BMW 1-serie he-le-maal nieuw

Al maandenlang vraagt de hele hatchbackrijdende wereld zich maar één ding af: de nieuwe BMW 1-serie, hoe gaat die er uitzien? Nou, zo dus. Wat moeten we hier nu weer van vinden?

Bij BMW is het de laatste jaren min of meer traditie dat er bij een nieuw model hoog en laag geschreeuwd wordt dat het er niet uitziet, maar geef het een maandje en de grootste neeschudder is op de een of andere manier toch om. Onze eerste indruk van deze 1 is dat ie een stuk braver is geworden, wat gladder en boller. Hij kijkt uit z’n koplampen alsof ie net uit een winterslaap komt. Maar nogmaals: zoals bij de meeste recente BMW’s zal het wel wennen zijn.

Op niet-visueel gebied valt er maar weinig te klagen. Alle motoren zijn voorzien van een dubbele turbo, start/stoptechnologie en een extra zuinige, zogenaamde Eco Pro-modus. Daarmee scoren ze in Nederland 20 procent bijtelling. Ja, in alle uitvoeringen (tot dusver). In de benzineversies – de 116i en de 118i, 136 en 170 pk – vinden we een 1,6-liter grote motor met variabele kleptiming. De 116d, 118d en 120d doen het met een 2,0-liter dieseltje, respectievelijk goed voor 116, 143 en 184 pk. Later volgt nog een ultra-ecoversie met 85 pk, die niet meer dan 99 g/km CO2 zal uitstoten.

Naast dat hij zuinig en schoon is, meldt BMW gelukkig ook nog dat de auto zich wederom op rijplezier focust. Achterwielaandrijving, een ideale gewichtsverdeling, je krijgt het er allemaal bij. Een handgeschakelde zesbak is standaard, behalve op de 120d; die krijgt altijd een nieuwe achttraps automaat mee.

Keyless go is altijd standaard, net als een radio/cd-speler met Bluetooth-telefoonfunctie en iDrive-bediening. Daar bovenop kun je onder andere nog kiezen voor een parkeerassistent, verkeersbordenherkenning, meesturende koplampen en BMW Live internetgedoe. Verder kun je bij aanschaf de basisversie, de Sport Line of de Urban Line selecteren. Sport betekent hierbij een paar uiterlijke wijzigingen, 16-inch velgen en een vlotter interieur, Urban staat voor sjieke interieuraccentjes en half leer.

De Nederlandse prijzen van de nieuwe 1-serie variëren van 27.950 euro voor de basis-116i tot 36.200 euro voor de 120d. Heb jij het ervoor over?

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken