TopGear reed net met de nieuwe BMW ActiveHybrid 3. In het augustusnummer vind je het hele verslag, hier vast de highlights.

Testobject: BMW ActiveHybrid 3
Uitvoering: Sedan
Locatie: München
Weersomstandigheden: Droog, wolken, af en toe zon: daarvoor hoef je niet naar zuid-Duitsland

Wat reden we?
De hybrideversie van de o zo populaire en relatief nieuwe 3-serie, die de vrij onmogelijke naam ActiveHybrid 3 heeft meegekregen. 

Beviel het?
Ja, dat beviel. Het valt BMW te prijzen dat ze aan het project begonnen met het idee dat deze jongen ‘de BMW onder de hybrides’ moest worden. Dan weet je: dat wordt geen spaarpot. En dat is het dan ook niet geworden. Elk risico daarop is al redelijk uitgesloten als je weet welke benzinemotor ze hebben gekozen: de drieliter zes-in-lijn uit de 335i. Ofwel de dikste die nog in een 3-serie past. Daarbij is een elektromotor van 55 pk gemonteerd. Die kan met de keurig onder de laadvloer verstopte batterijen voor vier kilometer puur elektrisch rijden, óf een extra boost aan de benzineprestaties geven. Al met al is hij dus sterker, sneller én zuiniger (en ja: duurder) dan een 335i. In cijfers: 340 pk, 0-100 in 5,3 seconden, top 250 (afgeregeld), 5,9 l/100km. 

Nog bijzonderheden?
Schizofrener dan deze auto vind je ze bijna niet. Zet hem in standje Eco Pro en je zit in een Prius. Niet op het gas reageren, veel elektrisch rijden, heel af en toe zachtjes de benzinemotor erbij, pruttelpruttel. Zet de knop echter in Sport of Sport+ en all hell breaks loose. Gieren, brullen, vegen, rammen: de hele rotzooi. Jekyll en Hyde, met een blauw-witte propellor op hun (zijn) voorhoofd. 

Welke modellen komen er, wanneer staan ze in de showroom en wat gaan ze kosten?
Je kunt hem nu bestellen, gek genoeg alleen als sedan – geen idee waarom je hem niet in de eveneens zojuist geïntroduceerde Touring-variant kunt krijgen. Kosten: vanaf 59.900 euro, als High Executive € 62.550. Pittig, maar ondanks alle extra techniek dus niet eens zoveel (mille of vier) duurder dan een ‘gewone’ 335. 

Kom maar door met dat eindoordeel dan!
Ach, als je dan toch zo nodig politiek correct moet zijn met je hybride: pak dan deze… Het vergt wel enige gewenning – de afstand tussen Eco Pro (hybride) en Sport (puur benzine) is die van hier naar Tokio en weer terug, maal tien. Maar als dat eenmaal gelukt is, heb je er een ideale, zij het psychisch volstrekt gestoorde auto aan.

 

Reacties