Kijk nou eens: de helemaal nieuwe BMW 3-serie! En wat is het een plaatje!

Natuurlijk is de nieuwe 3 weer in alles een eh… 3-serie. Waarmee we maar willen zeggen dat hij uiterst herkenbaar is – je herkent hem in het donker op drie kilometer afstand onmiddellijk. Toch zijn de verschillen in één oogopslag duidelijk; niet alleen met de huidige 3-serie, maar ook met de andere modellen van BMW. Waar we nog wel eens gemopperd hebben dat het allemaal wel erg veel op elkaar ging lijken, lijkt BMW met deze 3 weer gekozen te hebben voor een wat flamboyanter uiterlijk, waar de 5-serie juist wat behoudender werd.

Opvallend zijn bijvoorbeeld de koplampen, die nu rechtstreeks lijken aan te sluiten op de grille. Dat extra lijntje van de koplampen naar net onder de zijruiten geeft ook extra slankheid en snelheid. En die hollingen en bollingen achter de voorste wielkasten doen eerlijk gezegd (sst, niet tegen Van Hooydonk zeggen) best aan Chris Bangle denken. Wat maakt het uit – het werkt. En hoe!

De nieuwe 3 is 30 kilo lichter dan zijn voorganger, en dat terwijl hij hij 10 cm langer is – geen geringe prestatie van de jongens en meisjes van BMW. En goed nieuws voor iedereen die wel eens op de achterbank van een 3-serie heeft gezeten, want de helft van die extra grootte gaat naar de binnenkant.

Voor snerpende prestaties zit je met de nieuwe 3 ook weer goed. BMW past de marketingtechnisch handige methode toe te beginnen met de steviger motoren (zodat mensen die er vlot bij willen zijn meteen lekker in de buidel kunnen tasten). Eerst komen namelijk de 328i en de 335i, respectievelijk goed voor 245 en 306 pk. De 328i (die overigens ‘gewoon’ een tweeliter viercilindertje is) gaat in 5,9 seconden naar de 100, de 335i doet er nog 0,4 seconden minder over. Later komt op benzinegebied nog een 320i met 184 pk en het zou ons niet verbazen als er daar nog iets onder komt, maar daar zegt BMW nog even niets over.

Ook dieselaars kunnen zich weer verheugen: meteen vanaf de introductie in februari 2012 is de 320d Efficient Dynamics beschikbaar. Die heeft 163 pk, een gezellig koppel van 380 Nm, doet de 100 in 8,0 seconden, loopt maximaal 230 km/u en verbruikt daarbij maar 4,1 l/100 km. Wat, belangrijk voor de leaserts, resulteert in 109 gram CO2 en dus 20 procent bijtelling. 

Dat is nét niet weggelegd voor de ‘gewone’ 320d die zichzelf in onze markt onmogelijk maakt met 21 pk meer, een acceleratie van een halve seconde minder en een top van welgeteld 5 km/u meer. En dan net die 20 procent-bijtellingsgrens op één gram na missen. Kun je nagaan, verbruik je 4,5 l/100 km, ben je in ons land nog een viespeuk. Maar goed, er komen ook nog een 316d (116 pk) en een 318d (143 pk) dus keus genoeg. Daarnaast kun je ook een zescilinder diesel verwachten en een hybride die gezien zijn 340 pk nog wel eens een feestnummer kon worden.

Verder ziet BMW kennelijk brood in de ‘Lines’ die ze met de 1-serie introduceerden. Voor de 3 komt er een Sport Line, Luxury Line en een Modern Line, waarbij we ons zoiets als koolstofvezel, hout of aluminium kunnen voorstellen. Hoor je binnenkort vast nog meer over. Een M-sportpakket mag natuurlijk niet ontbreken en doet dat ook niet; reken op een sportonderstel, dikke wielen en dat soort zaken. Uiteraard zul je ook het volledige scala aan elektronica zoals we dat inmiddels bij andere BMW’s zijn tegengekomen, op je 3 kunnen bestellen, van head up-display tot je eigen mobiele wifi-hotspot met Google-dingetjes en andere vermaak- en anti-verdwaalspullen. Like! Binnenkort meer!

Reacties

Meer van TopGear