
In 2011 reden we voor het eerst in de BMW 1M Coupé. Zoals bij een relatie uit een slechte romcom was het liefde op het eerste gezicht. ‘Kopen, rijden en nooit meer omkijken’, adviseerden we je toen. Die wijze raad heeft een Amerikaanse autoverzamelaar maar voor een derde opgevolgd. Kopen deed hij, maar hij reed amper met de 1M. Nu, twaalf jaar later, zet hij de BMW 1M Coupé te koop.
De eerste eigenaar reed maar 220 kilometer met de pittige 1-serie. De auto was onderdeel van een collectie en werd daarom niet gebruikt. De verkoper vertelt aan TopGear dat er inmiddels wat kilometers bij zijn gekomen doordat ze naar een paar BMW-meetings zijn geweest. Het totaal staat nu op 246 kilometer. Het is één van de 740 exemplaren die de oversteek maakten naar Amerika.
Specificaties van de BMW 1M Coupé
Onder de motorkap ligt wel gewoon de N54-motor. Deze 3,0-liter zes-in-lijn kreeg twee turbo’s en een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen. Het vermogen is 340 pk en het koppel is 450 Nm. Een sprint vanuit stilstand naar 100 km/u duurt 4,9 seconden en daarna kun je doortrekken tot 250 km/u. Ook heeft de 1M Coupé een sperdifferentieel.
Hier kostte de BMW 1M Coupé bij zijn introductie 79.950 euro (in België betaalde je 51.300 euro voor het basismodel). De waarde is flink gestegen. Verkoper Enthusiast Auto Group zet de BMW 1M Coupé te koop voor 199.990 dollar. Omgerekend is dat ongeveer 180.000 euro. En dan moet je hem ook nog deze kant op halen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Is zo’n heftige BMW M135i en M140i na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom de vernieuwde benzineversies van de 2-serie nog wel een ‘i’ dragen op de bips

Even wennen: zo ‘kaal’ ziet de nieuwe badge van BMW eruit op de 1-serie

Wat heeft de huidige BMW M2 gemeen met de BMW 1M uit 2010?

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

Wat heeft de huidige BMW M2 gemeen met de BMW 1M uit 2010?

De nieuwe BMW M2 neemt het op tegen de Porsche 718 Cayman GT4 en de BMW 1M Coupé

Chris Harris Drives: Best of BMW

Deze haast perfecte BMW-collectie kan van jou zijn

Chris Harris Drives: BMW M2 vs BMW 1M Coupé

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is
