Het kon niet uitblijven, wel? De coupéversie van de 1-serie gaat upmarket en heeft een eigen, exclusief nummer toegewezen gekregen. Maak kennis met de 2-serie.
BMW maakt meteen van de gelegenheid gebruik om de connectie met een klassieker erbij te halen: 'het nummer 2 duidt bij BMW al meer dan 45 jaar op een uitgesproken sportieve rijervaring in een compacte tweedeurs auto – sinds de introductie van de BMW 02'. Leuk, maar belangrijker is het feit dat ze de auto nu daadwerkelijk hebben losgetrokken van de 1-serie, met een meer gestroomlijnde neus en een algeheel volwassener voorkomen. In tegenstelling tot de 4-serie, die van z'n verwantschap met de 3 geen geheim maakt, lijkt de nieuwe naam bij deze 2-serie gerechtvaardigd. En het ding ziet er gewoon lekker uit.
De 2-serie is een stukje gegroeid ten opzichte van de oude 1-serie Coupé, is dan ook ruimer geworden en kent een grotere standaarduitrusting. De aerodynamica staat op een hoger plan en de gewichtsverdeling is uitgekiend. Er zijn vijf motoren beschikbaar, te beginnen met de 218d (143 pk). Sterkere diesels zijn er in de vorm van de 220d (184 pk) en de 225d (218 pk), en benzinerijden kan voorlopig enkel met de 220i (184 pk) en de M235i (326 pk). Zoals we inmiddels gewend zijn van BMW zijn er verschillende lines waaruit je kunt kiezen, zoals Modern, Sport en M Sport.
Uiteraard zijn de nieuwste connectiviteits-gimmicks en veiligheidssystemen beschikbaar, en kun je de 2-serie aanscherpen met talloze smakelijke accessoires, zoals M Sport-remmen, een adaptief M-onderstel en een mechanisch sperdifferentieel (voor de M235i).
Kleine coupé'tjes zijn een feest, dus we zijn blij dat BMW de traditie voortzet. Vanaf het voorjaar van 2014 vind je de nieuwe 2-serie bij de dealers. De Nederlandse prijzen zijn niet mals, maar dat mag geen verrassing heten: vanaf 37.700 euro krijg je 'm mee. 20 procent bijtellen kan ook, met de 220d automaat (41.662 euro). Wil je de overheid echt blij maken, kies dan voor een lekker met bpm gespekte M235i (59.500 euro).
Reacties