we een paar keer per jaar het vliegtuig nemen om op vakantie te gaan.. Je kan niet ontkennen dat dit soort zaken invloed hebben op onze planeet. Ik snap dat je dit niet wil horen, want het is veel makkelijker om het te downplayen en zonder enige gene in je mooie auto te rijden, maar probeer er enigszins objectief naar te kijken…
Tja heeft op 28 augustus 2024 geschreven:
Dit krijg je dus bij die populisten (PVV, NSC, BBB): veel gebrul voor de verkiezingen, 0 resultaat.
Leefvrij heeft op 28 augustus 2024 geschreven:
Ik snap niet dat men dit zo belangrijk vindt. De tijdwinst wordt bepaald door de gemiddelde snelheid, niet de top snelheid. Zeker in Nederland is de tijdswinst marginaal en het bezineverbruik een stuk hoger. Dit is alleen om meer belasting binnen te krijgen.
PvdL heeft op 28 augustus 2024 geschreven:
Ironisch, je hebt als naam Leefvrij ingevuld maar snapt niet waarom mensen dit zo belangrijk vinden? Het gaat overigens lang niet alleen maar om de tijdswinst. Bij velen, waaronder ikzelf, is het sneller rijden vaak veel prettiger om gefocust te blijven op de weg en het overige verkeer. Je kunt prima snel en toch defensief rijden, motorrijders worden dit zelfs aangeleerd. Als ik 98 moet rijden achter iemand die een vrachtwagen niet durft in te halen val ik echt nog net niet in slaap…
Jenn heeft op 28 augustus 2024 geschreven:
130 km/h s better. 160 en 200 is nog beter. Nederland heeft geen hoogte, alles is plat. Dus beste plek voor snel rijden.
Wie wilt niet rijden, gaa vrij fietsen. En ga uit de weg!