TopGear stapt net uit de nieuwe BMW 2-serie Gran Coupé. In ons aprilnummer (half maart in de winkel) lees je het complete testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: BMW M235i Gran Coupé en BMW 220d Gran Coupé
Locatie: Lissabon en omstreken, Portugal
Weersomstandigheden: 16 graden en zonnig
Wat hebben we hier?
BMW’s langverwachte concurrent voor de Mercedes CLA, de 2-serie Gran Coupé. Spoiler: hij heeft niets te maken met de bekende 2-serie Coupé en Cabrio. Die zijn achterwielaangedreven, deze is voorwielaangedreven, net als de 1-serie. Hij staat dan ook op hetzelfde platform als die auto; en als de Mini.
Voorwielaangedreven BMW’s, boe!
Ja, dat kunnen we nou wel blijven roepen met z’n allen, maar het gros van de kopers interesseert het geen barst. Dat blijkt keer op keer uit BMW’s onderzoek. Sterker: de voorwielaandrijvers zijn ruimer en efficiënter, en dat vindt men belangrijker. Niets tegen te doen, dus. Maar anders dan bij de 1-serie vinden we het bij de 2-serie Gran Coupé minder erg. Het model is immers nieuw, dus we hebben minder het gevoel dat ons iets wordt ‘afgepakt’.
Hoe rijdt de BMW 2-serie Gran Coupé?
Uitstekend, dus dat scheelt. Hij is stil, voelt solide aan, de besturing is gewichtig en direct. Hij is een fractie zachter, ‘vriendelijker’ afgesteld dan de 1-serie – dit met het oog op zijn meest kansrijke markten, de VS en China. Ook vanwege die markten heeft hij trouwens een losse kofferbak en geen hatchback. We probeerden de M235i xDrive en de 220d, twee van de slechts drie smaakjes die op de markt komen (de andere is de 218i met driecilinder).
Iets met een M, dat klinkt veelbelovend…
De M235i (0 naar 100 in 4,9 seconden) is een smakelijk pretinstrument, vlot en capabel en heerlijk in balans. Bovendien is ie merkbaar stijver dan de standaard BMW 2-serie Gran Coupé. Een Torsen-sperdifferentieel, xDrive en elektronische foefjes zorgen ervoor dat van een onderstuurd FWD-karakter weinig sprake is. Dit is anders bij de 220d, waarbij we nogal wat getrek in het stuur opmerken, en er daarmee sterk aan worden herinnerd dat dit geen ‘traditionele’ BMW is. Overigens is de diesel wel heerlijk soepel en stil. De automaat past beide versies uitstekend.
Verder nog opmerkingen?
De styling is even wennen – vooral het front, met die mega-nieren – maar dat hangt ook nogal af van hoe je ‘m aankleedt met kleuren en accenten. Het achteraanzicht oogt hoe dan ook fris en vernieuwend. Het interieur komt regelrecht uit de 1-serie: gepast chique en dus dik in orde. De zee aan klik-, draai-, druk-, aanraak- en gebaarmogelijkheden overweldigt eerst een beetje, maar wijst zichzelf al snel. De twee standen van het (optionele) instelbare onderstel onderscheiden zich duidelijk van elkaar. Achterin kun je lastig zitten als je langer bent dan 1,80 meter en van je nekwervels geen wokkel wilt maken.
Wanneer kan ik er een halen?
Vanaf 14 maart staat de BMW 2-serie Gran Coupé bij de dealers. Prijzen beginnen bij 37.879 euro (30.150 euro in België). De M235i xDrive heb je vanaf 65.099 euro (53.700 euro in België).
Lees onze volledige rijtest van de BMW 2-serie Gran Coupé in TopGear Magazine 178, vanaf 19 maart in de winkel.
Reacties