
Het zal je opvrolijken om te horen dat, ondanks de toename van SUV’s, het nog altijd de 3-serie is die de verkooptopper van BMW is. De 3-serie is volgens het merk hun ‘kern’ en in de 45 jaar dat de auto in de showrooms staat, zijn al meer dan 16 miljoen eenheden verkocht. De BMW 3-serie facelift is dus het belangrijkste nieuwtje van BMW dit jaar – en de vernieuwde BMW 3-serie Touring is er gelijk bij.
Op het eerste gezicht zijn de veranderingen van de BMW 3-serie facelift lastig aan te wijzen, maar je ziet wel meteen dat er iets veranderd is. We helpen je: de lampen zijn slanker en hebben omgekeerde ‘L’-signaturen. De 3-serie kijkt nu wat argwanend uit de ogen. De onderste grille neemt toe in formaat en ‘de aangepaste contouren en nieuwe dubbele spijlen geven de BMW-nierengrille een nog krachtigere aanblik’. Snap je?

Binnenin krijgt de BMW 3-serie facelift een curved display, bestaande uit een 12,3-inch exemplaar achter het stuur en een 14,9-inch bedieningsscherm. Deze zitten achter dezelfde glasplaat zodat ze eruitzien als één display. De centrale ventilatieopeningen zijn slanker, er zijn meer aanraakgevoelige oppervlakken en standaard krijgen alle Drietjes parkeersensoren, Live Cockpit Plus en een automatisch dimmende binnenspiegel.
Motoren BMW 3-serie facelift
Het vermogen van de 3-serie loopt van 150 tot maximaal 374 pk. De krachtigste is de M340i met een 3,0-liter zes-in-lijn. Dit is een mild-hybride en hij komt altijd met vierwielaandrijving. Dan zijn er nog de 318i, 320i en 330i, waarbij de laatste twee eventueel met vierwielaandrijving te bestellen zijn. De 320e en 330e zijn de plug-in hybrides van het stel.
Voor de liefhebbers zijn er zelfs nog wat diesels. Het dieselaanbod lijkt sterk op het benzineaanbod, minus de plug-in hybrides. Dus je hebt een 318d, 320d, 330d en zelfs de M340d. Alle uitvoeringen van de BMW 3-serie facelift, dus benzine én diesel, hebben standaard een achttraps automaat. De prijzen van de vernieuwde 3-serie volgen later; net als de facelift van de M3.
Meer van TopGear


BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Wist je dat er een groot verschil is tussen ‘Bimmer’ en ‘Beemer’ als je op een hippe manier ‘BMW’ wilt zeggen?

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

De VW Passat met W8-motor begint heel betaalbaar te worden in Nederland

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

Kia vernieuwt de Sportage, maar we vonden de oude neus eigenlijk mooier

Aankomende vrijdag sta je in de file, maar dat is niet de schuld van werkzaamheden of vakantieverkeer

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

2,5 miljoen bestaande Volvo-klanten krijgen gratis een upgrade voor hun auto
