BMW 128ti: 1e rij-indruk

BMW's antwoord op de Golf GTI

BMW 128ti
BMW 128ti 2020
BMW 128ti 2020
BMW 128ti 2020
BMW 128ti 2020
BMW 128ti 2020
BMW 128ti
BMW 128ti 2020
BMW 128ti 2020
BMW 128ti 2020
BMW 128ti 2020
BMW 128ti 2020

TopGear stapt net uit de nieuwe BMW 128ti. Hier lees je alvast onze eerste rij-indruk.

Testobject: BMW 1-serie
Uitvoering: 128ti
Locatie: Eifel en Nürburgring
Weersomstandigheden: droog en zonnig

Huh, wat is nou weer een BMW 128ti?

Het verhaal gaat dat de engineers bij BMW zich afvroegen of een BMW M135i met minder vermogen, 80 kilo minder gewicht en enkel voorwielaandrijving een goed idee zou zijn. Dus ze gingen aan de slag met hun ratels en schroevendraaiers. Een klein risicootje, want elke keer als BMW over voorwielaandrijving begint, weet je zeker dat er een hoop mensen spontaan jeuk krijgen. De marketingafdeling was gecharmeerd van het idee van een Golf GTI-tegenhanger, en zo komen we uit bij deze BMW 128ti.

Oké, wat zijn de specificaties dan?

Niet onbelangrijk. Een 2,0-liter turbomotor stuwt 265 pk en 400 Nm naar de voorwielen, via een automaat. De 0-100-tijd is 6,2 seconden en de top is begrensd op 250 km/u. Het gewicht is 1.445 kilo. Net iets sneller dan de Golf GTI en weer net iets langzamer dan de Focus ST, dus. De letters ‘ti’ staan voor Turismo Internazionale, wat een knipoog is naar de 2002ti uit de late jaren zestig. En natuurlijk de BMW 325ti Compact van begin deze eeuw.

Haalden ze alleen de achterwielaandrijving eruit?

Nee. BMW maakte de 128ti slechter, en daarmee beter. Bij de ontwikkeling ontdekten ze dat de stijve carrosserie de voorwielaandrijver vooral onderstuur gaf, dus ze monteerden minder stijve delen. Hiermee is de BMW 128ti stijver dan een normale 1-serie, maar minder stijf dan de M135i. De uitlijning en het Performance Control-systeem (dat de binnenste wielen afremt in een bocht) werden aangepast zodat de auto happiger instuurt.

Hoe rijdt zo’n BMW 128ti?

De nieuweling voelt scherper aan dan een M135i, hij stuurt beter in en hij nodigt meer uit tot een beetje lol trappen. De M135i is een serieuzer apparaat, de 128ti is leuker. En de voorwielaandrijver zou een stuk goedkoper moeten worden. In Engeland verwachten ze zelfs dat hij goedkoper wordt dan een Golf GTI. Hoe dat zit in Nederland met de BPM, moeten we nog even afwachten.

We reden de nieuwe hatch op de Nordschleife en daar gedroeg hij zich uitstekend. Goed, de remmen waren over de zeik na één ronde (wat verwacht je?) en de banden vonden het niet zo leuk meer. Maar als je ooit in de buurt bent van een circuit, dan weert de 128ti zich kranig. De auto blijft stabiel en de grip is fenomenaal. Plus: hij is comfortabel genoeg om elke dag te gebruiken, en je hebt niet het irritante infotainmentsysteem van de Golf.

De BMW 128ti is een fijne aanvulling op het gamma. Hij heeft meer karakter dan de snellere M en hij voelt niet veel langzamer aan. Als de prijs in orde is, dan hebben we er een ijzersterke hete hatch bij. Je moet alleen wel met zijn snoet kunnen leven.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws