
In 2011 reden we voor het eerst in de BMW 1M Coupé. Zoals bij een relatie uit een slechte romcom was het liefde op het eerste gezicht. ‘Kopen, rijden en nooit meer omkijken’, adviseerden we je toen. Die wijze raad heeft een Amerikaanse autoverzamelaar maar voor een derde opgevolgd. Kopen deed hij, maar hij reed amper met de 1M. Nu, twaalf jaar later, zet hij de BMW 1M Coupé te koop.
De eerste eigenaar reed maar 220 kilometer met de pittige 1-serie. De auto was onderdeel van een collectie en werd daarom niet gebruikt. De verkoper vertelt aan TopGear dat er inmiddels wat kilometers bij zijn gekomen doordat ze naar een paar BMW-meetings zijn geweest. Het totaal staat nu op 246 kilometer. Het is één van de 740 exemplaren die de oversteek maakten naar Amerika.
Specificaties van de BMW 1M Coupé
Onder de motorkap ligt wel gewoon de N54-motor. Deze 3,0-liter zes-in-lijn kreeg twee turbo’s en een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen. Het vermogen is 340 pk en het koppel is 450 Nm. Een sprint vanuit stilstand naar 100 km/u duurt 4,9 seconden en daarna kun je doortrekken tot 250 km/u. Ook heeft de 1M Coupé een sperdifferentieel.
Hier kostte de BMW 1M Coupé bij zijn introductie 79.950 euro (in België betaalde je 51.300 euro voor het basismodel). De waarde is flink gestegen. Verkoper Enthusiast Auto Group zet de BMW 1M Coupé te koop voor 199.990 dollar. Omgerekend is dat ongeveer 180.000 euro. En dan moet je hem ook nog deze kant op halen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Is zo’n heftige BMW M135i en M140i na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom de vernieuwde benzineversies van de 2-serie nog wel een ‘i’ dragen op de bips

Even wennen: zo ‘kaal’ ziet de nieuwe badge van BMW eruit op de 1-serie

Wat heeft de huidige BMW M2 gemeen met de BMW 1M uit 2010?

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Waarom je voorlopig echt even niet met je BMW naar Friesland moet rijden

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Twintigjarige kan geen BMW van 230.000 euro kopen, reageert op originele manier

Wat heeft de huidige BMW M2 gemeen met de BMW 1M uit 2010?

De nieuwe BMW M2 neemt het op tegen de Porsche 718 Cayman GT4 en de BMW 1M Coupé

Chris Harris Drives: Best of BMW

Deze haast perfecte BMW-collectie kan van jou zijn

Chris Harris Drives: BMW M2 vs BMW 1M Coupé

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

De vernieuwde Toyota Corolla: minder koeien, maar ook minder paarden

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Motorfietsen zijn lastig te flitsen, maar krijgen ze ook boetes?

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

De RDW heeft een simpel trucje bedacht tegen illegale APK’s (en dat blijkt heel effectief)

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Moeten merken niet focussen op betaalbare auto’s in plaats van ChatGPT en autonoom rijden?
