
In 2011 reden we voor het eerst in de BMW 1M Coupé. Zoals bij een relatie uit een slechte romcom was het liefde op het eerste gezicht. ‘Kopen, rijden en nooit meer omkijken’, adviseerden we je toen. Die wijze raad heeft een Amerikaanse autoverzamelaar maar voor een derde opgevolgd. Kopen deed hij, maar hij reed amper met de 1M. Nu, twaalf jaar later, zet hij de BMW 1M Coupé te koop.
De eerste eigenaar reed maar 220 kilometer met de pittige 1-serie. De auto was onderdeel van een collectie en werd daarom niet gebruikt. De verkoper vertelt aan TopGear dat er inmiddels wat kilometers bij zijn gekomen doordat ze naar een paar BMW-meetings zijn geweest. Het totaal staat nu op 246 kilometer. Het is één van de 740 exemplaren die de oversteek maakten naar Amerika.
Specificaties van de BMW 1M Coupé
Onder de motorkap ligt wel gewoon de N54-motor. Deze 3,0-liter zes-in-lijn kreeg twee turbo’s en een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen. Het vermogen is 340 pk en het koppel is 450 Nm. Een sprint vanuit stilstand naar 100 km/u duurt 4,9 seconden en daarna kun je doortrekken tot 250 km/u. Ook heeft de 1M Coupé een sperdifferentieel.
Hier kostte de BMW 1M Coupé bij zijn introductie 79.950 euro (in België betaalde je 51.300 euro voor het basismodel). De waarde is flink gestegen. Verkoper Enthusiast Auto Group zet de BMW 1M Coupé te koop voor 199.990 dollar. Omgerekend is dat ongeveer 180.000 euro. En dan moet je hem ook nog deze kant op halen.
Meer van TopGear


De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Is zo’n heftige BMW M135i en M140i na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom de vernieuwde benzineversies van de 2-serie nog wel een ‘i’ dragen op de bips

Even wennen: zo ‘kaal’ ziet de nieuwe badge van BMW eruit op de 1-serie

Wat heeft de huidige BMW M2 gemeen met de BMW 1M uit 2010?

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Wat heeft de huidige BMW M2 gemeen met de BMW 1M uit 2010?

De nieuwe BMW M2 neemt het op tegen de Porsche 718 Cayman GT4 en de BMW 1M Coupé

Chris Harris Drives: Best of BMW

Deze haast perfecte BMW-collectie kan van jou zijn

Chris Harris Drives: BMW M2 vs BMW 1M Coupé

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt
