BMW 3.0 CSL Hommage R: beter

De M4 GTS was niet het enige wat BMW op Pebble Beach in petto had: een stukje van de spotlight werd gestolen door deze 3.0 CSL Hommage R.

Eerder dit jaar onthulde het merk op Villa d'Este al de 3.0 CSL Hommage, en we waren op z'n zachtst gezegd niet de grootste fans. Hij deed ons denken aan een grijnzend varkentje met een huidaandoening en wekte eerder misselijkheid op dan dat hij respect of angst inboezemde. Met deze versie in M-racekleuren doet BMW nu een nieuwe poging ons voor hun CSL Hommage te winnen, en het moet gezegd: dit staat 'm al een stuk beter.

De Hommage R draait, zoals meer raceauto's, volledig om de bestuurder: zo projecteert het head-up-display de informatie niet op de voorruit, maar op het vizier van diens helm, en lichten de mouwen van het speciale racepak op als er belangrijke informatie voorhanden is. Juist. Interessanter dan deze gekkigheid vinden we de verwijzingen naar de originele CSL uit 1975, zoals het startnummer 25, de matgouden velgen en het opschrift 'Bavarian Motor Works' op de ruit. Technische informatie geeft BMW niet vrij, behalve dan dat er een zescilinder-motor in ligt – en gezien z'n type-aanduiding kunnen we wel raden hoe groot die is.

Koolstofvezel elementen als de dubbele diffuser, de flinke splitter en de giga-achterspoiler versterken het idee dat de 3.0 CSL Hommage R serieus met snelheid om kan gaan. In het kale interieur vinden we een koolstofvezel rolkooi die één geheel vormt met de carrosserie, evenals – in een ultieme retro-knipoog – een houten dashboard. Natuurlijk wel met een moderne twist: door het hout heen valt belangrijke informatie af te lezen. Het kleine display op de stuurkolom laat een overzicht van het circuit zien, inclusief rempunten.

Nog steeds vinden we dat BMW wel eens mooier spul met de aanduiding 'CSL' heeft gemaakt. Maar van deze Hommage R worden we in ieder geval niet langer 's nachts met stekende hoofdpijn wakker.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken