
We zien wel vaker dat fabrikanten een bepaalde motor gebruiken in meerdere modellen. Middels kleine aanpassingen – waarvan sommige softwarematig – past men dan het vermogen aan tot wat gangbaar is in de klasse. In het geval van de BMW M2 is het vrij extreem. De Duitse tuner G-Power bewijst dat met hun visie op de M2. Deze kun je namelijk met veel, krankzinnig veel, of exorbitant veel vermogen krijgen.
Dat komt natuurlijk door de basis van de M2, diens S58B30T0-motor. Dat blok gebruikt BMW ook in de M3 en M4. In die twee uitvoeringen heeft hij 480 pk (handbak), 510 pk (Competition), 530 pk (Competition xDrive) of 550 pk (CS). Omdat de M2 lager in de pikorde staat, heeft deze slechts 462 pk. Echter, als je deze motor opvoert – precies wat G-Power doet – is het plafond min of meer hetzelfde.
Wij willen geen ‘stage’zeggen, G-Power ook niet
Er zijn drie stadia qua tuning (dat omschrijven we zo omdat we écht niet ‘stage’ willen zeggen). Het begint met een simpele ECU-aanpassing. Dan stijgt het vermogen naar 600 pk en 720 Nm. Vervolgens kun je het combineren met een sportuitlaat, dan heb je ineens 650 pk en 780 Nm. Als je de sportuitlaat combineert met een downpipe, stijgt het vermogen naar 700 pk en 840 Nm.

We weten niet wat indrukwekkender is: dat dit vermogen in een M2 zit of dat het met zulke milde ingrepen al mogelijk is. Je merkt dus dat het in de basis een teruggetunede motor is, maar dan nog zijn de reserves enorm. G-Power is namelijk niet een tuner die tot het uiterste gaat qua vermogen en koppel. Het moet wel lekker rijden en heel blijven.
G-Power M2 zorgt voor innige vriendschappen met bandenboer
De velgen passen in dit geval mooi bij de oranje lakkleur. Het zijn de G-Power Hurricane RR-velgen. Deze gesmede karrenwielen zijn enorm groot, maar vrij licht. Voor meten ze 20 inch, achter 21 inch. De bandenmaat voor is 285/30 R20, achter heb je 295/25 R21. Met zoveel vermogen op de achterwielen zul je de achterbanden vaak moeten vervangen. We hebben even gekeken voor je: de Michelin Pilot Sport 4S-banden kosten dik 400 euro per stuk.

Reken er dus maar op dat je een innige relatie kunt beginnen met je bandenleverancier. Alle verjaardagen van de kinderen van de bedrijfsleider van Euromaster uit je hoofd kent. Verdere modificaties aan de G-Power M2 zijn vrij mild. Een flinke spoiler (bovenop de bestaande spoiler) is het hoogtepunt. Verder kun je een speciale cover krijgen voor op de motorkap. Je kunt overigens alle onderdelen ook los bestellen.
Eén reactie op “700 pk was nog nooit zo bereikbaar (maar je gaat er niet beter van rijden)”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Nieuwe BMW 2-serie Gran Coupé is fraaier, duurder en goedkoper geworden

Waarom de BMW 2-serie duurder zou kunnen worden dan de X6

Vermogen BMW M2 CS bekend: heel erg veel

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

BMW M2 vs BMW M3 Touring review: Welke pretmachine moet je kiezen?

BMW M stopt met de handbak en de automaat met dubbele koppeling

TGTV: Chris Harris in de BMW M2

Hamann M2: redelijk bescheiden

BMW M2 vs Ford Mustang Shelby GT350R

BMW M2 Coupé DCT

Stijlvolle BMW M440i is nu sterker en goedkoper dan originele M4

De overdreven G5M CS Hurricane RR is een BMW M5 CS met 900 pk

G-Power BMW 750i stoomt naar 330 km/u

G-Power G8M Hurricane RR: 8-serie met 900 pk

G-Power BMW X6 M: 800 pk is overdreven genoeg

G-Power G5M Hurricane RR is een BMW M5 met 900 pk

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt

Linkje naar de koopoptie+prijs?